Mamaartje schreef: Sportfunctie heb ik niet b.t.w.
Jawel hoor, die hebben ze allemaal. De drukknop achter de schakelhandle.
Nog nooooooit gebruikt by the way, maar hij schijnt wel te functioneren.
Mamaartje schreef: Sportfunctie heb ik niet b.t.w.
Mamaartje schreef:O echt?![]()
Ga me steeds onhandiger voelen![]()
Dank Edward!
Mamaartje schreef:Ik probeer binnen de toegestane snelheid laag in de toeren te blijven.
Dat is goed voor het verbruik toch?
Mamaartje schreef:Met die koude motor duurt het een kilometer of tien (!) tot de auto eindelijk naar zijn vierde versnelling schakelt, het betreft hier een 100 km weg, met een warme motor schakelt deze al rond de 90 km/u terug. Dat betekent dat de auto zo'n 500-600 toeren extra maakt tot ie warm genoeg is. Lijkt me niet zuinig, is dit normaal?
Mamaartje schreef:De airco staat volop aan. Na deze tankbeurt ( en het verbruik dat ik nu hebt) zet ik hem uit als het aangenaam is, tot dat ik merk dat het minder aangenaam wordt. Omdat ik al googelend las dat airco's ook slurpen.
Edward schreef:1:12 is dikke onzin!!!![]()
Dat rijdt niemand met een Disco 2!!
Roger B. schreef:tuurlijk kun je absurd zuinig rijden... sommige mensen tenminste......meestal de mensen waar ik zo snel mogelijk langs wil....
Roger B. schreef:Koppel = draaimoment = kracht die de motor levert
wordt weergegeven in newtonmeter (kracht van X newton op een meter afstand vanaf het hart van de krukas)
dit koppel is niet bij elk toerental gelijk, bij de Td5 ligt het maximale koppel net boven de 2000 toeren en is daarboven vrij gelijk tot ergens rond 3500 toeren. (zal dadelijk ff grafiekje bijvoegen)
de motor loopt het lekkerst als ie in dat gebied draait waar ie veel koppel kan leveren (kan, omdat ie dat koppel alleen levert als je volgas geeft bij die toerentallen (en de motor belast wordt)
Vermogen = koppel x toerental en is de energie die de motor kan leveren bij bepaalde toerentallen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten