Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Berichtdoor Edward » 01 Jan 2015, 14:33

Walterke schreef:Ik vraag mij dan af hoe serieus je een test kunt nemen omdat een band in elke maat anders is.

Niet. Simpel. Maat van me rijdt met dezelfde 130 als ik heb met dezelfde wielen en banden. Alleen de maat wijkt af: 255 versus 285 onder de mijne. Zelfs het gewicht is nagenoeg gelijk.

Dat zijn gewoon verschillende banden in gebruik. :shock: :shock: Ook als je de set wisselt van auto, dus de 255ers onder mijn wagen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 01 Jan 2015, 18:11

Ik denk om tot een goede vergelijking te komen, je uit moet gaan van de standaard maat banden die af-fabriek gemonteerd zijn op de auto. Indien je zelf de maat, hoogte of breedte wijzigt, dan heeft dat altijd invloed op de rijkarakteristieken. Een (te) brede band heeft minder gewicht per cm2, waardoor de auto op nat wegdek eerder zal gaan glijden. Terwijl juist deze combinatie ideaal is voor zand. (een hogere floatingindex) Maak je ook de band hoger, (slappere wangen) dan creëer je eerder onstabiliteit in een snel genomen bocht. Echter een voordeel van hogere banden is meer bodemvrijheid. Omdat ik op wisselend terrein wil rijden, zoek ik een AT die zo in zoveel mogelijk opzichten past bij mijn gebruik. Het vinden van een geschikte band is zeker met de progressie in de bandenwereld niet makkelijk. Dan blijft natuurlijk nog: hoe ervaar je het gebruik van je huidige banden? Voldoen ze aan je verwachtingen? Het delen van ervaringen op dit gebied is een eerste aanzet tot het komen van een gefundeerde beslissing. Hoe meer er bekend is, hoe beter je voor je activiteiten én dagelijks gebruik, een juiste keuze kan maken. En ook al ga je een wereldreis maken, banden zijn onderhavig aan slijtage en zullen dus op een gegeven moment vernieuwd moeten worden. Persoonlijk kijk ik niet zo naar een levensduur van 100.000 km, maar eerder of de gekozen band is opgewassen tegen de reis, en niet alleen comfort en veiligheid, maar ook prestatie levert op een diversiteit aan ondergronden. Als je met een GVW van ongeveer 3000 kg rijdt, dan moet je op je banden kunnen vertrouwen.

Groet, Chris

Zebra2Low

Berichtdoor Zebra2Low » 01 Jan 2015, 18:59

Hoi Waterrover

Pech cq Karma daar gelaten , heeft het merk Silverstone mijn vertrouwen gewonnen.
Het merk wordt eerder als een B dan A klasse getypeerd, maar tjonge jonge,
met de MT 117 sport hebben ze een echte compromislose compromis band gemaakt.
Het formaat 285.75.16 is natuurlijk niet ieders kaviaar.
Maar nadat ik de pantoffels heb laten sipen ga ik toch aan Newtons wetten twijfelen. :lol:
Maakt niet uit... regen,ijs,sneeuw,modder, veel grip en belangrijker : voorspelbaar.
Geen overgangen van grip naar "what was I thinking".

silverstone MT117.JPG
Looks... anyone?

Succes,

Hassan

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2015, 21:41

Tja, Hassan, boordevol looks, maar ....... het lijkt mij geen 1º keuze voor Aragon. Vooral omdat je er ook nog eens heen moet, en weer terug, dus dat is al zo'n 2500 km (of meer) op verharde wegen. Zo op het oog wordt ik al plaatsvervangend doof van de Silverstone dB's (ik kan me niet voorstellen dat deze Silverstones onder de 80dB blijven, zo uit de losse pols zou ik denken dat ze eerder richting 90 dB gaan.

In ieder geval is het wel een mooi voorbeeldje van wat siping is en kan doen.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 01 Jan 2015, 22:08

Als ik me het goed herinner uit een ander topic heeft hij zijn Avatar in de Pyreneeën gemaakt, was hij al aardig onderweg naar Aragon.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2015, 22:45

Ron63 schreef:Als ik me het goed herinner uit een ander topic heeft hij zijn Avatar in de Pyreneeën gemaakt, was hij al aardig onderweg naar Aragon.

Dat kan best zo zijn.   Ik was ook al eens met Michelin Latitude Cross in de Pyreneeën, en met Michelin XPC -- beide 7.5x16 - ik prefereer de XPC - (om maar niet te spreken van de "luxe-wagens" waarmee ik er geweest ben), de laatste zomer deed ik ook nog een hoekje Pyreneeën & Navarra met de Continental CrossContact AT.
De oorsponkelijke vraag was naar wat een goede 1º keuze zou zijn, voor zoiets als in de Aragon-video. In mijn ogen zijn die eerste keuze(n) al ruim eerder langs gekomen.
Misschien is het wel interessant eens een klein zijspoor in te slaan: Zijn modderbanden wel een goede keuze als modder slechts de uitzondering is ? Ik heb de indruk dat modderbanden en een rotsige ondergrond geen 1º keus combi is. (Dat modderbanden op lange einden storend veel herrie maken weten we al, dus voor de lange einden op verharde wegen moet je dus al inleveren ... als er dan verder niet of nauwelijks winst is dan lijkt mij de zoekrichting duidelijk.)

Groeten MarcS

Zebra2Low

Berichtdoor Zebra2Low » 02 Jan 2015, 00:55

Beste Landmarcs

Ik ga volledig met je mee in de aaname maar , geen DB meter bij de hand , deze
band maakt minder geluid dan BFG mud km , yokohama geolander , avon rangers , en
zeker MT 117 diagonaal.
De BFG MUD 255/85/16 had ,een soort zingende hoge resonerende toon , irritant en lawaaierig.
De MT 117 sport daarintegen een sonore brom die ik alleen hoor wanneer ik met raam open
en de laro laat coasten (uit z'n versnelling vrijloop).
Zal wel aan de compound liggen (zacht en toch slijtvast) het is geen klankkast.

En ja in Andorra deden ze het prima (zand, piste ,ijzel , Route du Soleil.)

Mijn advies is wanneer je maar voor 1 set banden gaat:
gympen voor renners , bergschoenen
voor klimmers
en voor ons ... kistjes. ;)

Salut patron

Hassan

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jan 2015, 10:28

Zebra2Low schreef:En ja in Andorra deden ze het prima (zand, piste ,ijzel , Route du Soleil.)

Tja, op de grens met Andorra deed ik Pal - Tor in twee richtingen met Michelin Latitude Cross (je moet een band toch het voordeel van de twijfel geven) ... en het ging ... niet van harte maar het ging (beter toen alles nog een beetje nattig was, want op echt stoffig droog hadden ze duidelijk last van grip-verlies). Geen ijzel overigens hartje voor-zomer (ik weet overigens zeker dat die Latitude's het op de ijzel niet goed doen !)

Qua schoeisel verkies ik een luxere type 3 schoen boven "kistjes" -- Meindl Island Wide om precies te zijn (ik leef op grote voet), en het interessante is dat naar verluid die mannen in het groen hun kistjes ook inwisselen voor een Meindl Island variant. Vroegehhh reden die mannen in het groen ook in auto's zonder ook maar enige isolatie, zonder stuurbekrachtig of wat dan ook wat we nu voor vanzelfsprekend houden, nu rijden ze gewoon in auto's die zo uit de folder lijken te komen. En grappig genoeg doen die Mendl's het gewoonlijk beter als die oude kistjes.

Ofwel: ik ben tamelijk terughoudend mbt zinloze nieuwerwetsigheden, maar bewezen verbeteringen wil ik niet tegenhouden.

Groeten MarcS

PS Grappig, vroeger, lang geleden, heette de campingbaas van de beste camping in Andorra "Hassan" ... hij sprak alleen Frans, dacht dat Ollanders hem niet verstonden, en hij was verder ook niet erg adequaat als campingbaas .... maar zijn camping was verreweg de beste (ook omdat het nauwelijks op een camping leek). Jammergenoeg is de onderneming opgedoekt en de camping verdwenen.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 02 Jan 2015, 15:24

Landmarcs schreef: Zijn modderbanden wel een goede keuze als modder slechts de uitzondering is ? Ik heb de indruk dat modderbanden en een rotsige ondergrond geen 1º keus combi is.

Ja hoor, modderbanden (ook weer afhankelijk van merk en maatvoering) werken hartstikke goed op een rotsachtige ondergrond. Natuurlijk wel de bandenspanning een stuk minder.
Nadeel is dat ze meer herrie maken, fijn vind ik het niet, ik zie mijn Series graag een stuk stiller maar ik zou geen andere band willen. Voordeel ook van een modderband, wat veel mensen vaak vergeten, is dat de sidewall vaak een stuk sterker is wat in bepaalde terreinen het verschil kan maken tussen een lekke band (of meer dan 1) en gewoon door kunnen rijden.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Zebra2Low

Berichtdoor Zebra2Low » 02 Jan 2015, 15:43

Best Marcs

Point taken... Nostalgie is soms subjectief in haar raadgeving.
(Mijn HanWag's hebben een postcode :D )

Hihi en wat die campingbaas naamgenoot.... je komt ze toch ook overal tegen,prutser. :lol:

sláinte

Hassan

Terug naar “Techniek”