disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2014, 19:27

JoostKenya schreef:Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Wat ik toch vooral zie op basis van het TD5 diagram is dat:
- wil je zo snel mogelijk opschieten
- je precies tot 4200 toeren door moet trekken om vervolgens door te schakelen.
het heeft hier zin om hogere toerentallen op te zoeken.
(NB bij 4200 toeren regelt het motormanagement het vermogen terug)

Je ziet dat het vermogen van de TD5 duidelijk toe blijft nemen tot aan het maximaal toerental. Vergeet niet dat je dit vemogen kunt omzetten in meer koppel aan de wielen door een kortere versnelling te kiezen! Daardoor genereer je effectief meer trekkracht en meer versnelling dan bij het rijden in een langere versnelling.


Kijk, hier ben ik het weer niet helemaal mee eens. Als je door het opschakelen weer in die regionen terecht komt waar het koppel heel hoog ligt en de curve relatief vlak is zal je misschien niet de top acceleratie maar wel een veel elastischer motor-gedrag. Alleen als je onder gecontroleerde "circuit-omstandigheden" kan je op basis van de sommetjes de limiet op zoeken, je hoeft dan geen rekening te houden met alles op je weg waarbij je liever een grotere elasticiteit hebt.

Als "trekker" voldoet de Td5 redelijk, alleen moet je dan dus wel extra rekening houden met het relatief beperkte vermogen, en dus vooral in de midden- tot hogere toeren blijven als je echt moet trekken. (NB Vroeger, toen we alleen de Tdi hadden was iedereen bij met die Tdi, toen de Td5 kwam werd er soms gemopperd, ook al is die marginaal sterker en bovenal soepeler als de Tdi, en nu nu we ook de Puma kennen is de Td5 ineens een "lelijk eendje"?) Rolt het allemaal dan is 80-90 km/u met ongeveer 2000 rpm zo gek nog niet, het enige waar je dan "mee zit" is de verplichting om terug te schakelen zodra je wegzakt .... bij een automaat heb je dan in ieder geval de winst van de extra elasticiteit die de koppelomvormer geeft en een automaat die vlotter en makkelijker terugschakelt.

Grappig in een en ander is overigens dat LandRover net als heel veel andere automotive-constructeurs voor de automaat-versie een iets opgepepte motor gebruiken, een motor die meer vermogen "aan het eind" levert en waarbij het max. koppel navenant omhoog is geschoven. Bij een handgeschakelde bak, met dus vaste versnellingen zonder koppelomvormer wil je graag een groot koppel onderin* opdat je bij tegenwind, een brug een bocht etc. niet steeds moet terugschakelen om het zaakje lekker te laten draaien, bij een automaat heb je de koppelomvormer die op dit soort momenten een grotere slip "vertaalt" in meer koppel.   * Bij een handbak wil je dus liefst een "stoommachine": passende versnelling kiezen en niet zeuren.


Groeten MarcS


PS Ik denk eigenlijk ook dat het folder Td5-diagrammetje te lijden heeft gehad onder een overijverige vormgever

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Berichtdoor Roger B. » 19 Dec 2014, 19:43

disco Td5 diagram, voor chippen (onderste twee) en na chippen, (bovenste twee).

Afbeelding

DefenderTd5 diagram voor en na tuning

Afbeelding
gone

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Berichtdoor JoostKenya » 19 Dec 2014, 20:11

Landmarcs schreef:Kijk, hier ben ik het weer niet helemaal mee eens. Als je door het opschakelen weer in die regionen terecht komt waar het koppel heel hoog ligt en de curve relatief vlak is zal je misschien niet de top acceleratie maar wel een veel elastischer motor-gedrag. Alleen als je onder gecontroleerde "circuit-omstandigheden" kan je op basis van de sommetjes de limiet op zoeken, je hoeft dan geen rekening te houden met alles op je weg waarbij je liever een grotere elasticiteit hebt.

Als "trekker" voldoet de Td5 redelijk, alleen moet je dan dus wel extra rekening houden met het relatief beperkte vermogen, en dus vooral in de midden- tot hogere toeren blijven als je echt moet trekken. (NB Vroeger, toen we alleen de Tdi hadden was iedereen bij met die Tdi, toen de Td5 kwam werd er soms gemopperd, ook al is die marginaal sterker en bovenal soepeler als de Tdi, en nu nu we ook de Puma kennen is de Td5 ineens een "lelijk eendje"?)


We zijn het dan blijkbaar wel eens dat de TD5 niet de meest elastische motor is!
Bij mij zet de TD5 in iedergeval aan tot aardig wat toeren maken en op basis van de koppel toeren karakteristiek is dat wel te begrijpen.

Begrijp me niet verkeerd, verder is het een een hele fraaie motor. Sterk en de sound is super. Ik race er al bijna 3 jaar mee en de motor heeft nog nooit een tik overgeslagen. Zelfs het Lucas inspuitsysteem is heel doordacht gemaakt en biedt volop mogelijkheden voor de hobyist. Met een andere/modernere Turbo zou je hem denk ik onderin nog veel meer koppel kunnen geven.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Berichtdoor Edward » 19 Dec 2014, 20:33

Och Joost, zoals jij het aangeeft is precies hoe een Disco Td5 automaat standaard schakelt! Zal wel toeval zijn. ;)

En sterk? Not so much. Zelfs als je het ding tuned tot 200 pk is het nog steeds een zeer matige aanhanger trekker. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Berichtdoor JoostKenya » 19 Dec 2014, 20:49

Edward schreef:En sterk? Not so much. Zelfs als je het ding tuned tot 200 pk is het nog steeds een zeer matige aanhanger trekker. :roll: :roll:


Ik bedoelde met "sterk" eigenlijk dat de zuigers niet de neiging hebben om zomaar het blok te willen verlaten.
Maar meer toeren is uiteraard ook minder mechanisch belasting :)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten