Landrover Discovery 2 2004 td5 verbruik en onderhoud

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mamaartje

Landrover Discovery 2 2004 td5 verbruik en onderhoud

Berichtdoor Mamaartje » 07 Dec 2014, 21:54

Dag allemaal, hij is gearriveerd, op pakjesavond, :lol: mijn Disco 2.

Heb het weekend veel onzinnige maar leuke ritjes gemaakt, ook om het vehikel ( toch wel even wat anders dan mijn oude bus) wat beter te leren kennen. Met een dikke grijns doorgaans achter het stuur gezeten. Ook al de eerste blundertjes gemaakt ( nee, geen deuken) maar het enige dat mijn grijns wat deed verstarren was dat ik het donkerbruine vermoeden heb dat ie de in het boekje beschreven 1:10 ( bij lange na) niet gaat halen. Even wat meisjesvragen :shock:

Ik weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaren reden, ik zelf rijd bepaald niet ruig. Is zo'n auto nog te heropvoeden?
En verder nog tips om het verbruik ( automaat) wat netter te krijgen? Is het aan te bevelen v.w.b. het verbruik veel op de cruise te rijden, of toch gewoon met de rechtervoet?

En op mijn net (met APK en beurt) afgeleverde auto hangt een kaartje met de heugelijke mededeling dat ik over 20.000 km me weer mag melden zonder andere akkefietjes. Wat moet ik zelf checken en, om de hoeveel kilometer? Ik hoorde bijvoorbeeld ( ik hoor zo veel) dat deze auto ook graag olie slurpt, wat raden jullie me aan?
Zijn er nog andere dingen die ik in acht moet nemen?

Groetjes!

RobStewart

Re: Landrover Discovery 2 2004 td5 verbruik en onderhoud

Berichtdoor RobStewart » 07 Dec 2014, 22:36

... well there is a lot of information on servicing etc for the D2 on the kennisbank here http://lrch.nl/kennisbank/discovery2

This includes the full service schedules and also the service menus which detail the part numbers etc

Most of the stuff can be done by the average DIY enthusiast with basic tools. In fact some of us have even done a complete koppakking in their mums garage with a Halfords socket set :o :o :o

Oh and whoever told you that they slurp oil doesn't know what they are talking about. Everyone knows that the Td5 leaks oil on the carter pan pakking or moves the oil from the top of the engine via the injector harness and main engine harness and stores it in the plastic container normally used to house the accu ;)

Finally for an Auto D2 Td5 then 1 on 10 is achievable, you just need a light right foot and set the cruise for 100km/h on the motorways.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Mamaartje

Berichtdoor Mamaartje » 07 Dec 2014, 22:56

Ha Rob,

Dank voor je schemaatje, altijd handig.
Ik vroeg me vooral af of het zin heeft om mijn blonde krullebol van tijd tot tijd zelf onder de motorkap te steken om olie te checken o.i.d.
Ik heb al eerder gelezen over het euvel van het lekken, maar vraag me af of ik gewoon door kan rijden ( als er geen euvel is mooi doorrijden, was bij bus prima) of dat ik nu een wat meer actieve houding moet aannemen. Kortom, ik voel me, zo rijk als ik ben met mijn nieuwe tweedehands, een beetje een kat in een vreemd pakhuis. Weet nog niet wat ik 'hoor' te doen.

Groet!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2014, 23:06

Dag Daan,

Zuiniger rijden:
Redelijk vlot, maar ook weer niet overdreven (de klinkers mogen in het wegdek blijven zitten) doortrekken naar de gewenste snelheid en daarna zit je met wat geluk boven de lock-up snelheid, de automaat overbrugt dan de koppelomvormer en daarmee raak je de verliezen in die koppelomvormer kwijt.
Als je een beetje vaste voet hebt dan kan die beter zijn als de cruise-control, met "voorkennis" doe je het namelijk beter als die cruise-control: de brug op laat je de auto ietsje "afzakken" de brug af win je dat weer terug -- in het Franse (of ander) heuvelende buitenland kan dat aardig meehelpen in de besparingen.
En verder ... nog veel verder vooruit kijken, anticiperen op wat er komt, even uitzoeken hoever de auto uitrolt. Gas geven tot vlak voor het stoplicht om daarna stevig te moeten remmen kost diesel en remblokjes.
De Td5 draait het zuinigst rond de 2000 rpm, alleen heb je daar met een automaat niet al te veel aan, want de automaat schakelt naar zijn zin. (Even ter voorkoming van veel "vervuiling" van dit topic: Je mag best even doortrekken, maar voor het lange eind wanneer je alleen dat vermogen nodig hebt om voor te rollen is een relatief laag rpm bevorderlijk voor het verbruik.)

