Ik ga morgen de koelvloeistof vervangen van mijn 2005 defender td5.
Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten?
Groeten, Erik
Def '05 Td5: Koelvloeistof vervangen
- ToyRoverlander
Re: Koelvloeistof
Genoeg leesvoer hier denk ik : viewtopic.php?f=14&t=6822
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
Lees dat ook net, maar kan er niet helemaal wijs uit worden.
-
Landmarcs
Marksman schreef:Lees dat ook net, maar kan er niet helemaal wijs uit worden.
Volgens mij is dit de voorgeschreven mix: Texaco XLC Long life. Use 50:50 mix of water:coolant.
Refill: 8 liter Dry fill: 13 liter.
Als je het koelsyteem dus geheel wilt verversen dan volg je methode Roger B.
Aftappen en daarna de tuinslang erop weer vol motor laten draaien en doorspoelen.
Daarna opnieuw aftappen.
Vullen met 6,5 liter Texaco XLC (of vergelijkbaar concentraat) en daarna afvullen met (vlgs het boekje) nog ± 1,5 liter water (er is immers 5 liter dood-volume en daar zit na het spoelen "schoon" spoelwater in). Dit alles aangenomen dat die 13 liter totaal-inhoud klopt, het precieze dode volume doet er overigens niet toe, zodra er de helft XLC inzit is de andere helft water.
O ja na het eerste afvullen motor wat langer laten draaien, en daarna nog bijvullen.
Groeten MarcS
Marksman schreef:Lees dat ook net, maar kan er niet helemaal wijs uit worden.
Haha,..dat had ik ook
Failing to prepare is preparing to fail!
Dank voor de info, ga wel eens kijken of het lukt.
Grt,
Erik
Grt,
Erik
GEEN leidingwater gebruiken. Daar zit kalk en anders verontreinigingen in. Krijg je mooie ketelsteen afzetting van in de koelgalerij en dat wil je niet.
Dus niet de tuinslang er in hangen zoals marc zegt.
Dus niet de tuinslang er in hangen zoals marc zegt.
Re: Def '05 Td5: Koelvloeistof vervangen
Ok geen leiding water dus. Maar wat ik niet begrijp is dat het systeem niet helemaal leegloopt. een paar liter wat achter blijft vind ik nogal wat.
Begreep overigens wel uit het stukje wat veetee poste dat het niet schadelijk is om G12+ bij een ander middel te voegen. Dus is het ook niet zo heelerg als daar wat van achter blijft. Alleen werking van nieuwe vloeistof wordt dan iets minder.
Het ligt ook aan de samenstelling van het antivries, op het etiket van sommige staat "verdunnen met (zacht) water", bij andere staat specifiek "gedemineraliseerd water". Bij de vermelding van de samenstelling zie ik dan dat sommige ook EDTA bevatten, dat is een complex-vormer die het kalk bindt, zodat je in die gevallen dus gewoon leidingwater kunt gebruiken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <