Even zien wat ik zoal onderweg heb moeten oplossen: 1e keer: lichtschakelaar defect op een binnenweggetje ergens in noord-duitsland in het pikke donker, nog geen mobiel bij me, was in 2000. Gelukkig wel een gereedshapskoffer met daarin ook een gas-soldeerbout. Schakelaar weer in orde gekregen en de vakantie voort kunnen zetten. 2e keer: met een nieuwe defender in 2001 hetzelfde, ook weer hetzelfde opgelost. 3e keer: als al vermeld op een eenzame plek in Noorwegen, wilde dus niet meer starten, bleek de contactschakelaar te zijn. Door het zelf op te kunnen lossen konden we na een half uurtje weer verder. Hadden we de hulpdiensten in moeten schakelen, dan was de auto naar een garage gesleept om te repareren, minstens een dag, waarschijnlijk langer zonder auto gezeten. 4e keer: TD5 werd TD4, harness zelf ergens op een parkeerplaats vervangen, zonder veel gedoe weer verder. 5e keer: ruitenwisser beweegt anders dan normaal over de ruit. Inbus-stelboutje aangedraaid, opgelost. Moet e niet aan denken om voor al dat soort onzin naar een garage te gaan. OK, als het me te ingewikkeld wordt of de auto moet op de brug, ligt het anders, maar bij dit soort snip-snap dingetjes is het veel sneller als je het zelf op kunt lossen.
Ik ken mensen die vooral denken dat je 2 linker handen hebben, maar met de nodig aanmoediging tot meer in staat zijn dan ze (dus) dachten.
Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichting
-
Roger B.
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
maar het is geen must om het zelf te kunnen doen..
gone
-
Landmarcs
Re: Defender 2013 2.2TD4 Achterlicht en dashboard verlichtin
Tja, zelfs al heb je nog alle garantie van de wereld, dan nog is het handig als je zelf ook iets weet ... Zeker als je een dealer hebt die kennelijk niet altijd tijd heeft of wil maken (de man/vrouw bij de balie zou zo goed moeten zijn dat hij/zij ook wil weten wat de monteur uiteindelijk heeft gevonden).
Enige kennis voordat je met vragen/problemen komt is sowieso handig want met een gerichte beschrijving van het probleem heb je meer kans dat je probleem gevonden wordt, en opgelost.
Anyway: goed dat het opgelost is, en direct een suggestie: Bijna zeker heeft de 2013 Defender nog steeds de antieke lichtschakelaar en geen relais-schakeling ... en zo ja dan is een "Zweedse Lichtversterker" een nuttige aanvulling. Die dingen heten zo omdat sommigen hier die relais-setjes uit Zweden meenamen (ik niet, ik kreeg mijn eerste van mijn Zweedse broertje, ik was wel volhardend in de naamgeving). Je vindt die dingen hier: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... are-42602/ maar ze hebben dus hun naam meegekregen vanwege de oudere benaming: "Ljusförstärkare" (die zo ook op de verpakking stond, en vroeger ook in de catalogus). Je koplampen worden met zo'n bijna plug-and-play setje voortaan via relais geschakeld, je krijgt ook nog eens een tikje meer licht, en electrotechnisch kan je ook nog eens grotere lampjes steken (of het goed is voor de lampen en/of de tegenliggers weet ik niet).
Hälsingar MarcS
Enige kennis voordat je met vragen/problemen komt is sowieso handig want met een gerichte beschrijving van het probleem heb je meer kans dat je probleem gevonden wordt, en opgelost.
Anyway: goed dat het opgelost is, en direct een suggestie: Bijna zeker heeft de 2013 Defender nog steeds de antieke lichtschakelaar en geen relais-schakeling ... en zo ja dan is een "Zweedse Lichtversterker" een nuttige aanvulling. Die dingen heten zo omdat sommigen hier die relais-setjes uit Zweden meenamen (ik niet, ik kreeg mijn eerste van mijn Zweedse broertje, ik was wel volhardend in de naamgeving). Je vindt die dingen hier: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... are-42602/ maar ze hebben dus hun naam meegekregen vanwege de oudere benaming: "Ljusförstärkare" (die zo ook op de verpakking stond, en vroeger ook in de catalogus). Je koplampen worden met zo'n bijna plug-and-play setje voortaan via relais geschakeld, je krijgt ook nog eens een tikje meer licht, en electrotechnisch kan je ook nog eens grotere lampjes steken (of het goed is voor de lampen en/of de tegenliggers weet ik niet).
Hälsingar MarcS