JoostKenya schreef:Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Wat ik toch vooral zie op basis van het TD5 diagram is dat:
- wil je zo snel mogelijk opschieten
- je precies tot 4200 toeren door moet trekken om vervolgens door te schakelen.
het heeft hier zin om hogere toerentallen op te zoeken.
(NB bij 4200 toeren regelt het motormanagement het vermogen terug)
Je ziet dat het vermogen van de TD5 duidelijk toe blijft nemen tot aan het maximaal toerental. Vergeet niet dat je dit vemogen kunt omzetten in meer koppel aan de wielen door een kortere versnelling te kiezen! Daardoor genereer je effectief meer trekkracht en meer versnelling dan bij het rijden in een langere versnelling.
Kijk, hier ben ik het weer niet helemaal mee eens. Als je door het opschakelen weer in die regionen terecht komt waar het koppel heel hoog ligt en de curve relatief vlak is zal je misschien niet de top acceleratie maar wel een veel elastischer motor-gedrag. Alleen als je onder gecontroleerde "circuit-omstandigheden" kan je op basis van de sommetjes de limiet op zoeken, je hoeft dan geen rekening te houden met alles op je weg waarbij je liever een grotere elasticiteit hebt.
Als "trekker" voldoet de Td5 redelijk, alleen moet je dan dus wel extra rekening houden met het relatief beperkte vermogen, en dus vooral in de midden- tot hogere toeren blijven als je echt moet trekken. (NB Vroeger, toen we alleen de Tdi hadden was iedereen bij met die Tdi, toen de Td5 kwam werd er soms gemopperd, ook al is die marginaal sterker en bovenal soepeler als de Tdi, en nu nu we ook de Puma kennen is de Td5 ineens een "lelijk eendje"?) Rolt het allemaal dan is 80-90 km/u met ongeveer 2000 rpm zo gek nog niet, het enige waar je dan "mee zit" is de verplichting om terug te schakelen zodra je wegzakt .... bij een automaat heb je dan in ieder geval de winst van de extra elasticiteit die de koppelomvormer geeft en een automaat die vlotter en makkelijker terugschakelt.
Grappig in een en ander is overigens dat LandRover net als heel veel andere automotive-constructeurs voor de automaat-versie een iets opgepepte motor gebruiken, een motor die meer vermogen "aan het eind" levert en waarbij het max. koppel navenant omhoog is geschoven. Bij een handgeschakelde bak, met dus vaste versnellingen zonder koppelomvormer wil je graag een groot koppel onderin* opdat je bij tegenwind, een brug een bocht etc. niet steeds moet terugschakelen om het zaakje lekker te laten draaien, bij een automaat heb je de koppelomvormer die op dit soort momenten een grotere slip "vertaalt" in meer koppel. * Bij een handbak wil je dus liefst een "stoommachine": passende versnelling kiezen en niet zeuren.
Groeten MarcS
PS Ik denk eigenlijk ook dat het folder Td5-diagrammetje te lijden heeft gehad onder een overijverige vormgever