Uitlijning motorkap Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re: Uitlijning motorkap Defender

Berichtdoor tim » 29 Dec 2014, 02:04

Scratch schreef:
Er gaat een anekdote dat een Land Rover soms wel 4cm kan verschillen in lengte door de kieren groter of kleiner te maken... (Waar of niet waar??)

Een landrover is als het decollete van een charmante mysterieuse mevrouw, als het niet kiert, dan klopt het niet..

:roll: :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Guy

Berichtdoor Guy » 29 Dec 2014, 09:02

Scratch schreef:
Guy schreef:Ok, een dag sluitelen verder... Links / rechts is nu redelijk goed... Pin en vanger zitten nu weer in lijn.

Hoi Gay, goed om te horen dat het gelukt is. Kieren doet het altijd wel een beetje. Doet hij dat niet kun je het altijd een beetje verstellen ;) Waar ik benieuwd naar was, want dat had ik niet geschreven, is of je deuren nog goed zitten. Ook aan de kier tussen deur en achterbak/dak/raam steil kun je zien of alles in de goede stand staat.

Er gaat een anekdote dat een Land Rover soms wel 4cm kan verschillen in lengte door de kieren groter of kleiner te maken... (Waar of niet waar??)

Met de laatste fase bedoelde ik dat de auto grotendeels weer in elkaar staat, maar de deuren en interieur nog niet. Ik weet nog niet hoe deze gaan passen, dat is de volgende hindernis. Ik laat nog wel weten hoe deze passen.
Maar eerst de deuren lassen.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2014, 09:50

Hoever heb je de wagen dan uit elkaar gehad? Want als je het schutbord hebt verzet en de achterbak niet dan past daar de deur niet meer.....

Je moet van achter beginnen met bouwen, de bak op de achterbalk is tenslotte een vaste maat. Dan de deuren tijdelijk hangen en daar het schutbord op stellen. Dan de voorspatborden en kijken of alles horizontaal ook lijnt en dan weer verder.

Veel beginnen bij het schutbord en dan blijf je eindeloos alles verbouwen met veel frustratie tot gevolg.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2014, 10:23

Edward schreef:....

Je moet van achter beginnen met bouwen, de bak op de achterbalk is tenslotte een vaste maat. Dan de deuren tijdelijk hangen en daar het schutbord op stellen. Dan de voorspatborden en kijken of alles horizontaal ook lijnt en dan weer verder.

....

Zo doen ze het ook in Solihull, en dat zie je dan ook: Aan de ene kant passen de deuren redelijk netjes, aan de andere kant sluiten de rubbers de kier nauwelijks af, aan de ene kant is de auto redelijk recht, aan de andere kant gaat ie de bocht om (bij veel van de rond 2000 geproduceerde 110 HardTop's kwam de laadbak rechts ± 1 cm extra naar buiten - ik had er zo-eentje en zag dat dat "normaal" was bij andere ± nieuwe auto's). Mijn huidige is iets minder krom in het horizontale vlak, maar nu gaat ie verticaal moeilijk langs de lineaal. En dan is een 110 HardTop (of PickUp) nog makkelijk uitrichten: een redelijk rechthoekige laadbak als handzaam begin.
Het chassis is overigens ook niet wat je zou denken: Als je RockSliders monteert, van die mooi rechte balken, dan zie je dat heel "mooi": De OutRiggers steken slechts zo bij benadering even ver naar buiten.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 29 Dec 2014, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2014, 10:51

Klopt, een enkele keer ontkom je er zelfs niet aan om de laadbak tov de achterbalk "scheef" te zetten om hem recht te krijgen...... :shock: :shock:

Een Defender is een leuke wagen, maar hoe meer ik eraan werkt hoe meer een hekel ik eraan gekregen heb om dat het gewoon ontzettend treurig is hoe groot de toleranties of liever gezegd afwijkingen in de productie zijn. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2014, 11:33

Edward schreef:Klopt, een enkele keer ontkom je er zelfs niet aan om de laadbak tov de achterbalk "scheef" te zetten om hem recht te krijgen...... :shock: :shock:

Een Defender is een leuke wagen, maar hoe meer ik eraan werkt hoe meer een hekel ik eraan gekregen heb om dat het gewoon ontzettend treurig is hoe groot de toleranties of liever gezegd afwijkingen in de productie zijn. :shock: :shock:

Ach ... je moet gewoon zelf ook wat extra tolerantie inbouwen, ook in je eigen tolerantie ... dat maakt je eigen leven (en dat van anderen) een stuk prettiger, en dat maakt de Defender weer net zo leuk als vroeger.

Groeten MarcS

Guy

Berichtdoor Guy » 29 Dec 2014, 19:24

De auto is geheel uit elkaar geweest. Alleen de motor en de assen zijn niet uit elkaar geweest.
Ik heb van voor naar achter gewerkt, dat maakte het instaleren van de aandrijflijn en de nieuwe draadboom makkelijker. Het eerste onderdeel van de body is dan ook het schutbord geweest, zodat alles kon worden aangesloten en getest.
Ik denk niet dat het uitmaakt voor de body of van achter naar voren of visa versa wordt gewerkt. Er zijn twee vaste punten, de achterkant & de uithouders van het schutbord en hier moet het merenendeel van de body tussen. Ik heb redelmatig een krik, koevoet, spanbanden, etc nodig gehad.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2014, 19:42

Opbouwen doe je van achter naar voren. Op de achterbalk kun je niet uitvullen of iets stellen, op de outtriggers van het schutbord wel. :shock: :shock:

Maar als je al weet hoe het moet dan hoef je het ook niet te vragen. Maar ik wil er best een paar kratten bier op in te zetten dat je deuren nu niet passen om maar iets te noemen.......

En als je alles al gesteld hebt vanaf schutbord, voorschermen, sluiting kap etc en je komt achter dan mag je dus weer opnieuw beginnen.....
Edward van Vugt

Guy

Berichtdoor Guy » 29 Dec 2014, 20:08

Ik snap dat verhaal van de deuren niet. De body als geheel is aan elkaar gebout, de body alleen losgezet van het chassis en geschoven. Dus dan blijven de gaten voor de deuren gelijk. Of zie ik iets over het hoofd?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2014, 20:35

Guy schreef:Ik snap dat verhaal van de deuren niet. De body als geheel is aan elkaar gebout, de body alleen losgezet van het chassis en geschoven. Dus dan blijven de gaten voor de deuren gelijk. Of zie ik iets over het hoofd?

Je ziet het schutbord over het hoofd ... de body zit gefixeerd op de achterbalk ... het schutbord heb je nu zonder dat je de deuropeningen gechecked hebt teruggeplaatst en nu zelfs uitgericht ... het is dan een lot uit de loterij dal de body precies goed zou uitkomen.

Overigens kent het schutbord ook nog een nog niet genoemde vrijheid: de kanteling om zijn langs-as. Onderaan een beetje uit het lood (ten opzichte van de body) en voorraam en dak willen niet lekker bij elkaar passen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”