Gewichten wielen/velgen/banden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Gewichten wielen/velgen/banden

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2014, 14:10

Edward schreef:Ieder moet kiezen wat ie het leukste vind. Maar een keuze maken op het extreme gebruik van een Rally of zonder ooit op alu gereden te hebben zoals jij slaat niet echt ergens op..........

Je verhaal over alu is duidelijk niet gestoeld op enige ervaring. Er is geen enkele reden waarom een sneeuwketting niet om een alu velg kan en dat staal zoveel sterker zou zijn is ook niks meer dan een aanname. Op een safari in The Darian gap is staal wellicht handiger omdat een deuk er soms wel uit te hamere is, maar verder bied het geen enkel voordeel voor een normale gebruiker.

Net zomin als alu wezenlijke voordelen bied tov staal.

Om nog maar even verder te borduren op dit Topic-zijpad:

Niets in onmogelijk, zeker niet bij een LandRover.

Een lekke lichtmetalen velg tgv een klein nauwelijks zichtbaar krakje heb ik evenwel zelf gezien (dwz ik zag eigenlijk niks - het betrof een standaard lichtmetalen velg onder een RangeRover).
En ... als je ergens wat dieper in de Zweedse binnenlanden zit dan wil je je vakantiedagen ook niet verspijkeren aan het zoeken van/wachten op een nieuw wiel ... ja ja de kans is klein dat je een wiel stuk rijdt maar het kan, ook daar heb je stenen zoals in Kenia.
Het gaat er dus om dat er eigenlijk geen voordelen zijn aan lichtmetaal en wel (met een heel kleine kans) enkele nadelen.

Sneeuwkettingen kunnen natuurlijk best op een licht-metalen velg, maar als je sneeuwkettingen echt gebruikt dan zijn die best ruig en als die kettingen dan met meermaals omleggen en weer afnemen langs dat mooie alu-oppervlak raggen dan is het mooie er snel af, dus dat is de reden van mijn 1º keuze voor staal in combi met sneeuwkettingen. "Het mooi" was immers het belangrijkste voordeel (afhankelijk van je smaak) van de licht-metalen velg.

En het grootste "objectieve" voordeel van staal vind ik de prijs (ik ben nu eenmaal "zuinig"). Zou je een stalen velg verspelen (bij een "Wolf" moet je daarvoor wel hevig je best doen) dan zijn de kosten overzichtelijk, de band die je dan waarschijnlijk ook moet vervangen is bijna zeker duurder. Bij lichtmetaal moet je afhankelijk van het model soms zelfs hopen dat je dezelfde velg nog terugvindt.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2014, 14:18

JoostKenya schreef:Het natuurlijk verder zo dat voor Europese omstandigheden elke velg wel sterk genoeg is. Dus wat dat betreft is deze discussie vrij zinloos. Maar het hebben van een Landrover is misschien wel net zo zinloos.

Vlgs een toenmalig tropenarts had je in Kenia ook meer aan een lelijke eend of een Renault R4 als aan een (toenmalige Series) LandRover.

Nut en noodzaak van alles dat meer is als de fiets of een minimaal autootje is alleen subjectief aanwezig. En als je alleen tijdwinst tegen de kosten afweegt is een auto al heel gauw zinloos.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Dec 2014, 14:49

Landmarcs schreef:Vlgs een toenmalig tropenarts had je in Kenia ook meer aan een lelijke eend of een Renault R4 als aan een (toenmalige Series) LandRover.

De R4 was een heel goed ontwerp. Niet voor niets werd deze auto derde in de Parijs Dakar van 1980!
(maar een Range Rover won in 1979 en 1981)
Misschien kan je deze auto de eerste echte SUV noemen!

Het nut van een Eend heb ik persoonlijk nooit ingezien.
Ik heb ooit een boek gelezen van twee Belgen die met een Eend dwars door Afrika gingen. Dat was echt een drama. Alles ging stuk.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2014, 16:05

JoostKenya schreef:
Landmarcs schreef:Vlgs een toenmalig tropenarts had je in Kenia ook meer aan een lelijke eend of een Renault R4 als aan een (toenmalige Series) LandRover.

