Goedenavond forum leden,
Ik stel me graag voor: Arie, eigenaar van een Defender 110 TD5 (1997, 100.000 km+). Ik gebruik de Defender vrijwel dagelijks zakelijk, sleep er vaak een zware aanhanger mee en geniet altijd van het besturen van de machine. Voor het onderhoud maak ik afwisselend gebruik van de dealer en de diensten van een kameraad die is ontsproten uit de motorolie en die ik nimmer op een blunder heb kunnen betrappen.
Actueel probleem: tijdens een rit een luide knal: 5e versnelling verdwenen. Bij thuiskomst bleek de achteruit (lees als reverse en niet als rear window) ook verdwenen. Ik heb een vaag vermoeden dat beide vermissingen met elkaar te maken hebben. Ik voorzie een serieus probleem met de versnellingsbak en denk dat een bezoek aan de dealer wel eens buitengewoon kostbaar zou kunnen uitpakken. Bovengenoemde kameraad staat al te popelen om de bak onder de Defender uit te trekken en het probleem op te lossen en ik gun hem dat plezier van harte (hij zegt altijd heel erg liefdevolle dingen over de Defender als hij er aan sleutelt). Toch zou ik mij gesteund voelen als jullie mij een hint kunnen geven over wat er nu aan de hand is in die klomp ijzer. Ter aanvulling: de versnellingen 1-4 werken normaal, geen bijgeluiden, trillingen of ander ongerief waarneembaar. Ruitenwissers doen het ook nog.
Bij voorbaat dank voor reacties, fijne dagen gewenst voor allen,
Arie
Def. '06 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: TD5 vijfde versnelling en reverse verdwenen
bij de R380 zit de 5 en de R achter elkaar, je zou verwachten (geen zin om op te zoeken of dat ook echt zo is) dat het schakelmechaniek voor de 5e en de R dezelfde schakelas bedient, en dat daar dus je probleem kan zitten. Geen bijgeluid in andere versnellingen wijst ook meer naar het schakelmechaniek dan naar probleem in tandwielen of zo.
Erg veel kun je van buitenaf niet doen aan de bak, je kunt het schakelpookmechaniek er vanaf halen en kijken of je daar iets kunt vinden dat van buitenaf te herstellen is... maar ik vrees dat de bak uit elkaar zal moeten.. niet heel lastig, maar er zijn nogal wat trekkers nodig om alle lagers en tandwielen van de assen af te trekken tijdens het demonteren en er weer op te persen tijdens het monteren... zonder die tooling wordt het wel een iets grotere uitdaging.
je kunt uiteraard ook kiezen om er een gebruikte of gereviseerde andere R380 uit een defender in te hangen.
Erg veel kun je van buitenaf niet doen aan de bak, je kunt het schakelpookmechaniek er vanaf halen en kijken of je daar iets kunt vinden dat van buitenaf te herstellen is... maar ik vrees dat de bak uit elkaar zal moeten.. niet heel lastig, maar er zijn nogal wat trekkers nodig om alle lagers en tandwielen van de assen af te trekken tijdens het demonteren en er weer op te persen tijdens het monteren... zonder die tooling wordt het wel een iets grotere uitdaging.
je kunt uiteraard ook kiezen om er een gebruikte of gereviseerde andere R380 uit een defender in te hangen.
gone
Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen
Roger, Roger.....
Een R380 uit elkaar halen is geen sinecure..... Daar komt nogal wat bij kijken.
In deze misschien beter om helemaal niets te zeggen.....daar zeg je veel meer mee......
Wat ik wel eens weten wil, in welke versnelling werd er gereden toen het geluid zich voordeed.
Achteruit en vijfde versnelling worden door dezelfde schakelvork bedient. Het lijkt er op, (maar dit is maar gissen, en is altijd lastig zonder de bak onder ogen te hebben) dat de vork los is....ALS dit zo is, dan kan het grote schade opleveren bij doorrijden. Komt er een deel tussen de tanden, dan breekt er meer af dan je lief is. Ook het uit elkaar halen wordt dan een stuk lastiger.
Dit moet je aan een specialist overlaten, als je er niet voldoende verstand van hebt....
Ondanks de uitdaging.....fijne dagen gewenst!
Sander
Een R380 uit elkaar halen is geen sinecure..... Daar komt nogal wat bij kijken.
In deze misschien beter om helemaal niets te zeggen.....daar zeg je veel meer mee......
Wat ik wel eens weten wil, in welke versnelling werd er gereden toen het geluid zich voordeed.
Achteruit en vijfde versnelling worden door dezelfde schakelvork bedient. Het lijkt er op, (maar dit is maar gissen, en is altijd lastig zonder de bak onder ogen te hebben) dat de vork los is....ALS dit zo is, dan kan het grote schade opleveren bij doorrijden. Komt er een deel tussen de tanden, dan breekt er meer af dan je lief is. Ook het uit elkaar halen wordt dan een stuk lastiger.
Dit moet je aan een specialist overlaten, als je er niet voldoende verstand van hebt....
Ondanks de uitdaging.....fijne dagen gewenst!
Sander
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen
ja, komt heeel veel bij kijken.... overhaul manual erbij, een beetje gevoel voor (versnellingsbak)techniek en als het effe kan de juiste tooling
IK begin er niet aan zonder de juiste tooling, maar met de tooling is het echt geen rocket science
IK begin er niet aan zonder de juiste tooling, maar met de tooling is het echt geen rocket science
gone
Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen
Dank voor jullie reacties. Als aanvulling: het probleem begon tijdens het rijden op de snelweg in de 5e versnelling.
Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen
Even een handig, leuk, mooi filmpje over het inwendige van de bak:https://www.youtube.com/watch?v=H7CLT4PDA7g
Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen
Roger B. schreef:ja, komt heeel veel bij kijken.... overhaul manual erbij, een beetje gevoel voor (versnellingsbak)techniek en als het effe kan de juiste tooling
IK begin er niet aan zonder de juiste tooling, maar met de tooling is het echt geen rocket science
Uit elkaar trekken is niet het probleem. Het in elkaar zetten met de juiste toleranties is voor de meeste "doe het zelvers" niet te doen (de bak zal het best nog wel een tijdje doen hoor) Zelf begin ik niet meer aan sleutel aan de bak. Ik zou een nieuwe zoeken, gebruikt of gereviseerd, of hem bij Roger langs brengen
Gr Eric
Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen
ArieV schreef:Dank voor jullie reacties. Als aanvulling: het probleem begon tijdens het rijden op de snelweg in de 5e versnelling.
Tsja, ik had precies hetzelfde probleem op de snelweg in Morocco, begin dit jaar. Reed i'n 5e versnelling, en die vloog er in een keer uit. Ook bij mij deden de 1e t/m de 4e het nog goed. In Engeland een gereviseerde bak besteld en 'm in Casablanca laten monteren. Kosten voor de bak ca. 900 euro.
Succes ermee!
Cheers,
Gee
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen
Scratch schreef:Uit elkaar trekken is niet het probleem. Het in elkaar zetten met de juiste toleranties is voor de meeste "doe het zelvers" niet te doen (de bak zal het best nog wel een tijdje doen hoor) Zelf begin ik niet meer aan sleutel aan de bak. Ik zou een nieuwe zoeken, gebruikt of gereviseerd, of hem bij Roger langs brengen![]()
Scratch,
blijkbaar heb je nog nooit zelf aan een r380 gesleuteld want anders schrijf je zoiets niet. Het open maken van de R380 begint namelijk met het verwijderen van de main shaft collar. Als je het juiste fabrieks tool hebt is dat heel eenvoudig. Maar standaard pulley trekkers passen niet. En zonder dat stuk special tool is het praktisch niet te doen als je deze collar ook heel wilt houden. Maar dat is op zich geen probleem want een nieuwe kost maar 2euro50. ik heb er uiteindelijk maar een stukje pijp op gelast zodat ik hem met een normale pulleytrekker vast kon pakken.
Daarna kan de bak open en ben je meteen bij de vijfde versnelling en de reverse aangeland. Er hoeft aan dit gedeelte helemaal niets afgesteld te worden. En het is goed te doen als je een beetje handig bent. Je hebt geen pakkingen nodig behalve wat vloeibare pakking.
Het in elkaar zetten met de juiste tolleranties heeft betrekking op de shims van de lay en mainshaft. Maar de vraagsteller geeft al aan dat de eerste 4 versnellingen probleemloos werken. Daar hoeft dus hoogstwaarschijnlijk niets aan gedaan te worden.
Wat Roger schrijft is dus gewoon correct!
Als de vraagsteller de bak open krijgt kan hij het goed zelf proberen. Grote kans dat hij voor heel weinig geld weer een goed werkende bak heeft. En een revisie bak kan altijd nog.
En in het techniek gedeelte van dit forum hoeven we niet meteen iedereen een versnellingsbak fobie aan te praten.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 21 Dec 2014, 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten