Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Berichtdoor Ron63 » 30 Dec 2014, 16:33

Ha Marc,

Ik heb maatje 285 er onder zitten.

Wat betreft de prijs, 1 zomerband + 1 winterband is opgeteld ook niet goeiekoop.

Groet Ron

Ps: Is topic starter dan op zoek naar een 235 band onder zijn Disco?
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Dec 2014, 17:42

die misconclusie lees ik in elke winterbanden discussie ook weer.... een tweede set banden kost ook geld... ja maar als je met je winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet en omgekeerd... dus met een set winterbanden die doe een gooi 60.000km mee gaan en een set zomerbanden die doe een gooi 80.000 km mee gaat moet je voor de prijs van die twee sets wel 140.000 met andere banden rijden die dan niet meer kosten....

daarnaast is een ECHTE winterband natuurlijk ook beter in de winter dan een allseason band (en dat vlokje zegt me niks, dat staat ook op BFG AT die niet presteren in de sneeuw en op aangereden sneeuw/ijs als je het vergelijkt met een fatsoenlijke winterband. erg slijtvast in zomerse temperaturen en goed in sneeuw en ijs is vrij tegenstrijdig.... het ene vergt hard rubber, het andere zacht rubber
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Dec 2014, 17:49

Waarbij wel aangetekend moet worden dat een extra set velgen ook wat kost en je net de ruimte moet hebben om 4 of 5 forse wielen op te slaan.

Zelf twijfel ik voor de 130 nog steeds tussen de Continental Cross Contact en de Good Year ATSA....... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Dec 2014, 18:02

een gebruikte set velgen is eenmalig 100 euro ofzo, dat heb je snel terug verdiend aan de- en montage van banden op één set velgen, nog afgezien van kans op beschadigen bij de-en monteren.. en tja, je moet wel een beetje ruimte over hebben..... altijd de luxe gehad dat dat laatste geen probleem is :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Dec 2014, 18:03

Ron63 schreef:Ha Marc,

Ik heb maatje 285 er onder zitten.

Wat betreft de prijs, 1 zomerband + 1 winterband is opgeteld ook niet goeiekoop.

Groet Ron

Ps: Is topic starter dan op zoek naar een 235 band onder zijn Disco?

Wat TopicStarter precies zoekt weten we niet want dat heeft ie niet gezegd. Voor de onderlinge vergelijking had ik al een overzicht van de 235/85x16 dus daar heb ik op doorgeborduurd. Voor Aragon is 235/85x16 ook geen foute keus, ik heb in Noord Spanje geen Defenders gezien op brede banden, alleen een Toyauto, en dat was een Duitser. Een aardige "toetssteen" vormen overigens de 4x4 taxi's die je rond sommige natuurparken ziet: 7.5x16 of 235/85x16 en verder allerlei banden, nooit Muds, en erg zelden de vriendelijker weg-georiënteerde banden, eigenlijk alleen AT of de oudere types met een "semi-militair" profiel

In mijn geval was zomer+winterband opgeteld nog steeds heel goedkoop (maar dat was een bijzonder gevalletje).
In de gemiddelde gevallen is 5 zomer + 4 winterbanden overigens niet zo duur als het lijkt, als je op de winterbanden rijdt slijten de zomerse niet en omgekeerd. En als de winterbanden uiteindelijk "moe" worden dan kan je die "hors-saison" oprijden.
Ook ben ik blij dat ik geen sneeuwkettingen om 285/70x16 banden moet leggen, da's nl een hele sjouw, voor de 235/85x16 komen 4 kettingen al op 20 kilo.

Waren de Goodyear Duratracks overigens hier in NL voor een correcte prijs in 235/85x16 leverbaar geweest dan had ik daar overigens heel serieus naar gekeken.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Dec 2014, 18:04

Edward schreef:Zelf twijfel ik voor de 130 nog steeds tussen de Continental Cross Contact en de Good Year ATSA....... :roll: :roll:

helemaal van de MUD's af??

de conti lijkt me een wat meer open profiel dat iets meer MT eigenschap lijkt te hebben dan de ATSA

voor offroad wellicht een meer geschikte band dus
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 30 Dec 2014, 22:34

Landmarcs schreef:
JoostKenya schreef:De winner in dit artikel, de Cooper AT3 is denk ik ook een hele goede keuze voor de vraagsteller. Door de 2-ply sidewall is die band waarschijnlijk ook net wat zuiniger en comfortabeler dan de sterkere ST-Maxx (maar toch sterk genoeg denk ik).

Ik dank eenieder voor zijn input! Zelf had ik bovenstaande band eigenlijk niet in mijn lijstje staan, maar nu de voordelen van deze band in het gebruik belicht zijn en waarbij nog zuinig, goed bij regen, stil en relatief goedkoop, nijg ik toch meer naar de Cooper AT3 dan mijn vertrouwde Pirelli's. Kijkend naar het profiel verwacht ik ook behoorlijke prestaties in zand. Ik hoor graag wat ervaringen met deze band in gebruik off- en on road in verschillende omstandigheden. Tot zover iedereen bedankt!! :D

Groet, Chris

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 31 Dec 2014, 08:31

Een andere ondergewaarde band is de Hankook Dynapro MT.
Deze band schijnt extreem veel grip te hebben, vooral in de modder.
Verder ook niet zo heel duur en wat profiel betreft kan je het bijna nog wel een AT noemen.
Ik zie deze band opeens in Kenia opduiken onder Safari auto's. Meestal een teken dat ze wel degelijk zijn.

Zie het volgende artikel:
http://www.fourwheeler.com/how-to/wheel ... ynapro-mt/
In deze test winnaar boven meer open MT banden zoals BFG MT, De Amerikaanse Goodyear MT/R, Yokohama MT

Heeft iemand ervaring met deze band?

Edit2:
Toch wel een Koreaanse band. Ik dacht even dat ze uit China kwamen en kon het eigenlijk niet geloven.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 31 Dec 2014, 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2014, 11:39

JoostKenya schreef:Een andere ondergewaarde band is de Hankook Dynapro MT.
Deze band schijnt extreem veel grip te hebben, vooral in de modder.
Verder ook niet zo heel duur en wat profiel betreft kan je het bijna nog wel een AT noemen.
.....

Deze Hankook Dynapro MT is een raadsel-achtige band: Vlgs de opgave is het op papier een heel zuinige band en goed in regen en ook nog eens héél stil.
Gezien het mud-achtige profiel <het toont op het plaatje een beetje als een gras-tractor-band> is dit alles een onwaarschijnlijke prestatie.
Wellicht hebben de Chinezen goed bij de andere rubber-mengers in de keuken gekeken .... (of is het een gevalletje van erg geduldig papier)

Schermafbeelding 2015-01-01 om 11.03.23.png

Qua prijsstelling valt de Hankook Dynapro MT mee of tegen, dwz ietsje duurder als de ContiCrossContact AT.
(Bij die prijsstelling is het wel een kwestie van dagprijzen: mijn winterbanden zijn in korte tijd een € 10 in prijs gestegen, de Nokian Rotiiva AT is sinds kort ook mee omhooggegaan en nu zelfs duurder als de CCC AT.)

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Jan 2015, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2014, 20:08

Zie ook de stille review hier: viewtopic.php?f=17&t=6957

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”