Erik Peters schreef:Inderdaad is er soms wel een andere oplossing.
Zo heb ik een 110 2,25 D stawag. gehad uit 1984, onder die auto zit/zat een Boge Niveaumat. Nu gaan die dingen gewoon kapot dus ik heb onder die auto (die toen ±16 jaar oud was) een nieuwe gemonteerd (gekocht bij een dealer).
Mijn Defender 110 300 Tdi stawag. uit 1998 had ook zo'n automatische niveau regeling, die na ±10 jaar de geest gaf. Een vervangingsonderdeel was/is niet meer leverbaar, dus iets zwaardere veren gemonteerd zodat de auto niet meer zo achterover zou hangen. Later heb ik het complete ding eronderuit gehaald (en het ding was nog zwaar ook).
Dus zo'n Boge Niveaumat is naar schatting zo'n 20 jaar leverbaar als vervangingsonderdeel geweest (vanaf de eerste 110 stawag.). Maar nieuwere uitvoeringen met zo'n zelfde ding hebben dus pech. De Defender 110 Td5 stawag heeft dit onderdeel niet meer (maar gewoon iets zwaardere veren) en toch zonder zo'n zwaar ding is de Td5 net iets zwaarder dan de 300 Tdi (en valt in een hogere klasse mrb).
En het mooie is dat zonder dat zware "ding" (en met zwaardere veren) de auto in veel opzichten beter wordt.
Groeten MarcS