Uitlijning motorkap Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Scratch

Re: Uitlijning motorkap Defender

Berichtdoor Scratch » 29 Dec 2014, 22:00

Guy schreef:
Gerard4t schreef:Het lijkt me het handigste om alles losjes te monteren, dan even goed schudden zodat alles vanzelf op z'n plaats komt en dan ff vastschroeven :mrgreen:

dit heb ik gedaan met beste schudmachine van alle. Ik heb de motor gestart :D

+1 :D
Gr Eric

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Dec 2014, 22:25

Guy schreef:
Landmarcs schreef:De achterbalk is het enige vaste punt. De body is als een lege beschuitrol: de bodem geeft nog wat stevigheid (die bodem is bij de body de achterkant boven de achterbalk. Het schutbord is de deksel op die beschuitrol en geeft de body voor zijn vorm.

De motorkap zit direct op deze deksel van de beschuitrol en heeft geen stelmogelijkheden buiten de minimale ruimte van de bout gaten.
Hoe wordt de uitlijning van de motorkap dan gedaan? Gebaseerd op het commentaar over de kwaliteit van de samenbouw van een Defender verwacht ik niet dat deze dan automatisch goed zit, correct?

de motorkap zit recht aan het schutbord... als jij de neus dus recht opgebouwd hebt zou deze ook recht voor het schutbord staan en dus ook recht onder de motorkap..... dus ipv je motorkap de ene kant op dwingen had je wellicht je neus de andere kant op moeten zetten....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2014, 22:43

Roger B. schreef:
Guy schreef:
Landmarcs schreef:De achterbalk is het enige vaste punt. De body is als een lege beschuitrol: de bodem geeft nog wat stevigheid (die bodem is bij de body de achterkant boven de achterbalk. Het schutbord is de deksel op die beschuitrol en geeft de body voor zijn vorm.

De motorkap zit direct op deze deksel van de beschuitrol en heeft geen stelmogelijkheden buiten de minimale ruimte van de bout gaten.
Hoe wordt de uitlijning van de motorkap dan gedaan? Gebaseerd op het commentaar over de kwaliteit van de samenbouw van een Defender verwacht ik niet dat deze dan automatisch goed zit, correct?

de motorkap zit recht aan het schutbord... als jij de neus dus recht opgebouwd hebt zou deze ook recht voor het schutbord staan en dus ook recht onder de motorkap..... dus ipv je motorkap de ene kant op dwingen had je wellicht je neus de andere kant op moeten zetten....

Precies, en zit het dan toch niet precies dan moet je gaan schipperen (zoals ze ook in Solihull doen).
De body zit dan wel gefixeerd op de achterbalk, alles daarvoor heeft op heel veel plekken meer of minder tolerantie (en/of kan een beetje verwrongen worden) ... kijk maar eens in het grote boek.
Overigens, wellicht helpt het zelfs tegen al teveel gerammel: het onder een zekere spanning monteren van de verschillende delen.

En over tolerantie gesproken: Mijn achterdeur heeft links en rechts een kier-breedte die deels onder de tolerantie schiet, en deels eroverheen.
Dus zit die deur in ieder geval netjes gecentreerd (en toch niet vlgs het boekje).
Dat de deur dan ook nog eens te laag zit (boven ruim over de tolerantie en onder ruim eronder)... hij gaat in ieder geval gewoon open en dicht.
Ik zou de deur wel hoger willen, maar dat gaat dan waarschijnlijk weer ten koste van de lak (en sowieso een hoop gevloek).

Groeten MarcS

Scratch

Berichtdoor Scratch » 29 Dec 2014, 22:55

Roger B. schreef:..... dus ipv je motorkap de ene kant op dwingen had je wellicht je neus de andere kant op moeten zetten....

Gewoon even touwtjes spannen langs en voor de wagen en je weet waar het fout gaat. Ik span ze altijd boven de bolling aan de zijkanten, en voor van spatbord naar spatbord in het gootje boven de lamp. Je ziet dan zo of alles recht zit.
Maakt geen bal uit of je voor begint met opbouwen of achter, uiteraard zet je niet alles in een keer vast maar zo dat het makkelijk te verschuiven is. Het schutbord is wel de sleutel van dit geheel, zit deze niet goed, dan krijg je ergens problemen ;)
Gr Eric

Guy

Berichtdoor Guy » 30 Dec 2014, 20:21

Vandaag de rechter voordeur er in gehangen en deze paste goed. Toleraties rondom waren gelijk.

Scratch

Berichtdoor Scratch » 30 Dec 2014, 22:34

Guy schreef:Vandaag de rechter voordeur er in gehangen en deze paste goed. Toleraties rondom waren gelijk.

Morgen links... Spannend :D
Gr Eric

Guy

Berichtdoor Guy » 05 Jan 2015, 15:38

Afgelopen weekeind alles nagemeten en met touwtjes aan de slag geweest om alles nog 1 keer na te lopen.

Het schutboord gemeten diagonaal t.o.v. chassis voor en achter. Hier komt een lichte scheef stand uit.
Met touw links en rechts langs de body is er eigenlijk geen gekke afwijkingen te zien.
De vang van de motorkap nagemeten deze zit in het midden tussen de chassis balken en de pin staat er recht boven.

Ik denk dat het geheel nu redelijk zit en besloten om het te laten voor wat het is en door de gaan met de opbouw.

Iedereen bedankt voor de input en het beste voor 2015.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2015, 15:48

Guy schreef:Afgelopen weekeind alles nagemeten en met touwtjes aan de slag geweest om alles nog 1 keer na te lopen.

Het schutboord gemeten diagonaal t.o.v. chassis voor en achter. Hier komt een lichte scheef stand uit.
Met touw links en rechts langs de body is er eigenlijk geen gekke afwijkingen te zien.
De vang van de motorkap nagemeten deze zit in het midden tussen de chassis balken en de pin staat er recht boven.

Ik denk dat het geheel nu redelijk zit en besloten om het te laten voor wat het is en door de gaan met de opbouw.

Iedereen bedankt voor de input en het beste voor 2015.

Als ik dit zo lees is ie rechter als de meeste die de fabriek nieuw verlaten.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”