disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2014, 23:24

Mamaartje schreef: Sportfunctie heb ik niet b.t.w.

Jawel hoor, die hebben ze allemaal. De drukknop achter de schakelhandle.
Nog nooooooit gebruikt by the way, maar hij schijnt wel te functioneren. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Mamaartje

Berichtdoor Mamaartje » 15 Dec 2014, 23:29

O echt? :lol:
Ga me steeds onhandiger voelen :oops:

Dank Edward!

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2014, 23:32

Mamaartje schreef:O echt? :lol:
Ga me steeds onhandiger voelen :oops:

Dank Edward!

Oh, dat hoeft niet hoor. Ik heb hem ook nog nooit gebruikt :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Thomas Td5

Re: Nogmaals verbruik (disco2 2,5 td5 2004)

Berichtdoor Thomas Td5 » 15 Dec 2014, 23:49

Mamaartje schreef:Ik probeer binnen de toegestane snelheid laag in de toeren te blijven.
Dat is goed voor het verbruik toch?

Lage toeren is niet direct een laag verbruik. Wat Edward zegt klopt, het beste resultaat krijg je overigens als je zo dicht mogelijk op het toerental blijft zitten waarbij je 100% koppel hebt. De automaat geeft hier bij normaal rijden ook de voorkeur aan. Meestal zit mijn Disco zo rond de 2000rpm bij normaal rijden.

Mamaartje schreef:Met die koude motor duurt het een kilometer of tien (!) tot de auto eindelijk naar zijn vierde versnelling schakelt, het betreft hier een 100 km weg, met een warme motor schakelt deze al rond de 90 km/u terug. Dat betekent dat de auto zo'n 500-600 toeren extra maakt tot ie warm genoeg is. Lijkt me niet zuinig, is dit normaal?

Mijn vorige Disco deed dit, en mijn huidige doet dit ook. De reden weet ik niet. Over de gehele linie deert het het verbruik niet.

Mamaartje schreef:De airco staat volop aan. Na deze tankbeurt ( en het verbruik dat ik nu hebt) zet ik hem uit als het aangenaam is, tot dat ik merk dat het minder aangenaam wordt. Omdat ik al googelend las dat airco's ook slurpen.

Bij mij staat de airco altijd aan. Ik heb de hele boel in Auto modus staan dus de airco kan zelf bepalen hoe hard er gewerkt moet naargelang de omstandigheden.

Overigens verbruiken alle auto's wat meer in de winter.

Edward schreef:1:12 is dikke onzin!!! :shock: :shock: Dat rijdt niemand met een Disco 2!!

Veel stadswerk rij ik 1:10, maar zodra ik daarbuiten kom kan ik 1:12 wel aantikken. Het is niet onmogelijk. Met mijn vorige Disco ging het met gemak, deze is het wat meer moeite. Maar ik vermoed dat het verschil komt omdat mijn vorige Disco gechipt was. Maar ook een standaard D2a kan boven de 1:10 komen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2014, 06:21

tuurlijk kun je absurd zuinig rijden... sommige mensen tenminste......meestal de mensen waar ik zo snel mogelijk langs wil....

om te beginnen heb ik geen zin om max 100 te rijden (en zelfs met handbak hou je met 120 een D2 niet zuiniger dan pakweg 1:10 á 1:10,5)

daarnaast ben ik ook niet van het filetrekken in de stad, dus ik trek op door het gaspedaal dieper dan 5mm in te trappen....

mijn handbak D2 reed gemiddeld 1:8,5 a 1:9
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2014, 10:56

Chippen en vervolgens als een oud wijf rijden is idd een goede manier om zuiniger te rijden. Moet je wel veel kilometers maken om het chippen weer terug te verdienen.......

Kijken waar je tankt levert meer op, dat scheelt zo een 9 euri per tank. :D :D
Edward van Vugt

Mamaartje

Berichtdoor Mamaartje » 16 Dec 2014, 21:27

Roger B. schreef:tuurlijk kun je absurd zuinig rijden... sommige mensen tenminste......meestal de mensen waar ik zo snel mogelijk langs wil....

:lol:

Rest me nog die laatste vraag, wat is nu die 'koppel' waar ik steeds over lees? Wie kan me dat op een niet al te technische manier uitleggen?

Verder, of ie nu 1:8 rijdt of 1:10, het blijft een gave bak. Noem het goed gelovig, noem het naïef, maar ik was na het lezen van reviews etc uitgegaan van de genoemde 1:10 en schrok wel even zaterdag (ondanks de schappelijke 1.18 euro/liter, die heb ik in het Hoge Noorden).

Heb in ieder geval nu duidelijk dat laag in de toeren rijden niet zo gunstig is als ik dacht. EN ik heb mijn sportfunctieknopje gevonden! Dank Edward :mrgreen:

En dank voor jullie reacties!

Groet!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2014, 21:53

de ervaring die ik met die sport knop heb bij de D2.... is dat ie vooral sportief meer herrie maakt, maar niks rapper optrekt :roll: :lol: :shock:

Koppel = draaimoment = kracht die de motor levert
wordt weergegeven in newtonmeter (kracht van X newton op een meter afstand vanaf het hart van de krukas)

dit koppel is niet bij elk toerental gelijk, bij de Td5 ligt het maximale koppel net boven de 2000 toeren en is daarboven vrij gelijk tot ergens rond 3500 toeren. (zal dadelijk ff grafiekje bijvoegen)

de motor loopt het lekkerst als ie in dat gebied draait waar ie veel koppel kan leveren (kan, omdat ie dat koppel alleen levert als je volgas geeft bij die toerentallen (en de motor belast wordt)

Vermogen = koppel x toerental en is de energie die de motor kan leveren bij bepaalde toerentallen.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2014, 12:54

Roger B. schreef:Koppel = draaimoment = kracht die de motor levert
wordt weergegeven in newtonmeter (kracht van X newton op een meter afstand vanaf het hart van de krukas)

dit koppel is niet bij elk toerental gelijk, bij de Td5 ligt het maximale koppel net boven de 2000 toeren en is daarboven vrij gelijk tot ergens rond 3500 toeren. (zal dadelijk ff grafiekje bijvoegen)

de motor loopt het lekkerst als ie in dat gebied draait waar ie veel koppel kan leveren (kan, omdat ie dat koppel alleen levert als je volgas geeft bij die toerentallen (en de motor belast wordt)

Vermogen = koppel x toerental en is de energie die de motor kan leveren bij bepaalde toerentallen.

Dag Roger, Dag Daan,

Hierbij het Td5 Koppel & Vermogen-diagram (van een Defender Td5).

Td5-Nm-kW-diagram.jpeg

Je ziet dus direct dat een Td5 geen "Puma" is, boven de 2000 rpm zakt het koppel geleidelijk weg, vanaf 1500 rpm heb je al 80% van het max koppel maar wel slechts de helft van het vermogen van dat bij 1950 rpm (waar je het max. koppel hebt). Je ziet ook dat doortrekken naar 3000-3500 rpm steeds minder extra winst geeft (hetgeen overeenkomt met de resultaten met een handbak, de R380 heeft de overbrenginsverhoudingen heel netjes verdeeld: als je doortrekt naar 2500 rpm houd je in de volgende versnelling altijd ruim koppel, en trek je door naar 2800 rpm blijf je zelfs boven de 2000 rpm in de volgende versnelling.

Gear-Speed-Graph-High - Td5.jpg

Een Discovery-automaat Td5 heeft iets meer vermogen, en de automaat zelf heeft z'n eigen schakel-momenten, dus daar doe je gewoon minder zelf aan. Je kan evenwel met het gas wel iets helpen in de keuze van de schakel-momenten.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Dec 2014, 13:00

Een Disco heeft niet zozeer meer vermogen dan wel meer koppel en dus een totaal andere koppelcurve. Rij maar eens in een Disco ipv alleen naar koppelcurves van een totaal andere auto te kijken..........
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”