defender 2004 Td5, raar startprobleem?!?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

defender 2004 Td5, raar startprobleem?!?

Berichtdoor paul k » 20 Dec 2014, 21:39

Ik heb het al eens eerder gehad en weet het toen aan een slechter wordende accu, maar dat is het kennelijk niet.

Vandaag zo'n 120 km gereden, 3 uur na thuiskomst wil ik de wagen weer starten en alleen geratel, geen stroom genoeg.
Omdat ik na de eerste keer ( enkele maanden geleden) de nanocom regelmatig aan heb gezet en deze aangeeft dat de dynamo 13,5 tot 14,5 volt levert, verdenk ik die niet.

Kortom, de accu nieuw, dynamo levert voldoende, wie heeft er tips? :?:
o ja, als ik mbv kabels en een andere accu de boel start pakt ie m zo weer op.

Groet! Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: defender 130 2004 raar startprobleem?!?

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2014, 21:50

Een toch niet helemaal koshere accu-klem wellicht ?   Een Td5 is erg gevoelig voor een te lage boordspanning, tijdens voorgloeien+starten kan door een bescheiden overgangsweerstand de boordspanning net iets teveel inzakken.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: defender 130 2004 raar startprobleem?!?

Berichtdoor Edward » 20 Dec 2014, 21:53

Een startmotor kan natuurlijk ook gewoon stuk. Meten, meten en meten. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: defender 130 2004 raar startprobleem?!?

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2014, 22:01

Edward schreef:Een startmotor kan natuurlijk ook gewoon stuk. Meten, meten en meten. ;)


Dat kan natuurlijk .... maar omdat het met start-kabels weer wel gaat is het checken van de accuklemmen mijn eerste keus.
En het klopt, meten en meten is weten.


Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: defender 130 2004 raar startprobleem?!?

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2014, 22:10

Landmarcs schreef:  Een Td5 is erg gevoelig voor een te lage boordspanning, tijdens voorgloeien+starten kan door een bescheiden overgangsweerstand de boordspanning net iets teveel inzakken.

Groeten MarcS

je haalt twee dingen door elkaar...jouw verhaal is als ie wel start maar niet aanslaat van toepassing....hier gaat de startmotor nieteens draaien.... dat is geen Td5 typisch iets, daar heeft elke motor last van als spanning tijdens inschakelen van het startrelais te ver keldert....

dat inzakken van de spanning kan verschillende oorzaken hebben
- slechte accu (ook nieuwe accu's leveren wel eens problemen)
-overgangsweerstand in plus- of min-lijn naar de startmotor
-kortsluiting in de startmotor waardoor deze te spanning laat kelderen op moment dat ie ingeschakeld wordt.

- meet op de polen de spanning als ie dit doet, in rust, en tijdens de startpoging als in rust de spanning goed is, en na startpoging ook weer snel stabiliseert op normaal niveau

- meet tussen minpool en goed massapunt op de motor het spanningsverschil tijdens de startpoging.. meer dan een paar tiende volt? --> overgangsweerstand in de massakabel naar de motor
-meet tussen pluspool op de accu en de bout waar de pluskabel op de startmotor zit tijdens de startpoging, meer dan paar tiende volt --> overgangsweerstand in de pluskabel
anders verdenk ik de startmotor
gone

paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: defender 2004 Td5, raar startprobleem?!?

Berichtdoor paul k » 21 Dec 2014, 10:02

Vanochtend met behulp van een reserve accu de wagen gestart en dat was geen probleem.
Accuklemmen zitten goed en stevig.

Ik heb gisterenmiddag, ná die rit de koplampomrandingen vervangen en daar moesten de stad- en knipperlampen voor worden losgekoppeld. Kan me niet voorstellen dat dit van invloed is, maar je gaat van alles bedenken.

Ik ga straks eea meten zoals is geadviseerd.

Groet! Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: defender 2004 Td5, raar startprobleem?!?

Berichtdoor Roger B. » 21 Dec 2014, 10:33

"met behulp van een reserve accu" als in "startkabels ertussen en parallel aan je gewone accu"? dan ga je verwachten dat er geen overgangsweerstand in de bekabeling zit... blijft startmotor en accu nog over als opties... maar zou toch even ook de spanningsverliezen checken
gone

paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: defender 2004 Td5, raar startprobleem?!?

Berichtdoor paul k » 22 Dec 2014, 13:44

Gisteren wat aan het meten geweest en vanochtend met behulp van de Techneuten van Cofely op mijn werk ook eea gemeten. Er werd een gebruiksspanning van 0.1 gemeten.
Het heeft er alle schijn van dat de accu, ondanks het feit dat deze in augustus geplaatst is, toch is overleden.
Ik had gisterenavond een Optima Red Top uit mijn Dormobile gehaald en in de 130 geplaatst. vanochtend bijna 13volt gemeten en starten en lopen maar. na een 30 km naar mijn werk gereden te hebben is de accu nog prima ( zelfde voltage)
Allerlei zaken doorgemeten en geen afwijkingen geconstateerd. De "oude "accu staat nu op de werkbank en ga deze over 2 a 3 dagen nog eens meten om te zien wat deze nog aangeeft.

Tip van de heren was nog wel dat bij regen e.d. er ergens een lekspanning zou kunnen zijn.
Advies was mbv de amperetang nogmaals meten bij regen of er verbruikers zijn/lekspanning is. (als de auto van contact af is uiteraard..... :roll: .)

Groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: defender 2004 Td5, raar startprobleem?!?

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2014, 18:36

paul k schreef:Gisteren wat aan het meten geweest en vanochtend met behulp van de Techneuten van Cofely op mijn werk ook eea gemeten. Er werd een gebruiksspanning van 0.1 gemeten.
Het heeft er alle schijn van dat de accu, ondanks het feit dat deze in augustus geplaatst is, toch is overleden.
Ik had gisterenavond een Optima Red Top uit mijn Dormobile gehaald en in de 130 geplaatst. vanochtend bijna 13volt gemeten en starten en lopen maar. na een 30 km naar mijn werk gereden te hebben is de accu nog prima ( zelfde voltage)
Allerlei zaken doorgemeten en geen afwijkingen geconstateerd. De "oude "accu staat nu op de werkbank en ga deze over 2 a 3 dagen nog eens meten om te zien wat deze nog aangeeft.

Tip van de heren was nog wel dat bij regen e.d. er ergens een lekspanning zou kunnen zijn.
Advies was mbv de amperetang nogmaals meten bij regen of er verbruikers zijn/lekspanning is. (als de auto van contact af is uiteraard..... :roll: .)

Groet, Paul


Paul ... Lekspanning willen we allemaal wel, het is lekstroom waar je niet blij mee bent.

Overigens, ook zonder lek van welke aard dan ook kan je pech hebben met je accu: ze schijnen soms gewoon te vlot stuk te gaan.
Als ie nieuw was lijkt mij het een garantie-geval, normaal gaat een accu toch minstens 5 jaar mee (met geluk kan het ook 10 jaar of meer zijn).

Groeten MarcS

kuyperh
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 Dec 2007, 20:19

Re: defender 2004 Td5, raar startprobleem?!?

Berichtdoor kuyperh » 22 Dec 2014, 19:43

Een Amperetang bij gelijkstroom, kan dat wel eigenlijk?? Nog nooit geprobeerd...ik heb twijfel.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten