Gewichten wielen/velgen/banden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Gewichten wielen/velgen/banden

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2014, 21:10

Ziehier iets voor de (technische) zwaargewichten onder ons.

Omdat ik een setje winterbanden had besteld (en geleverd gekregen) moest ik nog een setje velgen en dat is allemaal naar tevredenheid gelukt (daarover later en elders meer). Deze op zich onschuldige excercitie bood mij de mogelijkheid de banden en velgen in kwestie even los te wegen. Dit vooral omdat ik - als fan van een traditionele uitstraling - gekozen had voor originele heavy-duty velgen (velgen die ook wel bekend staan als Wolf-velgen) en deze HD-velgen te boek staan als overdreven zwaar. (Voor de oplettende lezertjes: ik ben dus stiekem van mijn 7.5x16 geloof afgevallen en toegetreden tot de 235/85x16 kerk.)
Eerder had ik overigens ook al eens een klein onderzoekje gedaan: De gewichtsverschillen kunnen best groot zijn - standaardstalen velgen, "gewone" banden en dan van 28 tot 33 kg.

Goed, de winterbanden van mijn keuze in 235/85x16 bleken 18,7 kilo per stuk.
Voor het monteren ook gauw even een HD-velgje met een riempje aan de kofferweger gehangen ...
Een originele heavy-duty tubeless stalen velg weegt 15,6 kilo.
Een wiel - winterband+heavy-duty-velg - komt dus op 34,3 kilo.
Mijn zomerbandn+heavy-duty-velg komen overigens op 34,7 kilo.

Gezien de eerder gevonden gewichten voor standaard-stalen wielen geeft dit te denken.
Standaard-staal met binnenband en Michelin XPC 7.5x16 (± 50% versleten) zit met een zekere spreiding rond de 32-33 kilo.
Standaard-staal tubeless met Michelin Latitude Cross 7.5x16 (± nieuw) zit vlgs mij eerdere weging op ± 28 kilo.

Of te wel: De altijd als loeizwaar afgeschilderde heavy-duty-velgen (Wolf-velgen) zijn misschien wel zwaar maar niet zo extreem zwaar als wel gedacht.

Dan nog wat losse eindjes:
Een losse "medium-weight" binnenband (zoals LandRover ze monteerde) komt op 1.235 gram (best veel, in tractor-kwaliteit zijn ze nog zwaarder).
Naar verluid zou een standaard-stalen velg op ± 12 kilo komen, wellicht zit daar nog een zekere spreiding in.
Een lichtmetalen Blindo 7J x 16 (het zwaarste/sterkste in lichtmetaal - "heavy-duty" / military-grade) zou 14,3 kilo zijn.

Ik heb hier dus alleen een tweetal 235/85x16 banden, banden met een "bescheiden" AT-zomer en AT-winter profiel. Modderbanden zullen -zo verwacht ik = zwaarder zijn, en bredere banden zijn "per definitie" zwaarder.

Opvallend is dat de Michelin XPC er als zwaar uit lijkt te komen, en de Latitude Cross als erg licht (het past bij de ervaringen met die banden), de XPC heeft een serieuze staalgordel, de Latitude heeft alleen kunstvezel-gordels en waarschijnlijk veroorzaakt dat de wat flodderige "attitude" (nieuw lijkt het nog wel wat, de flodderigheid volgt dan later vrij snel).

(En ter vergelijk: een stalen velg van een 2CV komt op 4,2 kilo, en een heel wiel ± 12 kilo.)

Groeten MarcS

PS Ik ben nieuwsgierig naar andere gewichten. Eventueel kan tzt een blz. met dit soort "gewichtige" info op de kennisbank geplaatst worden.
Ik gebruik overigens een eenvoudige maar efficiënte digitale kofferweger (ik meen van de Action), en een extra riempje om het wiel/de velg of band een "handvat" te geven. Deze kofferweger (of althans de mijne) blijkt goed betrouwbaar ik heb 'm een paar keer gechecked bij het postkantoor !

Scratch

Re: Gewichten wielen/velgen/banden

Berichtdoor Scratch » 07 Dec 2014, 21:23

5,5J tube velg met 7.5x16 SAT lookalike 28kg
5J tube velg met 6.5x16 NATO profiel 23kg

Ik zal morgen nog wat velgen, banden en combinaties wegen en fotograferen.
Gr Eric

Scratch

Berichtdoor Scratch » 07 Dec 2014, 21:33

[quote="Landmarcs"]

(En ter vergelijk: een stalen velg van een 2CV komt op 4,2 kilo, en een heel wiel ± 12 kilo.)

Neem een Ami velg, deze is nog eens 200 gram lichter 8-)

Afbeelding

Moet je wel de 125/15 band nemen, want met een 135/15 wordt het weer zwaarder :lol:
Gr Eric

tim

Berichtdoor tim » 07 Dec 2014, 21:45

Marc, met alle respect, maar wat is nou helemaal het nut en de noodzaak van dit onderwerp?
Ik bedoel, waar gaat het nou helemaal over?, een velg al dan niet met band die wellicht 5.367 kilogram zwaarder is tov een andere versie en dat gemonteerd op een auto van krap 2000 kilo...
Ik bedoel deel 2, ik weet niet wat jij met je chocoladeletter allemaal hebt gedaan, maar ik eet die dingen gewoon op.., immers daar zij ze toch voor?
Net als wielen en banden gewoon rond moeten draaien, en verder niks?
:roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2014, 22:04

tim schreef:Marc, met alle respect, maar wat is nou helemaal het nut en de noodzaak van dit onderwerp?
Ik bedoel, waar gaat het nou helemaal over?, een velg al dan niet met band die wellicht 5.367 kilogram zwaarder is tov een andere versie en dat gemonteerd op een auto van krap 2000 kilo...
Ik bedoel deel 2, ik weet niet wat jij met je chocoladeletter allemaal hebt gedaan, maar ik eet die dingen gewoon op.., immers daar zij ze toch voor?
Net als wielen en banden gewoon rond moeten draaien, en verder niks? :roll:

Tim,

Je hebt gelijk, het liefst eet ik de hele dag Kamphuisen stroopwafels (verkrijgbaar bij De Vlaam), gelukkig moet je daarvoor (helemaal) naar Gouda ...

En verder:
1º   Er wordt vaak gesteld dat die heavy-duty velgen veels te zwaar zijn, en dat zijn ze waarschijnlijk meestal ook
    Kijk overigens ook maar eens naar de staal dikte - die gaten rondom maken dat makkelijk.
2º   Er wordt nog wel eens gesuggereerd dat licht-metaal (heel) veel lichter is (en ik dacht dat 7.5x16 veel lichter zou zijn)
    Nog even en ik ben helemaal van mijn 7.5x16 geloof af ....
3º   Bij het omkeuren kan het handig zijn als je het voertuig gewicht net onder een MRB-tarief-grens kan krijgen.
    Dus is het in die gevallen waarbij de auto gewogen moet worden even te kijken naar de "usual" obesitas
"supects".

Groeten MarcS

Scratch

Berichtdoor Scratch » 07 Dec 2014, 22:13

Nr 3 vond ik de laatste tijd wel interessant ivm wegen van de auto bij de RDW, want besparing van gewicht op velg en band is meteen x 5 !!

Kan net het verschil maken in belasting schaal :D
Gr Eric

tim

Berichtdoor tim » 07 Dec 2014, 22:18

Marc, in het geval van gewichtsafname tbv tarief mrb, daar kan ik me iets bij voorstellen.
Alhoewel ik voorbeelden op de prik voorbij zie komen(wo wielen) waarbij m'n wenkbrouwhoogte niet meer te meten is..
Nu weer met die mmbs t5 " stunt" , te triest voor woorden mijn inziens..
maar goed, leven en laten leven.
110 HT 200 Tdi 1989.

Scratch

Berichtdoor Scratch » 07 Dec 2014, 22:29

tim schreef:Nu weer met die mmbs t5 " stunt" , te triest voor woorden mijn inziens..

Dat dacht ik eerst ook, maar na me ingelezen hebben over de Agri en de Forest Rover, denk ik dat er wel een punt is !!

Afbeelding

Afbeelding
Zoek de 10 verschillen

Maar we dwalen af...
Gr Eric

tim

Berichtdoor tim » 07 Dec 2014, 22:38

Zie hier de droomband van Marc.. :D
Is die Wolg velg gewoon niet " te dik" qwa staal omwille van het heavy duty element?
Ik heb mijn wolfs nimmer opgemeten, die dingen doen het gewoon en draaien rond en daarmee is het klaar voor mij.
110 HT 200 Tdi 1989.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Dec 2014, 22:52

Een 16x7 Zu velg weegt 10.4 kg. Max load 1400 kg.

image.jpg
image.jpg (24.69 KiB) 6606 keer bekeken
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”