De R4 was een heel goed ontwerp. Niet voor niets werd deze auto derde in de Parijs Dakar van 1980!
(maar een Range Rover won in 1979 en 1981)
Misschien kan je deze auto de eerste echte SUV noemen!

Het nut van een Eend heb ik persoonlijk nooit ingezien.
Ik heb ooit een boek gelezen van twee Belgen die met een Eend dwars door Afrika gingen. Dat was echt een drama. Alles ging stuk.

Tja, met zo'n uitspraak over de 2CV maak je geen vrienden, er zijn heel wat ex 2CV-ers onder de LandRover rijders (die rijden wel vooral Series).
Ik heb slechts een 2CV broertje, en die is het 2CV stadium nauwelijks ontgroeid (ik ben opgegroeid met Renaults). O ja, mijn wederhelft had 2 besteleenden, vervolgens 2 R4's om daarna een "degelijke" Golf Diesel, vervolgens dankzij mijn invloed twee Renault's om bij de LandRover (ook al weer de tweede) te eindigen.

Anyway: een eend heeft ook zo z'n pluspunten. Nog basaler als een R4, en als je er gevoel voor hebt ook nog makkelijker in het onderhoud.
Maar het Wammes Waggel gehalte is ook niet echt mijn ding.

Mehari.jpeg

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Dec 2014, 16:36

Als sneeuwketting de velg beschadigen waarom zou dat bij een lichtmetalen dan erger zij dan bij een stalen? Een stalen gaat roesten en dat ziet er meteen niet meer uit.

En zuinigheid, jij hebt meer betaald voor je Wolfs dan ik voor mijn (onbeschadigde) Borbets...... :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2014, 17:12

Edward schreef:Als sneeuwketting de velg beschadigen waarom zou dat bij een lichtmetalen dan erger zij dan bij een stalen? Een stalen gaat roesten en dat ziet er meteen niet meer uit.

En zuinigheid, jij hebt meer betaald voor je Wolfs dan ik voor mijn (onbeschadigde) Borbets...... :lol: :lol: :lol:

Tja, stalen velgen gaan sowieso roesten dus dat kan me aan me r€€† roesten.
En het is "erger" bij lichtmetaal omdat de meeste mensen licht-metaal voor het "mooi" hebben (dat was vlgs mij al de conclusie van hiervoor).
O ja, sommigen hebben ook lichtmetaal vanwege de keuze voor een bredere velgmaat, dat kan natuurlijk ook een geldig argument zijn.

Qua betalen: Mijn eerste set "zomer-wolfjes" .... die waren onbetaalbaar, en jouw Borbets waren vast niet veel goeikoper.

Maar .... eigenlijk ging het me om tot een opsomming/overzichtje van de gewichten te komen, dus wat wegen jouw Borbets ??
(Andere velgen mag ook - ik ben ruimdenkend - als ik maar "namen & rugnummers" krijg.)
En wat wegen de verschillende banden zoal ??

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 08 Dec 2014, 17:29

Hmm heb toevallig een 5,5F standaard stalen velg met 205R16 G48 inclusief binnenband losliggen naast de 109, zal die volgende keer dat ik in de werkplaats ben even wegen voor je Marc :)

Fenna
Afbeelding

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Dec 2014, 17:46

Het MarcS effect:
Mach5.jpg

Scratch

Berichtdoor Scratch » 08 Dec 2014, 17:54

JoostKenya schreef:Afbeelding

Ja, hè hè, 15", dat is geen Land Rover velg :lol:
Gr Eric

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Dec 2014, 17:57

lekker belangrijk in dagelijks normaal gebruikbof je velg-band combi 34.5 of 35.4 kilo weegt....who cares?
ik kies een velg op geschiktheid (past, et ongeveer juist, voldoende draagkracht en op geschiktheid voor de gewenste bandenmaat...
tegenwoordig "geholpen" door tante Tuv die alleen goedgekeurdectypes velg en maten band toestaat.

de band kies ik op eigenschappen..gewicht is de laatste die me interesseerd.
gone

Terug naar “Techniek”