Hoera, eindelijk cruise control

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 09:45

Hallo,

Wat roger zegt is een argument wat bij mij ook flink meeweegt. Een alternatief heb ik nog niet knnen bedenken.

Of de magneten op de handremtrommel durf ik te betwijfelen.
De puls is gerelateerd aan de snelheid omdat, zoals al naar voren kwam het systeem pas kan gaan werken bij een bepaalde min snelheid.
Uit de omschrijving begreep ik dat dat in het geval van 1 gemonteerde magneet pas gebeurde bij een minimum snelheid van 120 km (bij een cardan-as met diameter van 50 mm)
Op het moment dat er 2 magneten werden gemonteerd op diezelfde cardan as werd de min benodigde snelheid gehalveerd naar 60 km per uur.
Ervan uitgaande dat die magneten recht tegenover elkaar gemonteerd zaten, dus op 6 uur en op 12 uur betekent dit dus, hoe hoger de frequentie van de doorgegeven puls hoe lager de minimum snelheid van in kunnen schakelen van systeem.

Ik vrees dus dat je haast fomule 1 snelheden moet hebben om met een magneet op je handremtrommel je cc in willen kunnen schakelen

even heel theoretisch (correct me if I am wrong)

bij een diameter van cardan as van 50 mm kon de cc pas ingeschakeld worden bij 120 km per uur
als de magneet op de handremtrommel ziten die is 20 cm in diameter (dus x4) kan het systeem al ingeschakeld worden bij...jawel 480 km per uur...en dat met een standaard defendertje :P

Om nog even voor te filosoferen op dit principe.....
Ik heb een achter cardan-as met een diameter van 60 mm, dat is 20% dikker dus zal de doorgegeven pulsfrequentie bij 1 gemonteerde magneet 20% langzamer zijn en dus zal het systeen bij 1 gemonteerde magneet in mijn geval pas werken bij een min snelheid van 144 km / u
als ik dan met 2 magneetjes ga werken zal die min snelheid gehalveerd worden naar zo'n 72 km per uur dat ik het systeem in kan schakelen.

Ik denk dat de puls ook gelijk een omgekeerde funktie heeft, nl deze, als je snelheid terugvalt tot onder die min snelheid van in mijn rekenvoorbeeld aangegeven 72 km per uur, bijv bij heuvel op zal het systeem zichzelf ook uitschakelen.
Een factoor om ook rekening mee te houden he....bij welke snelheid wil je dat dit gebeurd?
Je wil niet dat dit gebeurt bij 45 km/u uls je in zn 5 omhoog klimt ;)

Leuke materie om over na te denken :)

gr Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 10:02

janwijbrand schrijft:

Overigens zat ik de bedenken om de magneetjes op de parkeerremtrommel te bevestigen: de omtreksnelheid is een stuk hoger dus een duidelijker puls aan de opnemer *en* in tegenstelling tot de cardanas, beweegt de trommel met inveren niet mee.


Uhmmmm, je omtreksnelheid wordt wel hoger, maar je pulsfrequentie wel lager, immers je snelheid blijft gelijk, maar je diameter wordt groter, de tijd tussen pulsen wordt dus groter.
Dus magneet op handremtrommel heeft geen zin.
De beschrijving zei al dat hij het systeem fopte door er een 2e magneet bij te zetten, iaw, je simuleert dus een dunnere as dan de werkelijke as of een hoger snelheid dan je werkelijke snelheid

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor JanTD5 » 22 Mar 2012, 10:04

Weet er voor de rest iet heel veel van maar...... Heb eens gelezen dat bij trophys zoals in Kroatie ed geen GPS gebruikt mag worden. Hier wordt dan een tripmaster voor gebruikt die als puls gever een magneetje in een van de gaatje opening van de handrem trommel lijmden. Is niet voor cruise control maar wel zelfde idee als jullie cruise control. En die blijven ook zitten in het terrein :) Moet wel zeggen dat ik dat een beter oplossing vind dan op de as zelf.

Mvg Jan

Edit: Lees net Lukes post. Geloof idd dat ik niet veel van weet :dry:
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 10:12

JanTD5 schrijft:

Edit: Lees net Lukes post. Geloof idd dat ik niet veel van weet :dry:


Jan,

Ik ook niet echt, maar probeer het gewoon logisch te benaderen en in hapklare brokken te versimpelen :)

Overigens......
Op een of andere manier schijnen bepaalde toepassingen genoeg te hebben aan een puls frequentie
om snelheid? en toerental te bepalen.

In mijn tijd als dieselmonteur bij KHD Deutz hoefde we dan alleen een stickertje op een puley of vliegwiel te plakken en apperaatje met lasertje op stickertje richten en je kon toerental uitlezen (idee van stroboscooplamp) hoe dat kon? ik weet het niet maar we hoefde verder niets in te geven.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Arthur 110
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 Jun 2008, 08:52

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Arthur 110 » 22 Mar 2012, 10:28

Allen,

inderdaad bij zwaar off road werk is de opnemer een zwak punt. Ik heb hem echter zoals je op de foto's ziet zo dicht mogelijk bij de rem trommel en aan de zijkant van de as gemonteerd. Zo dicht mogelijk bij de rem trommel omdat daar de beweging van de as het minst is, aan de zijkant omdat de as dan vrij op en neer kan bewegen. Hij zit nu stevig en hoog. Misschien dat bij zwaar terrein de magneet niet meer langs de voeler gaat maar dan heb ik doorgaans mijn cc ook niet ingeschakeld ;-)

Een ander optie was op de uitgang van de voorste cardan as, dus remtrommel positie maar aan de andere kant van de bak. Ik heb daar niet voor gekozen omdat ik er niet goed bij kon maar is wellicht een optie.

Op de remtrommel zelf monteren is lastig. Zoals gezegd had ik bij mijn as al 2 magneten nodig, bij een remtrommel heb je er een stuk meer nodig. De magneten zitten bij mij ongeveer op 12 en 6 uur, ongeveer omdat de cc godzijdank (proefondervindelijk gevonden) niet werkt met de tijd tussen 2 pulsen maar met het aantal pulsen in een tijdseenheid. Maar vergeet niet dat juist de rem trommel nog wel eens zand wil happen bij het ofroaden en daar gaan je magneetjes dan.

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 10:38

Arthur,

Inderdaad prettig dat het werkt met principe van aantal pulsen in beppalde tijds eenheid, anders moet je erg exact te werk gaan bij het verdelen van 2 of wellicht al meerdere magneten.

Ook wat betreft de postie van pulsgever denk ik dat je de juiste plek hebt gekozen.
Zelfs als je op het voorste cardan meer ruimte hebt dan nog zou ik ook gaan voor het achterste, voorste is nl veel kwetsbaarder als in het zandhappen bij terreinrijden. Ook al gebruik je de cc uiteraard niet bij terreinrijden of lagere snelheden, toch wel prettig als het werkt bij de snelheden dat het moet werken.

luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Edward » 22 Mar 2012, 11:11

Op Enduro motoren monteren wij al jaren een fietsteller als snelheidsmeter. De magneet lijmen we in de remschijf voor. Dat gaat al jaren probleemloos en ik kan je vertellen dat die opnemer een stuk kwetsbaarder zit dan hoog onder een Serie of Defender!! :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 13:40

blijf het een houtje-touwtje constructie vinden...goedkope oplossing...een pulsgever tussen teller en kabel of tussen bak en kabel...of indien al aanwezig pulssignaal van auto zelf....

en wat een denkfouten weer...

of je de magneetjes nu op de cardan of handremtrommel plakt.....ze komen exact even vaak, met dezelfde tijdsduur ertussen langs de sensor....alleen de snelheid waarmee ze langs de sensor komen wordt groter naarmate de diameter varieert..

en als de frequentie gelijk blijft, hoe kan de tijd tussen de magneetpassages dan veranderen????
gone

janwijbrand
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 Aug 2010, 14:09

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor janwijbrand » 22 Mar 2012, 13:48

Roger B. schrijft:
blijf het een houtje-touwtje constructie vinden...goedkope oplossing...een pulsgever tussen teller en kabel of tussen bak en kabel...of indien al aanwezig pulssignaal van auto zelf....


Tja...

Heb je een concrete suggestie voor een pulsgever-oplossing i.c.m. de teller of de bak in een Series?


en wat een denkfouten weer...

of je de magneetjes nu op de cardan of handremtrommel plakt.....ze komen exact even vaak, met dezelfde tijdsduur ertussen langs de sensor....alleen de snelheid waarmee ze langs de sensor komen wordt groter naarmate de diameter varieert..

en als de frequentie gelijk blijft, hoe kan de tijd tussen de magneetpassages dan veranderen????


Ik heb niet beweerd dat de frequentie van pulsen zou veranderden met het bevestigen van de magneet op de parkeerremtrommel. Uiteraard blijft die hetzelfde. :-)

Alleen is de omtreksnelheid bij een grotere diameter hoger, dus - zoals je zegt - de snelheid waarmee de magneet langs de opnemer komt. En daarmee is dus het opgewekte spanningsverschil in de opnemer groter, dus is de puls "duidelijker". Daar ging het me om :)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 13:54

gewoon pulsgever zoeken die er tussen past....een methode waar ik geen fan van ben, maar die wel voor vrijwel elke kabel kan is een pulsgever die je in de kabel moet monteren (doorknippen en binnen en buitenkabel met pulsgever verbinden.

en jij maakte geen denkfout, de anderhalve pagina reacties na je...
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten