TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten

Berichtdoor VeeTee » 06 Dec 2014, 21:59

Landmarcs schreef:PS   @ VeeTee:   Als je (zoals wij in Midden-Nederland) mooi gebalanceerd kraanwater hebt is dat waarschijnlijk beter als gedemineraliseerd/gedestilleerd water, dat laatste is nogal zuur en etsend, pas als het weer "gemineraliseerd" is is het "neutraal" (of met andere woorden: je wilt de koelvloeistof niet mineraliseren met het binnenste van motor en radiator).

Gedestileerd water is pH neutraal, dus pH 7. Gedemineraliseerd water is (zeer) licht zuur, tussen pH 6-7. Gedemineraliseerd water is niet etsend vanwege de zuurgraad, maar door het ontbreken van bepaalde ionen, waardoor er electrochemische (galvanische) corrosie aan metalen optreed.
Ik gebruik dagelijks tientallen liters demiwater, dus een paar liter zit ik niet mee. :D
En... Kijk maar op het etiket van de geconcentreerde kvs: daar staat op "verdunnen met gedemineraliseerd water".
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Peu

Berichtdoor Peu » 07 Dec 2014, 00:35

En ik maar denken dat ik een houtje touwtje auto heb,... Wat een gelul allemaal zeg. Ik meet morgen wel ff de vorstbeveiliging en toedeledoki, karren met de geit, zeg ik!!
Failing to prepare is preparing to fail!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2014, 10:01

Vorstbeveiliging...... ook zoiets.... :lol:

here chemicie en theoreten...

het meten van vorstbeveiliging wordt doorgaans op basis van soortelijk gewicht of op basis van lichtbreking gedaan...(refractometer of hoe zo'n ding ookalweer heet)

is het verschil tussen de verschillende types koelmiddel dusdanig klein dat deze meters goede indicatie geven voor alle soorten? of moet je eigenlijk verschillende meters of schaalverdelingen per soort hanteren.... nu zijn die dingen natuurlijk altijd al erg onnauwkeurig..
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2014, 10:41

Roger B. schreef:Vorstbeveiliging...... ook zoiets.... :lol:

here chemicie en theoreten...

het meten van vorstbeveiliging wordt doorgaans op basis van soortelijk gewicht of op basis van lichtbreking gedaan...(refractometer of hoe zo'n ding ookalweer heet)

is het verschil tussen de verschillende types koelmiddel dusdanig klein dat deze meters goede indicatie geven voor alle soorten? of moet je eigenlijk verschillende meters of schaalverdelingen per soort hanteren.... nu zijn die dingen natuurlijk altijd al erg onnauwkeurig..

Ik denk dat ik me aangesproken moet voelen ...

Ik heb evenwel een tegenvraag (en daarmee denkelijk direct het antwoord): Doel je met "verschillende types koelmiddel" op verschillende kleurtjes van verder "gelijke" op ethyleenglycol/1,2-ethaandiol/Ethane-1,2-diol (of hoe ze het allemaal willen noemen) gebaseerde koelmiddelen ?
Zo ja dan is er geen wezenlijk verschil tussen deze koelmiddelen: ze bestaan allemaal uit een mix van water (al dan niet gedemineraliseerd) en ethyleenglycol en een heel klein beetje additieven en vervuilingen en een kleurtje. De kans is verwaarloosbaar* dat een van die additieven een zo grote invloed op de lichtbreking heeft dan het in de geringe aandelen zoals aanwezig in de mix de meting verstoort (zeker omdat je al zegt dat het slechts een benadering is).
Ofwel: Ik zou me bij ethyleenglycol koelmiddelen geen zorgen maken, herzij op basis van de soortelijke dichtheid danwel op basis van de lichtbreking kan je een aardige indruk krijgen mbt de meng-verhouding en daarmee de vorstbescherming (en wellicht is je "metertje" voor het gemak al geijkt in vorstbeschermingscategorieën).

* Als je de invloed van alle additieven etc. precies wil weten dan moet je de precieze samenstelling van de mix kennen, dan wordt het moeilijk, maar dan geloof ik de verkopers van die metertjes eigenlijk sowieso niet, want zelfs een en hetzelfde merk koopt zijn grondstoffen niet steeds van dezelfde bron en dezelfde kwaliteit in.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Dec 2014, 10:47

De nauwkeurigheid van die "dingen" - hydrometer (soortelijk gewicht meter) en refractometer (brekingsindex mete) valt best wel mee hoor, zo onnauwkeurig zijn ze niet. Wel moet je inderdaad weten met welke antivries je te maken hebt, voor elke glycolsoort moet je een andere omrekeningsfactor (van dichtheid of brekingsindex naar graden vorstbeveiliging) hanteren. Meestal koop je een tester per soort glycol met al de juiste schaalverdeling erop.

Aanvulling: het gaat hier dus om de verschillende glycolsoorten die in antvries gebruikt worden: ethyleenglycol en propyleenglycol. Beide hebben zelf een verschillend soortelijk gewicht en brekingsindex.
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2014, 11:10

VeeTee schreef:....
Aanvulling: het gaat hier dus om de verschillende glycolsoorten die in antvries gebruikt worden: ethyleenglycol en propyleenglycol. Beide hebben zelf een verschillend soortelijk gewicht en brekingsindex.

Aanvulling op de aanvulling:

De meeste koelmiddelen waar we mee van doen hebben zijn ethyleenglycol (of een synomiem) gebaseerd.
Die koelmiddelen kunnen dan ook onderling gemengd worden zonder zorgen over het middel zelf. Of de additieven zich onderling goed verdragen is een andere vraag, erg gekke dingen hoef je overigens niet te verwachten.
Ethyleenglycol is een handig koelmiddel (met als klein bezwaar dat het een kleinere warmtecapaciteit heeft als water), het heeft ook een groter bezwaar: het smaakt zoet en is giftig (vanaf 0,1 ml per kg lichaamsgewicht werd al als gevaarlijk genoemd).

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 07 Dec 2014, 11:43

Dat de kleur niet gebonden is aan het type koelvloeistof vind ik raar. Omdat ik blauw erin had zitten wilde ik het dus vervangen voor G12+. Deze is expliciet voor alu blokken tegen ketelsteen is mij verteld.
Je hebt ook een heldere versie die je wél bij beide kunt gebruiken om bij te vullen (kan ook gebruikt worden als G12+ btw)

Ik denk dat ik morgen maar even naar Bas van Slooten ga. Mijn vriendin rijdt er normaal elke dag mee naar haar werk (35km) en wil wel weten of het normaal is dat met de huidige buiten temp de thermostaat dicht blijft zitten...!? (Motortemp meter staat netjes)
Laatst gewijzigd door Peu op 07 Dec 2014, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Failing to prepare is preparing to fail!

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Dec 2014, 11:50

Een informatief en in begrijpelijke taal geschreven stuk is hier te lezen.
Marc, even je wantrouwen aan de kant schuiven, ondanks dat dit van een producent/leverancier afkomt toch zeer informatief.
Vincent

> www.titunet.nl <

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Dec 2014, 11:52

Peu schreef:Omdat ik blauw erin had zitten wilde ik het dus vervangen voor G12+. Deze is expliciet voor alu blokken tegen ketelsteen is mij verteld.
Je hebt ook een heldere versie die je wél bij beide kunt gebruiken om bij te vullen (kan ook gebruikt worden als G12+ btw)

Klopt, zie de uitleg in het linkje hierboven.
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2014, 13:13

VeeTee schreef:Een informatief en in begrijpelijke taal geschreven stuk is hier te lezen.
Marc, even je wantrouwen aan de kant schuiven, ondanks dat dit van een producent/leverancier afkomt toch zeer informatief.

Dank je, zeer informatief (bij mij kwamen de grafiekjes niet in beeld, maar de tekst is helder).

Ondanks het feit dat ik de grafiekjes niet vertoond kreeg zegt dit stukje dat mixen geen groot kwaad kan, dwz: De 12+kwaliteit wordt wel minder door een "oude" (meestal) blauwe toe te voegen, maar er ontstaan geen rampen zoals het geheel wegvallen van de bescherming, klonteringen, gevaarlijke reactieve mengsels etc. Omgekeerd, de roze 12+kwaliteit bij "oud-blauw" gooien geeft alleen maar winst (en eventueel een lelijk kleurtje).

Het informatieve verhaal ondergraaft dus alle horror-stories, borreltafelpraat etc. mbt het mengen. (En misschien jammer dat het stukje niet ingaat op de bron van de meeste priet-praat, er bestaan ook niet op ethyleenglycol gebaseerde koelmiddelen en die mag je niet mengen met de gebruikelijke koelvloeistoffen.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”