Onderdelenlevering door Land Rover

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Onderdelenlevering door Land Rover

Berichtdoor Landmarcs » 10 Dec 2014, 23:31

Erik Peters schreef:Inderdaad is er soms wel een andere oplossing.
Zo heb ik een 110 2,25 D stawag. gehad uit 1984, onder die auto zit/zat een Boge Niveaumat. Nu gaan die dingen gewoon kapot dus ik heb onder die auto (die toen ±16 jaar oud was) een nieuwe gemonteerd (gekocht bij een dealer).
Mijn Defender 110 300 Tdi stawag. uit 1998 had ook zo'n automatische niveau regeling, die na ±10 jaar de geest gaf. Een vervangingsonderdeel was/is niet meer leverbaar, dus iets zwaardere veren gemonteerd zodat de auto niet meer zo achterover zou hangen. Later heb ik het complete ding eronderuit gehaald (en het ding was nog zwaar ook).

Dus zo'n Boge Niveaumat is naar schatting zo'n 20 jaar leverbaar als vervangingsonderdeel geweest (vanaf de eerste 110 stawag.). Maar nieuwere uitvoeringen met zo'n zelfde ding hebben dus pech. De Defender 110 Td5 stawag heeft dit onderdeel niet meer (maar gewoon iets zwaardere veren) en toch zonder zo'n zwaar ding is de Td5 net iets zwaarder dan de 300 Tdi (en valt in een hogere klasse mrb).

En het mooie is dat zonder dat zware "ding" (en met zwaardere veren) de auto in veel opzichten beter wordt.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 11 Dec 2014, 11:02

Iedereen bedankt voor de input. Wel is het onduidelijk hoe lang onderdelen vanuit de dealer geleverd worden nadat de auto uit productie is genomen. In het Land Rover kompas wordt o.a. gesproken over het stopzetten van de onderdelenlevering van de Td5 motor in 2017:

De Td5 is een eigen Land Rover product en in beperkte aantallen geproduceerd. Dit heeft gevolgen voor de onderdelenvoorziening. Laand Rover heeft de wettelijke plicht om de onderdelenlevering tot 2017 te garanderen. Ondanks dat zijn diverse speciale delen zoals Lucas-pompinjectoren momenteel al moeilijk leverbaar. Wat zijn weerslag heeft op de prijs van de onderdelen.

De laatste Td5 motor is in 2006 van de band gelopen, dus het verhaal van Rob Stewart klopt in die zin, dat na ongeveer 10 jaar de productie eindigt, en een nieuw model zijn entree maakt. (En de onderdelen voorziening niet meer gegarandeerd wordt.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Dec 2014, 11:12

Tja, ik dacht wel gelezen te hebben dat de Td5 langer (en meer?) geproduceerd is als de twee voorgangers de 200Tdi en 300Tdi.
De Puma heeft wel Ford-roots maar ook LandRover-eigen eigenaardigheden.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 11 Dec 2014, 12:11

Daarom bestaan er natuurlijk zoveel conversie mogelijkheden bij de Land Rovers ;) Onderdeel niet meer voorradig, dan bestaat er wel een conversiemogelijkheid. En anders lepel je toch een andere motor, waarvan nog wel onderdelen voorradig zijn in je auto? Hmm, zou een TD V6 in mijn disco passen.... :mrgreen:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Dec 2014, 12:37

vast wel, maar daarvan zijn sommige onderdelen nooit leverbaar geweest :lol: :lol:
gone

Terug naar “Techniek”