O ja, wat ook helpt: Wat meer lucht in je banden (bijv. richting de waarden van een vol belaste auto). Wel even proberen, iedere band-auto combinatie heeft zo z'n optimum qua comfort/weggedrag&zuinigheid.

En qua "onderhoud": Zo nu en dan de verschillende niveau's controleren is nooit weg (o ja, koelvloeistof is bij een Td5 altijd wat raadsel-achtig: het drukvat gooit er eigenlijk altijd wat uit als je dat koud tot de streep vult). Een Td5 hoeft niet veel (tot geen) olie te lekken of te verbruiken. Waar je ook op moet letten: een spontaan stijgend motorolie-peil: dan heb je geen oliebron maar komt er diesel in de motorolie (langs de injectoren).
Zolang je niet (diep) door de modder etc gaat en er verder niks raars gebeurt kan je met de 20.000 km intervallen (of zelfs iets langer opgerekt als je weinig korte eindjes rijdt) volstaan.

Goed luisteren naar "rare" geluiden (nadat je aan de "gewone" geluiden gewend bent) kan ook geen kwaad.

Groeten MarcS

PS Een en ander is deels op de Defender Td5 gebaseerd (of je de automaat nog kan kietelen weet ik bijv. niet), dus als ik het mis heb zie je dat hier wel volgen.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Dec 2014, 23:09

... in all seriousness I tell everybody to lift the motorkap every week and check the fluid levels and have a general look around. You don't have to know what everything is or does but you will soon be able to recognise that either a level is not the same as it was last week or that a particular hose or wire did not look that last week, or that black mark was not there.

What this means is that something has happened a maximum of 7 days ago and if it doesn't look right then it probably isn't right.

Now I have dealt with Land Rovers every day professionally for the past 10 years or so and every week see a problem that could have been avoided if the owner had bothered to have a quick 5 minute check around the vehicle once a week.

Get to know your vehicle, they are all different and all have their own personalities and invest in a good workshop manual either paper or electronic and read it, the hand book too contains some useful information too and you would be surprised at how many owners have never read it cover to cover.

Enjoy your new acquisition and remember there are always plenty of people on here willing to offer advise and guidance, some of it is even sensible ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 07 Dec 2014, 23:18

RobStewart schreef:... well there is a lot of information on servicing etc for the D2 on the kennisbank here
Most of the stuff can be done by the average DIY enthusiast with basic tools. In fact some of us have even done a complete koppakking in their mums garage with a Halfords socket set :o :o :o

;) ;)

Mamaartje schreef:Ha Rob,
Ik vroeg me vooral af of het zin heeft om mijn blonde krullebol van tijd tot tijd zelf onder de motorkap te steken om olie te checken o.i.d.

Dat heeft altijd zin. Zo kan je voortijdig een probleem vinden en voorkom je onnodig langs de weg hoeven te staan en eventuele dure reparaties. Je komt er liever op de oprit achter dat je oliepeil laag is, dan wanneer het lampje op de snelweg gaat branden. Dan is het al te laat eigenlijk. Een rondje onder de motorkap hoeft overigens niet langer te duren dan 5 tot 10 minuten. Genoeg om alle vloeistoffen te bekijken en of je misschien merkwaardige dingen ziet.

Verbruik ligt aan jezelf. Ik ben nu bezig met mijn tweede Discovery en net als de vorige rij ik tussen de 1 op 10 en 1 op 12. Dat laatste is goed mogelijk op langere ritten en als je niet te veel gebruik maakt van de kickdown.

Olieverbruik of verlies valt normaal heel erg mee. Mijn vorige Disco moet elke 6000km een litertje erbij. Na motorrevisie werd dat een liter per 8000 km. Mijn huidige Disco verbruikt ongeveer 1 liter per 12.000km. Niets ergs. En ja, ze markeren allemaal hun plek.

De Td5 is een solide ontwerp, indien je goed zorgt voor je auto dan haal je makkelijk de 400.000km. Mijn vorige Disco had de 414.000 bereikt, enige reden waarom die wegging was omdat er ineens een auto in de zijkant zat. :?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2014, 23:56

na de revisie?? koppakking vervangen is geen revisie thomas..... :mrgreen:

en ze markeren niet allemaal hun plek?????.... heb 100.000km met een D2 gereden en in die tijd maar twee keer gehad dat ie zijn plek makreerde..... eerste keer een lekkage, die repareer je dan en dan is het markeren over.... de tweede keer lag ie op zijn kop en liep er vanalles uit :roll:
gone

Terug naar “Techniek”