Hmmm ... als ik in de winkel(s) kijk dan is het mbt die kleurtjes nogal bont.
Wel is het zo dat de "modernere" varianten (zoals die G12) eigenlijk altijd oranje/rose/rood zijn (maar er is niemand die je verbiedt een "mindere" kwaliteit ook rose te kleuren - als de "declaratie" mbt de kwalteit maar klopt).
En dan toch nog een "aanslag" op de doorgeleerde kennis: Ik kan wel begrijpen dat niet alle additieven hetzelfde zijn, maar dat anti-corrosie eigenschappen onderling elkaar niet zouden verdragen en/of elkaars werking teniet kunnen doen ? (Overigens heb ik wel eens gelezen dat een deel van de "ongein" komt door de nogal slordige industriele productie van ethyleen-glycol; er zou een relatief groot aandeel vervuiling/"foute" reactieproducten in de grondstof zitten, en de additieven zijn dan bedoeld om een en ander te neutraliseren.
En ... het is natuurlijk erg goed voor de omzet om het verhaal dat je koelvloeistof niet moet mengen hoog te houden. Ipv een litertje bijvullen direct 13 liter vervangen (als je het blok echt leeg krijgt) na aftappen/schoonspoelen blijft er een resthoeveelhied in het blok achter, dus je hebt altijd al een of andere onduidelijke mix.
Vlgs de info die ik snel vond voor de Td5 is dat een substantieel verschil 13 liter tegen 8 liter, dus 5 liter blijft achter (zie: http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/fluids )
Het enige wat dan helpt is herhaald vervangen met de nieuwe koelvloeistof: de eerste keer vul je het blok dan met 8 liter en kom je op bijna 40% "vervuiling", de tweede keer - na weer 8 liter - heb je dat nog steeds 15% "vervuiling", de derde keer ruim 5%, de vierde keer zit je op ruim 2% en de vijfde keer zit je op ± 1%
Die vijfde keer ben je dus wel 40 liter verder -- natuurlijk nog beter voor de omzet.
Groeten MarcS
TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
Landmarcs schreef:Het enige wat dan helpt is herhaald vervangen met de nieuwe koelvloeistof: de eerste keer vul je het blok dan met 8 liter en kom je op bijna 40% "vervuiling", de tweede keer - na weer 8 liter - heb je dat nog steeds 15% "vervuiling", de derde keer ruim 5%, de vierde keer zit je op ruim 2% en de vijfde keer zit je op ± 1%
Die vijfde keer ben je dus wel 40 liter verder -- natuurlijk nog beter voor de omzet.
Groeten MarcS
Als je slim bent (ook doorgeleerd toch?
P.S. Ben nieuwd naar je bronnen betreffende die "ongein" van slordige productie?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
dat apart vullen van de radiateur heb ik niet gedaan. Als ik in de bovenste slang knijp beweegt de vloeistof in het tankje dus zal nu vol zijn zonder lucht. Of de thermostaat wel of niet open gaat weet ik niet maar zo heeft hij de laatste 20.000km bij ons altijd mooi mee gereden.... !?ppw schreef:gaat je thermostaat wel open?
ikke doe altijd: radiator vol, expansievat vol, starten, kachel vol op warm, dop expansie vat eraf, en 20 min laten lopen stationair.
dop erop, rondje rijden, en naderhand expansievat checken
Laatst gewijzigd door Peu op 06 Dec 2014, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
das het verschil tussen alleen theroretisch denken of ook weten hoe je het praktisch aanpakt Vincent 
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
VeeTee schreef:Landmarcs schreef:Het enige wat dan helpt is herhaald vervangen met de nieuwe koelvloeistof: de eerste keer vul je het blok dan met 8 liter en kom je op bijna 40% "vervuiling", de tweede keer - na weer 8 liter - heb je dat nog steeds 15% "vervuiling", de derde keer ruim 5%, de vierde keer zit je op ruim 2% en de vijfde keer zit je op ± 1%
Die vijfde keer ben je dus wel 40 liter verder -- natuurlijk nog beter voor de omzet.
Groeten MarcS
Als je slim bent (ook doorgeleerd toch?) doe je dat herhaaldelijk spoelen gewoon met water, principe van de herhaaldelijke extractie. Daarna vullen met de nieuwe koelvloeistof, eventueel kun je een gedeelte geconcentreerde kvs toevoegen als er teveel water achterblijft.
Ja, dat is de slimme oplossing: Nog niet verdunde koelvloeistof, maar dat vraagt wel weer een precieze opgave mbt de volumes van het gehele koelsysteem en het "dode" volume.
Stel dat die 13 liter totaal-inhoud en 8 liter vervangbaar juist zijn dan moet je dus na goed en herhaald doorspoelen met (liefst kalk- en chloor-arm) water eerst 5 liter onverdund toevoegen en daarna afvullen met 3 liter 1:1 verdunde mix - aangenomen dat een 1:1 mix het einddoel is (1:1 komt ± overeen met kant en klare mix van min 36º). Alternatief is natuurlijk een dichtheidsbepaling.
Ik vrees dat deze slimme aanpak lang niet altijd gevolgd wordt. (Gelukkig komt het niet zo nauw, we hebben hier slechts zelden min 20, dus ook als je er een stuk naast zit zit je niet direct met een bevroren blok.)
O ja, een wateriger oplossing heeft een hogere warmte-capaciteit (wat dus beter koelt) maar ook een lager kookpunt (het is dus hangen of wurgen).
Groeten MarcS
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
Zo nauw komt het inderdaad niet, het komt zelfs niet zo nauw dat je zou moeten spoelen met chloor- en kalk arm water, het gaat om het spoelen, dan maakt dat even contact met een beetje kalk (door de betere waterzuiveringsprocessen van tegenwoordig zit er maar heel weinig chloor in kraanwater hier) niet uit, als je bij het uiteindelijke vullen/mixen maar gedemineraliseerd of gedestileerd water gebruikt.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
tja Marc, das dan jouw theoretische inslag.... een beetje monteur spoelt het koelsysteem namelijk WEL, zeker als er een ander soort koelvloeistof in gaat.....
zelf heb ik dat al vaker gedaan door op de wasplaats met lopende motor een slang los te nemen, daar een tuinslang in met de kraan open, en wachten tot er helder water uit komt waar de slang op gezeten heeft............. zo gebeurd, en je begint met een "schoon gespoeld" systeem.
als je dan bedenkt dat G12 vaak in geconcentreerde vorm aangeleverd wordt en in het systeem aangelengd met water gebruikt wordt.... dan zijn die paar liter water niet zo'n probleem en hoef je er niet drie keer nieuw spul in te doen om voldoende bescherming over te houden.....
zelf heb ik dat al vaker gedaan door op de wasplaats met lopende motor een slang los te nemen, daar een tuinslang in met de kraan open, en wachten tot er helder water uit komt waar de slang op gezeten heeft............. zo gebeurd, en je begint met een "schoon gespoeld" systeem.
als je dan bedenkt dat G12 vaak in geconcentreerde vorm aangeleverd wordt en in het systeem aangelengd met water gebruikt wordt.... dan zijn die paar liter water niet zo'n probleem en hoef je er niet drie keer nieuw spul in te doen om voldoende bescherming over te houden.....
gone
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
@Roger B. Een man van de praktijk zeker?

Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
Roger B. schreef:tja Marc, das dan jouw theoretische inslag.... een beetje monteur spoelt het koelsysteem namelijk WEL, zeker als er een ander soort koelvloeistof in gaat.....
zelf heb ik dat al vaker gedaan door op de wasplaats met lopende motor een slang los te nemen, daar een tuinslang in met de kraan open, en wachten tot er helder water uit komt waar de slang op gezeten heeft............. zo gebeurd, en je begint met een "schoon gespoeld" systeem.
als je dan bedenkt dat G12 vaak in geconcentreerde vorm aangeleverd wordt en in het systeem aangelengd met water gebruikt wordt.... dan zijn die paar liter water niet zo'n probleem en hoef je er niet drie keer nieuw spul in te doen om voldoende bescherming over te houden.....
Precies, dat is de aanpak volgens het boekje, zoals je als monteur het doet (of hoort te doen): Na het doorspoelen de voorgeschreven hoeveelheid concentraat en daarna afvullen.
Maar ... je moet de menigte die kant-en-klare mix gebruikt niet de kost hoeven geven -- je zou snel failliet zijn.
Groeten MarcS
PS @ VeeTee: Als je (zoals wij in Midden-Nederland) mooi gebalanceerd kraanwater hebt is dat waarschijnlijk beter als gedemineraliseerd/gedestilleerd water, dat laatste is nogal zuur en etsend, pas als het weer "gemineraliseerd" is is het "neutraal" (of met andere woorden: je wilt de koelvloeistof niet mineraliseren met het binnenste van motor en radiator).
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 06 Dec 2014, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: TD5 (110) hoe koelsysteem ontluchten
denk dat je niet echt realistisch bent als je aanneemt dat de gemiddelde werkplaats demi-water of gedestilleerd water in je koelsysteem gooit.... ga er maar van uit dat daar gewoon aqua pompa klara in gaat (naast het koelvloeistofconcentraat)
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten