Ik ben een 110 uit 1985 aan het opkappen (chassis wissel) en ben in de laatste opbouw fase op dit moment. Bij het plaatsen van de motorkap komt deze niet goed uit. Probleem:
- Motorkap zit goed parallel langs het schutbord.
- Vergendeling (pin-gat) zit niet in lijn. Pin zit ±1" naar bestuurderskant.
- Uitlijning langs voorspatborden toont ook dat deze teveel naar bestuurderskant zit.
Ik kan niet veel vinden hoe dit goed af te stellen. Heb nu van alles losgedraaid, maar met niets krijg ik voldoende speling. Op international forms wordt geadviseerd om het schutbord uit te lijnen, dit lijk aannemelijk, maar ook hier niet voldoende speling.
Voor de restauratie zat het geheel goed op de auto.
Kan iemand mij helpen hoe de uitlijning van de motorkap moet;
- Links/recht aanpassing.
- Hoogte aan schutbord kant.
- Hoogte aan voorzijde.
alvast bedankt
Guy
Uitlijning motorkap Defender
Re: Uitlijning motorkap Defender
Meer of minder ringen tussen de outriggers en het schutbord in jou geval bijrijders kant minder of bestuurders kant meer. Uiteraard bevestiging chassis en voetbanken ook losdraaien.
Gr Eric
De dag voordat ik op vakantie ging dacht ik ook nog even mijn kap te wisselen, dat bleek lastiger dan ik dacht.
Je kunt de 'vanger' stellen, aan de pin van de kap zelf valt niets te stellen. Dat stellen van de vanger doe je door de twee schroeven naast de vanger (of bouten, dat weet ik zo niet meer) los te draaien, waardoor de hem een tik kunt geven met een hamer en een schroevendraaier (of iets anders). Mocht dat niet lukken, dan zul je de twee diagonale beugels die voor je radiateur zitten los moeten halen om meer beweging te krijgen.
Ik ben uiteindelijk nog op tijd op vakantie gegaan (...), maar het kostte weer eens wat ergernis dat 'nooit iets snel lukt'.....
oh the joy of owning a defender. 
Je kunt de 'vanger' stellen, aan de pin van de kap zelf valt niets te stellen. Dat stellen van de vanger doe je door de twee schroeven naast de vanger (of bouten, dat weet ik zo niet meer) los te draaien, waardoor de hem een tik kunt geven met een hamer en een schroevendraaier (of iets anders). Mocht dat niet lukken, dan zul je de twee diagonale beugels die voor je radiateur zitten los moeten halen om meer beweging te krijgen.
Ik ben uiteindelijk nog op tijd op vakantie gegaan (...), maar het kostte weer eens wat ergernis dat 'nooit iets snel lukt'.....
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Ok, een dag sluitelen verder.
Alles los gedraaid en drie ringen (6mm) aan de bijrijderskant er tussen gekregen. Schutbord had wel wat overtuiging nodig, breekijzer+2meter pijp. Links / rechts is nu redelijk goed, zou voor het mooie nog iets moeten, maar 2 meter pijp was het maximale wat ik durfde. Pin en vanger zitten nu weer in lijn.
Nu de hoogte aan de voorzijde nog afstellen, deze is nog te hoog. Hier nog goed advisies voor?
Alles los gedraaid en drie ringen (6mm) aan de bijrijderskant er tussen gekregen. Schutbord had wel wat overtuiging nodig, breekijzer+2meter pijp. Links / rechts is nu redelijk goed, zou voor het mooie nog iets moeten, maar 2 meter pijp was het maximale wat ik durfde. Pin en vanger zitten nu weer in lijn.
Nu de hoogte aan de voorzijde nog afstellen, deze is nog te hoog. Hier nog goed advisies voor?
-
Landmarcs
Guy schreef:Ok, een dag sluitelen verder.
Vlgs mij staat de klep altijd zo dat het lijkt alsof ie niet goed dicht zit, dus altijd lijkt ie voor te hoog (bij mijn twee nieuwe auto's was het nooit anders, nu is bij LandRover nieuw niet per se correct, maar ook bij andere auto's zie je hetzelfde) -- ik denk dat het gaat klemmen/rammelen als je die kier te smal maakt.
En qua recht krijgen: Ik heb RockSliders (zware recht-hoek-buizen ipv het aluminium blikken onderrandje onder de deuren) en aan één kant kregen we die keurig rechte balk alleen recht onder de auto door mbv een grote garage-krik onder de RockSlider de auto op te tillen: pas toen het halve autogewicht aan de onwillige kant zijn gewicht in de schaal wierp kwam alles een beetje in lijn. Je denk eerst: gaat dat wel goed, maar ... je moet de auto sowieso aan die RockSliders kunnen optillen, dus je kan ook denken: "Een goede vuurproef".
Groeten MarcS
-
Roger B.
leuke irrelevante annekdote weer
de hoogte aan de voorkant wordt afgesteld met de pin in het midden (contra moer los bout inschroeven, contra moer vast) én met de twee rubber dopjes op de hoeken
de hoogte aan de voorkant wordt afgesteld met de pin in het midden (contra moer los bout inschroeven, contra moer vast) én met de twee rubber dopjes op de hoeken
gone
Roger B. schreef:de hoogte aan de voorkant wordt afgesteld met de pin in het midden (contra moer los bout inschroeven, contra moer vast) én met de twee rubber dopjes op de hoeken
voor de duidelijkheid, dat bedoelde ik ook in mijn comment. Ik had het niet over de zijde van het schutbord.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
-
Landmarcs
Roger B. schreef:leuke irrelevante annekdote weer![]()
Uhh Roger B. ... ik rep hier met geen woord over treinen of fietsen, vlgs mij gaat mijn bijdrage gewoon over het probleem van het "recht-trekken".
Is het irrelevant dat ongeveer iedere Defender-motorkap kiert, aan de voorzijde meer als bij het schutbord, en dat dat al af-fabriek zo is ??
En is het irrelevant dat je met een half autogewicht en een hefboom van ongeveer 2 meter aan het schutbord-montage-punt kunt sjorren en een en ander dan soms net wel recht komt ??
Overigens wel weer fijn dat je de anekdote naast irrelevant ook "leuk" vond ('t is overigens met één "n", anekdote heeft niks met anneke te maken).
Groeten MarcS
- Erik Peters
De 'nieuwere' Defender (b.v. een 1998-er) heeft inderdaad 2 verstelbare rubber dopjes aan de beide uiteinden van de motorkap. Een 110 uit 1984 (en waarschijnlijk eentje uit 1985) daarentegen heeft 4 rechthoekige rubber steuntjes die met popnagels bevestigd zijn en waar niks aan af te stellen valt (je kunt alleen de pin in het midden afstellen zodat de motorkap goed "in het slot" valt).Roger B. schreef:de hoogte aan de voorkant wordt afgesteld met de pin in het midden (contra moer los bout inschroeven, contra moer vast) én met de twee rubber dopjes op de hoeken
Groet,
Erik.
p.s. Met een wiel op de motorkap geven die 4 rechthoekige rubbers veel meer steun dan die twee rubber dopjes bij de "nieuwere" motorkappen. Daarom heb ik bij mijn 1998-er twee blindklinkmoeren in de motorkap bijgeplaatst en nog een setje van die verstelbare dopjes gemonteerd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Guy schreef:Ok, een dag sluitelen verder... Links / rechts is nu redelijk goed... Pin en vanger zitten nu weer in lijn.
Hoi Gay, goed om te horen dat het gelukt is. Kieren doet het altijd wel een beetje. Doet hij dat niet kun je het altijd een beetje verstellen
Er gaat een anekdote dat een Land Rover soms wel 4cm kan verschillen in lengte door de kieren groter of kleiner te maken... (Waar of niet waar??)
Gr Eric