Ik was gisteren bezig met mijn egr klep eronder uit te halen.
Vanaf de uitlaatcollector loopt de stalen leiding via de voorkant van het motorblok naar de Egr klep. Deze stalen leiding zit vast met 2 bouten aan een klem die bevestigd is op het kleppendeksel. Aangezien ik de klem niet meer nodig heb, had ik de bout waarmee de klem op het blok vastzit losgedraaid.
Nu blijkt dat dit een hele lange bout is. Is dit een cilinderkopbout? Zoja, moet deze vervangen worden en op welk koppel moet deze dan vastgedraaid worden?
Indien niet, hoe vast zet ik deze bout dan?
Uitleg is misschien wat onduidelijk maar op volgende link op foto NR. 5 is de bout te zien:
http://www.discovery2.co.uk/egr.html
alvast dank
Defender 90 1999 Td5 Egr removal
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Defender 90 1999 Td5 Egr removal
lrseries3 schreef:Is dit een cilinderkopbout? Zoja, moet deze vervangen worden en op welk koppel moet deze dan vastgedraaid worden?
Yes, No and 10 Nm
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Defender 90 1999 Td5 Egr removal
RobStewart schreef:lrseries3 schreef:Is dit een cilinderkopbout? Zoja, moet deze vervangen worden en op welk koppel moet deze dan vastgedraaid worden?
Yes, No and 10 Nm
Rob
Oke,
bedankt.
Ik dacht dat cilinderkopbouten veel vaster moesten aangedraaid worden als 10Nm en in een bepaalde volgorde.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Defender 90 1999 Td5 Egr removal
... the 12 cylinder head bolts are indeed as tight as a ducks arse
Stage 1: 30 Nm (22 lbf.ft)
Stage 2: 65 Nm (48 lbf.ft)
Stage 3: Further 90°
Stage 4: Further 180°
Stage 5: Further 45°
On the last stage you can feel the bolts flex under the bar, I never get used to that bit
Rob
Stage 1: 30 Nm (22 lbf.ft)
Stage 2: 65 Nm (48 lbf.ft)
Stage 3: Further 90°
Stage 4: Further 180°
Stage 5: Further 45°
On the last stage you can feel the bolts flex under the bar, I never get used to that bit
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Defender 90 1999 Td5 Egr removal
Volgens volgende link: http://workshop-manuals.com/landrover/d ... ngine_td5/
EGR pipe clamp to cylinder head bolt - if fitted 25 Nm (18 lbf.ft)
Deze geeft aan dat de bout vast moet op 25Nm of is het een andere bout Rob?
EGR pipe clamp to cylinder head bolt - if fitted 25 Nm (18 lbf.ft)
Deze geeft aan dat de bout vast moet op 25Nm of is het een andere bout Rob?
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Defender 90 1999 Td5 Egr removal
def92 schreef:Volgens volgende link: http://workshop-manuals.com/landrover/d ... ngine_td5/
I have just read the current Land Rover manuals for both the Disco and the Defender Td5 and in both, in the Torque Settings it says 25Nm, and in the procedure it says 10Nm.
... actually it makes no odds as to how tight it is as all it does is hold the EGR clamp to the head
..and yes if we wish to be pedantic Roger and Edward it does go through the head and into the block but does bugger all, the same as the dowel on the opposite side with the 13mm Nut on
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Defender 90 1999 Td5 Egr removal
Roger B. schreef:hé... wat heb ik nou weer gedaan??
Ik weet ok van niks nie. Bij mijn auto's zit de egr netjes op z'n plek en functioneert ie prima.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten