Ik heb een Defender uit 1991. Anderhalf jaar geleden is in de achterdiff een nieuwe oliekeerring gezet, want de oude lekte. In het begin lekte de nieuwe nog steeds, maar dat werd minder en je kon daarna spreken van "zweten". Maar nadat ik de olie in de achteras verwisseld had, lekte die keerring fors. De breather is open, dus daaraan kan het niet liggen. Nu is 2 weken geleden er weer een keerring in gezet (AEU2515), maar die lekt ook (of nog, of weer??) flink.
Nu weet ik dat een landrover pas stopt met lekken als alle olie op is, maar moet ik nu doorrijden tot het oliepeil zover is gezakt dat de keerring niet meer lekt, of is er iets anders aan de hand.
Vast bedankt voor de tips!
Everhard Mulder
Defender 1991, 2,8HS Het blijft lekken...
Re: Defender 1991, 2,8HS Het blijft lekken...
Een keerring is de helft van de afdichting, de flens waarop de keerring aansluit is de andere helft..... Daarbij wordt vaak de vilten ring ook vergeten die een eventuele lekkage op de schroefdraad afdicht. En afdichtmiddel voor op de schroefdraad zou ook standaard toegepast moeten worden door elke monteur bij een LaRo maar dat gebeurt helaas ook maar weinig.
Dat een Defender zou moeten lekken is natuurlijk dikke onzin!
Dat een Defender zou moeten lekken is natuurlijk dikke onzin!
Laatst gewijzigd door Edward op 19 Dec 2014, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
niet mee accoord gaan... als je je keerring laat vervangen en hij lekt daarna nog (of zelfs meer) dan is de reparatie niet afdoende uitgevoerd..... garantie dus
verder exact wat Edward zegt... je kunt er wel een nieuwe keerring in kloppen, maar als je flens een groef heeft dicht ie daar niet goed op af. en ook langs de splines kan ie lekken, daar is die vilten ring voor (die ik altijd in de siliconenpakking doop) schroefdraad borgmiddel... tja... zit een nylock moer als ik me goed herinner
verder exact wat Edward zegt... je kunt er wel een nieuwe keerring in kloppen, maar als je flens een groef heeft dicht ie daar niet goed op af. en ook langs de splines kan ie lekken, daar is die vilten ring voor (die ik altijd in de siliconenpakking doop) schroefdraad borgmiddel... tja... zit een nylock moer als ik me goed herinner
gone
- RobStewart
... now Everhard,
in my humble experience the AEU2515 Leather and Metal seal on the 1991 Salisbury axle was always a bit of a bugger to a) fit correctly and b) keep the oil from pissing out at the best of times.
I do seem to remember another 110 that had exactly the same problem which took a while to rectify ... however I digress
Now in the infinite wisdom of Land Rover they realised this in 1998 and replaced AEU2515 with STC4401 which was easier to fit, you didn't have to treat the leather with Vaseline before you fitted it, and it leaked less.
However just to make things fun it was not a simple 1 for 1 swap, they changed the design of the flange too. So they created a retrofit kit for the pre Td5 Salisbury axles which contained everything you needed to make your axle oil tight ... ish
The Part Number for the kit is STC4457 and Paddocks do them for €48,99 inc BTW but it does come in a Blue Box
The Land Rover one which I would recommend the Dealer to fit for you at discount if not for free (I'm going to burn in Hell) is €151,27 inc BTW
Merry Christmas
Rob
PS Roger waar zit de viltring op een Salisbury
in my humble experience the AEU2515 Leather and Metal seal on the 1991 Salisbury axle was always a bit of a bugger to a) fit correctly and b) keep the oil from pissing out at the best of times.
I do seem to remember another 110 that had exactly the same problem which took a while to rectify ... however I digress
Now in the infinite wisdom of Land Rover they realised this in 1998 and replaced AEU2515 with STC4401 which was easier to fit, you didn't have to treat the leather with Vaseline before you fitted it, and it leaked less.
However just to make things fun it was not a simple 1 for 1 swap, they changed the design of the flange too. So they created a retrofit kit for the pre Td5 Salisbury axles which contained everything you needed to make your axle oil tight ... ish
The Part Number for the kit is STC4457 and Paddocks do them for €48,99 inc BTW but it does come in a Blue Box
Merry Christmas
Rob
PS Roger waar zit de viltring op een Salisbury
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
denk jedat ik die details nog weet?? heb al 15 jaar geen lekke diff keerring meer hoeven vervangen 
ik weet dat er viltringen in zaten (en of dat dan alleen bij de rovers was of ook bij de salis... geen idee meer) en dat we die volledig in siliconenpakkingsmeerden, en ze nooit daar lekten...
ik weet dat er viltringen in zaten (en of dat dan alleen bij de rovers was of ook bij de salis... geen idee meer) en dat we die volledig in siliconenpakkingsmeerden, en ze nooit daar lekten...
gone
Go, dat Rob dat allemaal weet!! Geweldig! Bedankt Rob en ik ga ermee aan de slag!
Merry Christmas!
Everhard Mulder
Merry Christmas!
Everhard Mulder
En lukt het niet helemaal, dan maar zo:

Goed idee! Ik denk dat ik een paar oliedrums op het dak monteer met buizen naar de assen, de motor, versnellingsbak en tussenbak en stuurbekrachtiging....en dan maar lekker laten lekken! Scheelt een hoop gedoe!
Het geeft ook meteen een waterdichte afwerklaag op het asfalt.