LR Defender LXV 2013
Heb in het week-end een kleinere aanhanger geleend om wat hooibalen te halen. Na het aansluiten electra en starten een klik gehoord in het dashboard/motorruimte. Mijn eerste gedachte: zekering springt maar vreemde plaats aangezien die onder de bijrijder stoel zitten. Verlichting achter en dash werkt niet meer. Alle zekeringen gecontroleerd maar die zijn in orde. Naar dealer gereden (nog 2 1/2 jaar garantie) maar die heeft pas woensdag tijd. Ze hebben kort diagnose gedaan, zekeringen gechecked (was al gebeurt) en lampen gecontroleerd. Enig idee?
Joep
Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichting
-
joepmuselaers
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 Dec 2014, 16:52
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
zekeringkast onder stuur ook bekeken? zekering doormeten...niet alleen optisch controlleren.
dash en één kant stadslicht zit meen ik op één zekering. ook de combi geleende aanhanger en horen van een tik is wel typerend
dash en één kant stadslicht zit meen ik op één zekering. ook de combi geleende aanhanger en horen van een tik is wel typerend
gone
-
joepmuselaers
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 Dec 2014, 16:52
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
Helaas ....
Even alle 10A zekeringen gewisseld van de groepen die het wel doen zowel onder de bijrijder stoel als onder stuurhuis. Nog steeds geen verlichting. OBD uitgelezen (via Torque app) en geen foutmeldingen. Hoe groot is de kans dat er ergens een draad is doorgebrand? Defender is nagenoeg nieuw (6 maanden, 10.000Km) en de (geleende) aanhanger is ook in goede staat dus geen defecte lampen of kabels.
Joep
Even alle 10A zekeringen gewisseld van de groepen die het wel doen zowel onder de bijrijder stoel als onder stuurhuis. Nog steeds geen verlichting. OBD uitgelezen (via Torque app) en geen foutmeldingen. Hoe groot is de kans dat er ergens een draad is doorgebrand? Defender is nagenoeg nieuw (6 maanden, 10.000Km) en de (geleende) aanhanger is ook in goede staat dus geen defecte lampen of kabels.
Joep
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
probleem dealer lijkt me
hoort niet te gebeuren.....dus garantie
hoort niet te gebeuren.....dus garantie
gone
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
Als ik bij mijn dealer kom maken ze gewoon tijd voor me. Als m'n lampen het niet doen en ze zouden me weg willen sturen kan ik je verzekeren dat hun oren twee maanden later nog zouden fluiten!!
Was gelijk de laatste keer dat ik daar zou komen! wat ben ik dan toch weer blij met mijn garage!!

Was gelijk de laatste keer dat ik daar zou komen! wat ben ik dan toch weer blij met mijn garage!!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
Fuse 11 is for the Left Hand Side, Fuse 12 is for the Right Hand Side and Fuse 13 is for the instrument pack and the trailer socket does not use Fuse 13.
... as you are currently driving illegally with a full Land Rover warranty I would be interested as to the explanation of the dealer, I'm sure they like their customers to go out with bald tyres, defective steering and no brakes either.
Rob
... as you are currently driving illegally with a full Land Rover warranty I would be interested as to the explanation of the dealer, I'm sure they like their customers to go out with bald tyres, defective steering and no brakes either.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
joepmuselaers
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 Dec 2014, 16:52
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
Opgelost!
2 uur zoeken door dealer hebben ze een zekering voor stadslicht onder het stuurhuis vervangen. Monteur was helaas al naar huis dus ze hebben hem niet aan kunnen wijzen. Schijnt niet op het schema te staan. Volgens baliemedewerker zit de zekering in een (apart) zwart kastje onder het stuurhuis. Iemand die meer weet?
2 uur zoeken door dealer hebben ze een zekering voor stadslicht onder het stuurhuis vervangen. Monteur was helaas al naar huis dus ze hebben hem niet aan kunnen wijzen. Schijnt niet op het schema te staan. Volgens baliemedewerker zit de zekering in een (apart) zwart kastje onder het stuurhuis. Iemand die meer weet?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
Zélfs bij Land Rover lijkt het me verdomd stug dat een zekering niet in het schema staat..
als ik moet gokken.... hebben ze vertrouwd op optische controle van de zekering en na lang zoeken toch gemeten dat ie stuk was
als ik moet gokken.... hebben ze vertrouwd op optische controle van de zekering en na lang zoeken toch gemeten dat ie stuk was
gone
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
Landrover adverteert o.a. met het woord "avontuurlijk", waarbij je al snel denkt aan de avonturen die je met de auto kunt beleven buiten de gebaande wegen in de natuur. Mijn ervaring is dat de techniek van de auto minstens zo avontuurlijk is, maar dat wordt er niet bij gezegd.
Het kan handig zijn om voor dit soort dingen niet afhankelijk te zijn van de dealer, die is er ten slotte ook niet bij als je ergens stil komt te staan (zoals ik heb meegemaakt in Noorwegen: na een bakkie wilde het ding met geen mogelijkheid starten). Koop een simpele multimeter en leer de basisfuncties te gebruiken (en te begrijpen). Het gaat om het meten van spanning en weerstand. Met deze grootheden en enig begrip van elektra kan je zelf veel problemen oplossen, wat je veel tijd en geld kan besparen, ook al zijn het dingen die onder de garantie vallen. Succes!
Het kan handig zijn om voor dit soort dingen niet afhankelijk te zijn van de dealer, die is er ten slotte ook niet bij als je ergens stil komt te staan (zoals ik heb meegemaakt in Noorwegen: na een bakkie wilde het ding met geen mogelijkheid starten). Koop een simpele multimeter en leer de basisfuncties te gebruiken (en te begrijpen). Het gaat om het meten van spanning en weerstand. Met deze grootheden en enig begrip van elektra kan je zelf veel problemen oplossen, wat je veel tijd en geld kan besparen, ook al zijn het dingen die onder de garantie vallen. Succes!
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
daar heb je wegenwacht achtige hulp voor... zonder eniige autotechnische kennis kun je nog zo goed met je multimeter om kunnen gaan... als je geen idee hebt waar wat gemeten moet worden doe je nog niks.
het is natuurlijk dikke onzin dat je geen auto (land rover of welk merk dan ook) zou kunnen rijden zonder zelf pech op te kunnen lossen.... dan zou 80% van de automobilisten geen auto kunnen rijden... daar voor zijn er dus juist wel dealers en hulpdiensten om op te vertrouwen...
ik kan zelf diagnoses stellen en problemen aan mijn autos...maar als mijn zakelijke leasebus iets heeft bel ik vw mobiliteitsservice of rij langs de dealer. ik kijk nog nieteens onder de motorkap in zo'n geval.... daarvoor heb ik de bus geleased...daarvoor is ie duurder dan dat ie eigendom was
het is natuurlijk dikke onzin dat je geen auto (land rover of welk merk dan ook) zou kunnen rijden zonder zelf pech op te kunnen lossen.... dan zou 80% van de automobilisten geen auto kunnen rijden... daar voor zijn er dus juist wel dealers en hulpdiensten om op te vertrouwen...
ik kan zelf diagnoses stellen en problemen aan mijn autos...maar als mijn zakelijke leasebus iets heeft bel ik vw mobiliteitsservice of rij langs de dealer. ik kijk nog nieteens onder de motorkap in zo'n geval.... daarvoor heb ik de bus geleased...daarvoor is ie duurder dan dat ie eigendom was
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten