Defender 2013 2.2TD4 Heavy Duty velg balanseren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
joepmuselaers
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 Dec 2014, 16:52

Defender 2013 2.2TD4 Heavy Duty velg balanseren

Berichtdoor joepmuselaers » 19 Dec 2014, 13:30

Na eerder voorstel rondje waar al gereageerd werd op de spijkerbanden, en het snel opgeloste probleem mbt kapotte zekering nu een nieuwe uitdaging met het juist balanseren van de banden.

Velg: Heavy Duty van Allmakes
Band: Nokian Hakkepellitta LT2 235/85 R16 dubbad

In Zweden ben je verplicht met winterbanden te rijden tussen 1 december en 1 april. Winterband is een goedgekeurde friktie band of een spijkerband.

De dubbs zijn niet echte spijkertjes maar metalen nopjes in de band. Ze steken niet uit maar zitten in de band. Bij het rijden komen ze in contact met het wegdek doordat ze door het gewicht van de auto op het platter deel van de band naar buiten gedrukt worden. Door de elastische eigenschappen van het rubber en het hardere wegdek blijven ze in de band zitten. Pas bij zachte ondergrond zoals sneeuw en ijs komen ze naarbuiten. Afgelopen jaren in de sneeuw gereden van midden November tot midden April. In voorgaande jaren en vorige auto altijd met 'normale' winterbanden gereden. Dit is bij auto's met een gewicht > 2 ton niet altijd een pretje. Dit jaar dus de keuze op dubbs. Het wil nog niet echt sneeuwen maar wel afgelopen weken veel aangevroren regen en ijzel gehad. Kunt prima met 40 de bocht om zonder dat je een cm verschuift.

Velgen aangeschaft bij LRDirect en binnen 3 dagen in huis. Begin van de maand banden laten monteren en balanseren en bij het rijden merkte ik een duidelijke onbalans achter tussen 85-90 Km. Vanochtend terug naar de bandenleveransier en opnieuw laten balanseren. Resultaat: voorbanden geen probleem, linksachter kleine aanpassing en rechtsachter niet uit te lijnen. Uitlijn bank (laser) gaf aan dat er binnenkant 175 gram bijgeplaatst moest worden en buitenkant 115 gram. Velg wiebelt ook duidelijk. Heb hiervan een film gemaakt en naar LRdirect opgestuurd. Kijken of ze inderdaad doen wat ze beloven. Verkeerde keus gemaakt med de Allmakes? Wordt vervolgd.

In een ander topic stond dat er weinig keus voor winterbanden was voor 235/85 R16. Hier zijn de volgende banden direct leverbaar die goedgekeurd zijn als winterband. Niet alle M+S banden zijn namelijk toegestaan als winterband:
Nokian Hakkepellitta LT2 met of zonder dubbs €180/stuk
Kumho KC11 € 150
Cooper discoverer M+S € 140
General Grabber AT2 € 160
GT Radial Maxmiler € 140

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 2013 2.2TD4 Heavy Duty velg balanceren

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2014, 13:53

joepmuselaers schreef:Na eerder voorstel rondje waar al gereageerd werd op de spijkerbanden, en het snel opgeloste probleem mbt kapotte zekering nu een nieuwe uitdaging met het juist balanseren van de banden.

Velg: Heavy Duty van Allmakes
Band: Nokian Hakkepellitta LT2 235/85 R16 dubbad

In Zweden ben je verplicht met winterbanden te rijden tussen 1 december en 1 april. Winterband is een goedgekeurde friktie band of een spijkerband.

De dubbs zijn niet echte spijkertjes maar metalen nopjes in de band. Ze steken niet uit maar zitten in de band. Bij het rijden komen ze in contact met het wegdek doordat ze door het gewicht van de auto op het platter deel van de band naar buiten gedrukt worden. Door de elastische eigenschappen van het rubber en het hardere wegdek blijven ze in de band zitten. Pas bij zachte ondergrond zoals sneeuw en ijs komen ze naarbuiten. Afgelopen jaren in de sneeuw gereden van midden November tot midden April. In voorgaande jaren en vorige auto altijd met 'normale' winterbanden gereden. Dit is bij auto's met een gewicht > 2 ton niet altijd een pretje. Dit jaar dus de keuze op dubbs. Het wil nog niet echt sneeuwen maar wel afgelopen weken veel aangevroren regen en ijzel gehad. Kunt prima met 40 de bocht om zonder dat je een cm verschuift.

Velgen aangeschaft bij LRDirect en binnen 3 dagen in huis. Begin van de maand banden laten monteren en balanseren en bij het rijden merkte ik een duidelijke onbalans achter tussen 85-90 Km. Vanochtend terug naar de bandenleveransier en opnieuw laten balanseren. Resultaat: voorbanden geen probleem, linksachter kleine aanpassing en rechtsachter niet uit te lijnen. Uitlijn bank (laser) gaf aan dat er binnenkant 175 gram bijgeplaatst moest worden en buitenkant 115 gram. Velg wiebelt ook duidelijk. Heb hiervan een film gemaakt en naar LRdirect opgestuurd. Kijken of ze inderdaad doen wat ze beloven. Verkeerde keus gemaakt med de Allmakes? Wordt vervolgd.

In een ander topic stond dat er weinig keus voor winterbanden was voor 235/85 R16. Hier zijn de volgende banden direct leverbaar die goedgekeurd zijn als winterband. Niet alle M+S banden zijn namelijk toegestaan als winterband:
Nokian Hakkepellitta LT2 met of zonder dubbs €180/stuk
Kumho KC11 € 150
Cooper discoverer M+S € 140
General Grabber AT2 € 160
GT Radial Maxmiler € 140


Tja, er was in het verleden wel vaker sprake van "onrondheid" bij HeavyDuty-imitatie-velgen. Ik heb originele LandRover velgen gevonden voor een nette prijs, en die lijken gewoon rond (maar ook bij originele schijnt er bij een levering sprake geweest te zijn van onrondheidsproblemen).
NB Balanceren is niet hetzelfde als uitlijnen (bij een Defender is er nauwelijks iets uit te lijnen, je kan alleen de sporing stellen). De banden-leverancier heeft dus de rondheid van de velg getest ... wat verstandig is als het balanceren problematisch is ... de dikkere banden kunnen er overigens soms ook wat van qua onbalans en onrondheid.

Qua "spijkers": Een goede uitleg (ik was al op de hoogte).

En qua winterbanden:
Een keuze uit 5 verschillende is niet erg riant, kijk je wat "verder" dan zijn er maar 3 die in aanmerking komen (alle drie bespijkerbaar).
Als je even zoekt zijn ze overigens wel weer goedkoper te vinden (zie de volgende "dagprijzen").

    Nokian HK LT2 - € 145
    Kumho KC 11 -- € 120
    Cooper M+S   -- € 110
De GT Maxmiler is kennelijk niet al te voorradig, de General Grabber AT2 heet niet per se een winterband te zijn.
Daarentegen (en gek genoeg) is bijv de Nokian Rotiiva AT een zomerband (vlgs Nokian zelf) die wel een sneeuwvlokje heeft (dus bijv. in Oostenrijk is dit weer wel een "winterband", in Zweden staat ie niet op de lijst ... de Zweedse lijst is soms opvallend ruimhartig, soms kennelijk niet, het zal wel samenhangen met wat de fabrikant aanbiedt - in de Zweedse lijst staan overigens ook nog steeds de Michelin XPC).


Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 19 Dec 2014, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 2013 2.2TD4 Heavy Duty velg balanseren

Berichtdoor Edward » 19 Dec 2014, 14:19

Bij het monteren van nieuwe velgen balanceer ik altijd de lege velg eerst. Dan weet je of die mooi rond is, geen slag heeft, etc.

Is er iets mis kun je hem meteen terugsturen en stuur je dus ook een nieuwe terug en niet een waar een band opgelegen heeft. Waarschijnlijk doen ze niet moeilijk en ruilen ze hem toch wel om.

Dus de velgen die niet goed zijn gewoon terug sturen en om nieuwe vragen. ;)

Overigens kan het ook aan de band liggen, dat die niet te balanceren is. Ook in de beste fabriek glipt er wel eens 1 door de kwaliteitscontrole. :D Maar dat heb ik nog maar een enkele keer meegemaakt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

joepmuselaers
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 Dec 2014, 16:52

Re: Defender 2013 2.2TD4 Heavy Duty velg balanseren

Berichtdoor joepmuselaers » 19 Dec 2014, 15:58

De velg is ook apart gebalanceerd. Duidelijk krom en uitslag naar beide kanten.

Met LRDirect contact gehad en nieuwe velg is vandaag meteen (onder garantie) opgestuurd. Oude velg kan ik behouden voor eventueel reservewiel.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 2013 2.2TD4 Heavy Duty velg balanseren

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2014, 16:59

joepmuselaers schreef:De velg is ook apart gebalanceerd. Duidelijk krom en uitslag naar beide kanten.

Met LRDirect contact gehad en nieuwe velg is vandaag meteen (onder garantie) opgestuurd. Oude velg kan ik behouden voor eventueel reservewiel.


Als de kern er scheef inzit dan kan alles correct en recht lijken en heb je een slinger-wiel met een (schijnbare) slag -- schijnbaar omdat het velgbed dan nog steeds gewoon recht is, alleen ten opzichte van een ander vlak. Dat het velgbed zelf krom zou zijn is mogelijk, maar meer in de zin van "niets is onmogelijk".

Anyway, toch mooi dat je het direct ontdekt en dat je snel een oplossing hebt kunnen regelen (waarschijnlijk weten ze bij LRDirect dat deze velgen niet allemaal de test doorstaan). LRDirect zou ze natuurlijk ook zelf kunnen testen en de afkeur-velgen voor exclusief-offroad overmaat-modderbanden aanbieden, maar waarschijnlijk is dit netto bewerkelijker en/of duurder als afwachten wat er terugkomt.

De berichten mbt de niet altijd ronde Heavy-Duty-aftermarket-velgen waren voor mij de reden om in de eerste plaats naar originele "new-take-off" velgen te zoeken -- ik vond ze niet te ver weg en voor een prijs die niet hoger lag als directe levering van overzee.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten