Er zat vanaf de aankoop in mei verkeerde koelvloeistof in, blauwe. Nu systeem afgetapt en doorgesploeld met leidingwater en afgevuld met de rode koelvloeistof. Het ontlichtingschroefje in de bovenste slang open laten staan tijdens vullen. Nu een blokje om gereden. Kachel wordt warm, meter staat halverwege. Ik twijfel of alle lucht er nu wel uit is. Als ik de nippel nu opendraai dan loopt er wel wat vloeistof uit. Pot zit vol.
Onderste koelslang aan de radiateur blijft steenkoud?
Na hoelang rijden zal de theromstaat open gaan? Want dan wordt de onderste slang toch pas warm. Ik heb toch 15 km gereden?
Iemand raad?
TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
Failing to prepare is preparing to fail!
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
Update, na wat te zijn afgekoeld het ontluchtingsdopje in de bovenslang stukje opengedraaid. Toen de vuldop op de pot opengedraaid....
En ja hoor er komt nu een straaltje koelvloeistof uit de ontluchting. Zal dus goed moeten zijn!!
Moet weg dus we gaan het zien.....

En ja hoor er komt nu een straaltje koelvloeistof uit de ontluchting. Zal dus goed moeten zijn!!
Moet weg dus we gaan het zien.....
Failing to prepare is preparing to fail!
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
Nu 35km gereden, meter blijft net voor de helft staan wat normaal ook zo was. Onderste slang blijft nog steeds koud????
hoort dat zo???
hoort dat zo???
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
als ie weinig koelwater uit de radiateur gebruikt.... hoe rijd je die 35km, rustigaan, weinig gas, of moet ie werken?
gone
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
gaat je thermostaat wel open?
ikke doe altijd: radiator vol, expansievat vol, starten, kachel vol op warm, dop expansie vat eraf, en 20 min laten lopen stationair.
dop erop, rondje rijden, en naderhand expansievat checken
ikke doe altijd: radiator vol, expansievat vol, starten, kachel vol op warm, dop expansie vat eraf, en 20 min laten lopen stationair.
dop erop, rondje rijden, en naderhand expansievat checken
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
Peu schreef:Er zat vanaf de aankoop in mei verkeerde koelvloeistof in, blauwe. Nu systeem .... afgevuld met de rode koelvloeistof. .....
Ehh ... in principe zegt de kleur weinig over het goed of fout zijn van de koelvloeistof.
De gebruikelijke koelvloeistof bestaat uit een Ethyleenglycol (= ethane-1,2-diol) / watermengsel (en dan verder wat additieven die de koelvloeistof minder aggressief maken en/of een langer leven geven -- de "agressieviteit van de koelvloeistof komt overigens deels door de onzuiverheden tgv een gemakkelijke/goedkope productiewijze).
Zie ook: http://www.wikipedia.or.ke/index.php/Ethylene_glycol
(Of vraag VeeTee eens zijn licht over een en ander te laten schijnen: hij heeft immers in de chemie doorgeleerd.)
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
ppw schreef:gaat je thermostaat wel open?
ikke doe altijd: radiator vol, expansievat vol, starten, kachel vol op warm, dop expansie vat eraf, en 20 min laten lopen stationair.
dop erop, rondje rijden, en naderhand expansievat checken
dat werkt bij een V8 bijvoorbeeld niet.... stationair blaast ie de koelvloeistof niet krachtig genoeg door de motor en blijven er luchtbellen achter.
ik vul bij de tdi motoren de radiateur via de dop, dan het expansievat, laat de motor lopen en vul bij als niveau zakt, dan dop er op en stuk rijden met kachel op heet, bij terugkomst voorzichtig dop van expansievat met stationair lopende motor en op niveau brengen. motor uit en na afkoelen niveau op peil brengen.
bij Td5 gewoon via expansievat vullen (Disco heeft radiateurvulplug niet) en verder gelijke manier, dat dopje in de slang laat ik lekker met rust, gaat het ook nooit lekken
gone
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
Landmarcs schreef:(Of vraag VeeTee eens zijn licht over een en ander te laten schijnen: hij heeft immers in de chemie doorgeleerd.)
Groeten MarcS
Tja, dat wil niet zeggen dat ik alles van koelvloeistof af weet natuurlijk - als het nou om iets farmaceutisch ging...
Maar goed, ik doe een poging:
Koelvloeistof bestaat uit voor ongeveer de helft uit water, de ander helft uit antivries, en nog een paar procent additieven.
Het antivries is ethyleenglycol of propyleenglycol, maar je kunt aan de kleur (blauw of rood) dus inderdaad niet zien welke antivries er in zit. De kleur geeft wel aan dat de ene soort (rood) geschikt is voor alu blokken, door het gebruik van andere additieven, silicaten en een andere zuurgraad. De rode soort - G12 standaard - werd ontwikkeld door de VAG groep voor gebruik in de wat modernere motoren. In oudere motoren wordt gebruikelijk de blauwe soort - G11 standaard - gebruikt. De twee soorten moet je niet met elkaar mixen, dan gaan de speciale eigenschappen van de additieven (o.a. anticorrosiewerking) verloren.
In oudere motoren waarin nu de blauwe koelvloeistof gebruikt wordt, kun je wel de rode gaan gebruiken, mits je het systeem eerst helemaal leeg laat lopen en goed spoelt. Andersom (blauwe in moderne motor) natuurlijk niet.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
laat ik nu groene koelvloeistof hebben, en zowel in de V70 als in de 200tdi 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
ppw schreef:laat ik nu groene koelvloeistof hebben, en zowel in de V70 als in de 200tdi
Groen, geel, blauw is de "oude" soort (G11), roze / rode de nieuwere (G12).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten