Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor Roger B. » 15 Dec 2014, 16:59

zou ik niet doen...hoop extra werk dat niet nodiig is
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2014, 17:08

Laro Joost schreef:Is het raadzaam om de luchtinlaat spruitstuk hiervoor te demonteren?


Als je nog veel meer wilt vloeken en schelden is dat een optie. Als je de klus zo snel mogelijk wilt klaren zou ik hem vooral lekker laten hangen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor ppw » 15 Dec 2014, 17:35

bonding with your car like this :D :D
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor Seagull » 15 Dec 2014, 18:49

Een jaar of 8 geleden de startmotor van mijn D2 Td5 moeten reviseren. Ik heb een vreselijke ruzie gehad met de bovenste moer van de startmotor. Wat ik mij kan herinneren zat de startmotor vast met 2 M8 bouten sleutelmaat 13 en 1 M8 moer sleutelmaat 12. Omdat je de moer niet kan zien heb ik een eeuwigheid met dopje 13 zitten klooien op een kleinere moer. Het terugplaatsen van de startmotor ging overigens eenvoudig toen ik wist van de verschillende sleutelmaten en met gebruik van een goede doppenset met verschillende verlengstukken.
Omdat er destijds nog geen revisiesetjes voor de startmotor te krijgen waren heb ik de verbrande contacten zelf gemaakt uit een dikke koperen plaat. De startmotor heeft daarna nog 4 jaar perfect gefunctioneerd.

Jan

Gebruikersavatar
Laro Joost
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 Jun 2010, 18:30

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor Laro Joost » 15 Dec 2014, 23:51

Het is gelukt in 3,5 uur tijd. Een hoop gevloek en verbazing verder. Maar het werkt,

Onderste bouten zitten met sleutel 13 vast, de bovenste moer ( de lastigste) met sleutel 15.

Bedankt voor de uitleg en de adviezen.

Gr. Joost
Land Rover Defender 110 ST WGN HR

pietvree
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 Jul 2017, 16:53

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor pietvree » 09 Sep 2017, 13:25

Ik ga er ook een revisiesetje inzetten. Als de bouten los zijn hangt er dan nog veel kabelwerk aan of is dit makkelijk los te krijgen en weer vast? En is er verder nog iets dat eraangekoppeld zit?
Tips en trics zijn welkom.
Wordt mijn eerste echte technische klus aan de Defender. Maar eens moet ik beginnen toch?
YouTube is tegenwoordig dan wel weer handig.

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2017, 15:20

accu loskoppelen
dikke draad van startmotor losmaken (moertje)
dunne draadje (vlakstekkertje) losnemen
moer aan bovenzijde waarmee de startmotor aan het koppelingshuis zit verwijderen
twee bouten waarmee startmotor aan koppelingshuis zit verwijderen
startmotor is dan los en kan verwijderd worden.

op de werkbank, buitenkant goed schoonmaken

dekseltje van relais verwijderen
centrale plunjer verwijderen (gewoon er uit trekken en op de veer letten)
moer van contactplaatboutjes verwijderen
onderdelen goed op volgorde neerleggen
bout naar binnen drukken en contactplaatje verwijderen
nieuwe onderdelen monteren en alles in omgekeerde volgorde terug zetten
gone

pietvree
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 Jul 2017, 16:53

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor pietvree » 09 Sep 2017, 16:10

Roger,

Dank je voor de duidelijke beschrijving.
Het interne gedeelte van de startmoter vervangen staat ook op YouTube vooral je beschrijving van het eruitzagen van de startmotor heb ik veel aan. Dat baart me de meeste zorgen. Als ik het goed heb zijn de onderste twee bouten 13 en de bovenste (de lastigste) nr 15?
Het setje voor de startmotor is besteld. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken.

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2017, 20:52

geloof het wel, die moer is 15 meen ik en de bouten zou maar zo 13 kunnen zijn.

ik gebruik meestal een 3/8 setje met wat verlengstukken en een knietje om er bij te kunnen. van onderaf werkt het makkelijkst
gone

pietvree
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 Jul 2017, 16:53

Re: Defender TD5 bj 2000: Startmotor vervangen

Berichtdoor pietvree » 10 Sep 2017, 13:10

Dank je voor de tip.
Morgen maar eens aan de slag.

Groeten Piet
Defender 90 TD5 (2000)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten