Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Walterke

Re: Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Berichtdoor Walterke » 01 Jan 2015, 07:35

Landmarcs schreef:Zie ook de stille review hier: viewtopic.php?f=17&t=6957

Groeten MarcS

Ja wat moet ik er over zeggen :mrgreen: miskoop van het jaar.

Het zijn prima banden hoor, tot het nat weer wordt. Dan is het harde
compound een nadeel. Comfortabel doordat te wang niet super sterk is. Maar in scherpe bochten of ontwijken is het een dweil. Ik wil het geluid ook naar beneden hebben door andere banden te monteren.

De banden begin je op een gegeven moment wel te horen als je alles geïsoleerd hebt

Banden zitten gemonteerd op wolf velgen @ 130 uitgerust met anti rolbars

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2015, 10:52

Walterke schreef:
Landmarcs schreef:Zie ook de stille review hier: viewtopic.php?f=17&t=6957

Ja wat moet ik er over zeggen :mrgreen: miskoop van het jaar.

Het zijn prima banden hoor, tot het nat weer wordt. Dan is het harde
compound een nadeel. Comfortabel doordat te wang niet super sterk is. Maar in scherpe bochten of ontwijken is het een dweil. Ik wil het geluid ook naar beneden hebben door andere banden te monteren.

De banden begin je op een gegeven moment wel te horen als je alles geïsoleerd hebt

Banden zitten gemonteerd op wolf velgen @ 130 uitgerust met anti rolbars

Zo zien je maar weer: Papier is geduldig, want op papier zouden ze het bij natte weg goed (genoeg) moeten doen. Als je de papieren gegevens ziet dan is de BFG KO AT 2 dB (onhoorbaar) lawaaiiger en verder gelijk aan de ContiCrossContact AT, en van de CCC AT hoor je niks over dweilerigheid of zwakte bij nattigheid, de band zelf hoor je een beetje zoemen.

Schermafbeelding 2015-01-01 om 10.43.46.png

Wat meer lucht helpt eventueel wel tegen "dweilerigheid", maar als de grip (bij nat) al niet overhoudt dan geeft meer lucht daar weer meer benauwdheid.
Soms helpt meer lucht tegen het zoemen van de randblokken, evenwel bij een profiel als van de BFG KO AT krijg je waarschijnlijk alleen maar meer herrie. Met op papier 77 dB zijn ze aan de luidruchtige kant (bedenk dat een verschil van 3 dB voor ons oor hoorbaar is, en 10 dB verschil een verdubbeling/halvering) -- dB's zijn evenwel niet alles: het gaat ook om de soort geluid, de klank, en het effect op de "klankkast".

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Jan 2015, 12:04

Landmarcs schreef:Zo zien je maar weer: Papier is geduldig, want op papier zouden ze het bij natte weg goed (genoeg) moeten doen. Als je de papieren gegevens ziet dan is de BFG KO AT 2 dB (onhoorbaar) lawaaiiger en verder gelijk aan de ContiCrossContact AT, en van de CCC AT hoor je niks over dweilerigheid of zwakte bij nattigheid, de band zelf hoor je een beetje zoemen.

Schermafbeelding 2015-01-01 om 10.43.46.png

Wat meer lucht helpt eventueel wel tegen "dweilerigheid", maar als de grip (bij nat) al niet overhoudt dan geeft meer lucht daar weer meer benauwdheid.
Soms helpt meer lucht tegen het zoemen van de randblokken, evenwel bij een profiel als van de BFG KO AT krijg je waarschijnlijk alleen maar meer herrie. Met op papier 77 dB zijn ze aan de luidruchtige kant (bedenk dat een verschil van 3 dB voor ons oor hoorbaar is, en 10 dB verschil een verdubbeling/halvering) -- dB's zijn evenwel niet alles: het gaat ook om de soort geluid, de klank, en het effect op de "klankkast".

Groeten MarcS

Laten we het in 2015 niet meer hebben over deze verouderde band.
BF Goodrich heeft niet voor niets de KO2 ontworpen.
En het eerste punt van verbetering volgens hun website was een 20% stekere sidewall. Daaruit blijkt al wel dat er op dat punt veel te verbeteren viel!
(met positieve gevolgen voor handling en lekke banden in Kenia)

Wat ik dan vervolgens niet begrijp is dat ze zo willen vasthouden aan het uiterlijk van de profielblokken. Ik zou denken: kom toch met iets nieuws. Of was dat profief uit de jaren tachtig zo'n gelukstreffer dat het eigenlijk optimaal is?
Ik denk het niet (kijk maar naar wat Continental doet).

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2015, 12:06

als je auto dweilt op BFG AT en de bocht uit gaat, moet je je eens afvragen of je misschien niet beter een sportauto kunt kopen.... ik heb een ERG lompe rijstijl en met zowel een D1 als een D@ op BFG AT gereden en geheel andere ervaring......Als je een band uitzoekt die 100.000km meegaat, en eigenschappen heeft die zowel in het terrein als op de weg redelijk moeten zijn, dan moet je geen sportautoprestaties verwachten in de regen. Daarbij vergelijk je een band van 15 a 20 jaar geleden met modern ontwikkelde concurenten , wat joost al aangaf.

en ja, met een landrover scheuren gaat best goed.... goed genoeg om met een D1 200tdi op 265/75R16 BFG AT een kadet GSI op de bumper te blijven in stedelijk gebied (kwestie van niet remmen voor drempels en verder aso rijgedrag aan te houden (op drie wielen door de bocht bijvoorbeeld, had regelmatig een doorspinnend voor wiel in de binnenbocht))
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Jan 2015, 12:08

tja. op papier, op papier.

zo zie je maar weer hoe waardevol ons forum is en hoe zinvol een dergelijke vraag.
een ieder die z'n ervaringen hier meldt, geheel belangeloos, is natuurlijk een betere bron van info dan een commercieel praatje van een leverancier.
tenzij de gegevens en testresultaten onafhankelijk zijn.

maar zelfs dan....

mijn keuze was destijds geheel op basis van looks en prijs. de (deels negatieve) ervaringen zijn pas later gekomen. ik heb destijds niet echt gelet op testresultaten, compound, grip op nat wegdek etc etc, dus heb eigenlijk geen recht om te zeuren. :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2015, 13:13

Roger schreef:tja. op papier, op papier.

zo zie je maar weer hoe waardevol ons forum is en hoe zinvol een dergelijke vraag.
een ieder die z'n ervaringen hier meldt, geheel belangeloos, is natuurlijk een betere bron van info dan een commercieel praatje van een leverancier.
tenzij de gegevens en testresultaten onafhankelijk zijn.

maar zelfs dan....

Precies, bijna niemand heeft een neutrale blik. Je bent tevreden of niet, en de band presteert of niet, en ben je tevreden, dan zie je de gebreken ook niet zo gauw als storend. Was de band prijzig en heeft ie een goede naam dan "presteert" ie vaak "beter" zo lijkt het. Loop je tegen een evident "gebrek" dan ga je dat weer gemakkelijk als steeds storender zien. Of te wel: een deel van de prestaties zit tussen de oren.

Zelfs al heb je wel een mogelijkheid om twee of meer bandentypen naast elkaar te houden dan heb je meestal niet de beschikking over betrouwbare test-faciliteiten (zie het artikeltje dat eerder werd genoemd - http://expeditionportal.com/where-the-r ... -the-road/).

Anyway: Met genoeg ervaringen uit verschillende hoeken komt er wel een nieuw plaatje. Vroeger, eigenlijk tot heel recent, was de BFG AT de "standaard" en de AT van GeneralGrabbel een goede tweede ... beide met een vergelijkbaar profiel. De moderne ontwikkelingen in de rubber-compounds hebben de verhoudingen aardig opgeschud ... maar ervaringen rond duurzaamheid (in twee opzichten: de pure slijtage, maar ook een blijvend goed presteren) is natuurlijk weer iets van de lange duur. Zoals JoostKenia terecht opmerkt: het is opmerkelijk dat er zo lang vastgehouden wordt aan het geknikte-visgraat-profiel dat ooit de BFG AT beroemd maakte, er zijn inmiddels profiel-designs die in combi met de betere compounds duidelijk beter presteren.

Groeten MarcS

Walterke

Berichtdoor Walterke » 01 Jan 2015, 13:55

Roger B. schreef:als je auto dweilt op BFG AT en de bocht uit gaat, moet je je eens afvragen of je misschien niet beter een sportauto kunt kopen.... ik heb een ERG lompe rijstijl en met zowel een D1 als een D@ op BFG AT gereden en geheel andere ervaring......Als je een band uitzoekt die 100.000km meegaat, en eigenschappen heeft die zowel in het terrein als op de weg redelijk moeten zijn, dan moet je geen sportautoprestaties verwachten in de regen. Daarbij vergelijk je een band van 15 a 20 jaar geleden met modern ontwikkelde concurenten , wat joost al aangaf.

en ja, met een landrover scheuren gaat best goed.... goed genoeg om met een D1 200tdi op 265/75R16 BFG AT een kadet GSI op de bumper te blijven in stedelijk gebied (kwestie van niet remmen voor drempels en verder aso rijgedrag aan te houden (op drie wielen door de bocht bijvoorbeeld, had regelmatig een doorspinnend voor wiel in de binnenbocht))

In een landrover scheuren is toch zoveel leuker dan in een sport autootje :mrgreen: . Dan ben ik zo'n doorsnee burger :lol: In februari zijn mijn reiger dempers klaar en kan deze terrafirma troep er onderuit, dat is ook al een hele verbetering.
Waarschijnlijk breder dan 235 gereden. Want in mijn vorige maat 265 75 waren ze een stuk beter.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2015, 14:03

op de D1 265/75R16 op orignieel staal, op de D2 245/75R16 op highlander lichtmetaal...
gone

Walterke

Berichtdoor Walterke » 01 Jan 2015, 14:08

Ik vraag mij dan af hoe serieus je een test kunt nemen omdat een band in elke maat anders is.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2015, 14:17

en onder elke auto in elke setup ook nog anders van invloed is...

een band, merk x, type y maat Z kan in een vergelijkende test als absolute winnaar naar voren komen en in een andere maat matig presteren tov de zelfde concurentie... testen zijn subjectief op een aantal punten, daarnaast wat vind je zwaarwegende eigenschappen en wat niet (de een boeit geluidniveau totaal niet, de ander afrolweerstand niet enz)

enige manier om enig vergelijk te hebben uit een test is niet de conclusie maar de testresultaten vergelijken, en een test (liefst meerdere van verschillende niet samenwerkende instanties) bekijken van banden in de maat die jij wil.
gone

Terug naar “Techniek”