Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mar 2017, 17:37

ppw schreef:nee. ik bedoel de Temp METER op je dash... dat klokje welke aangeeft of je motor op temperatuur is.... je kachel wordt tenslotte door koelwater gevoed van warmte...als je motor niet op temperatuur komt, of je hebt ergens lekkage of geen druk... of je waterpomp werkt niet goed, of ergens verstopping.... kijk eerst eens of je motor warm wordt..

Die bedoel ik ook. Bij de Td5 en de Puma is dat ding de naam "meter" niet waard, hij kent alleen die drie genoemde standen.
De temperatuur-wijzer (het is geen meter) kent slechts drie standen: koud en warm (als het goed is komt ie namelijk nooit op heet).

Ik zou graag een meter hebben die wat meer info geeft, maar het schijnt diep ingebakken te zijn (dus alleen met een slimme correctie op de in de ECU verknipte signalen, danwel met een extra meter op te lossen -- ik blijf hopen op het eerste).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Mar 2017, 19:34

Ron63 schreef:In een waterkoker hangen, maar zoals je het nu omschrijft zal hij permanent open moeten staan.

Bij mijn 300 Tdi heb ik de nodige jaren geleden de thermostaat vervangen. Reden was dat het wel een kwartier duurde voordat de kachel warm werd, terwijl deze normaal al na een paar minuten warmte afgaf. Na montage van die nieuwe thermostaat was het probleem opgelost, maar aan de oude thermostaat was niks te zien en hij zat (koud) gewoon dicht. Ik heb verder geen testen uitgevoerd op die oude thermostaat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 05 Mar 2017, 23:26

Gerard4t schreef:Terug van testrit: nog iets kunnen ontluchten. Weinig resultaat. Temperatuur van de koelvloeistof blijft erg laag, het hoogste dat ik gemeten heb was 58 graden. Ik verdenk nu de thermostaat. Is die te testen buiten het circuit om?

Als jé thermostaat niet goed functioneerd of niet helemaal open gaat moet je blok toch juist Té warm worden??
Daarom zit er toch een radiator in...
Besides... thermostaat kost geen drol...
Verlies je niet ergens koelvloeistof ??
Is je koppakking wel heel?
Bouwt je systeem wel druk op?
Ik had ooit last van een verkeerd expansievat(koperen van de orginele V8... die niet goed functioneerde met
de 200tdi welke erin ging... na wissslen met orginele plastic expansievat prima) ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Mar 2017, 00:22

Het hangt er helemaal van af wat die defecte thermostaat doet of niet doet.
Gaat de thermostaat helemaal niet (of een klein beetje) open dan wordt het blok te warm en ben je blij dat je via de kachelradiateur (die dan ook wel heet wordt) nog wat warmte kwijt raakt.
Maar gaat ie veel te vroeg open dan wordt het koelwater amper warm omdat het direct in de radiateur weer wordt afgekoeld.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 06 Mar 2017, 04:44

Ik heb het vermoeden dat de thermostaat niet sluit aangezien de motor niet echt warm wordt. Wel vreemd dat de temperatuurindicator net zo snel als vroeger oploopt in het begin van een rit. Zou de waterpomp nog defect kunnen zijn, krijg je dan geen andere effecten? Het systeem kwam gisteren wel netjes op druk.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mar 2017, 09:58

Gerard4t schreef:Ik heb het vermoeden dat de thermostaat niet sluit aangezien de motor niet echt warm wordt. Wel vreemd dat de temperatuurindicator net zo snel als vroeger oploopt in het begin van een rit. Zou de waterpomp nog defect kunnen zijn, krijg je dan geen andere effecten? Het systeem kwam gisteren wel netjes op druk.

Gerard4t,

Een erg adequate aanduiding: "Temperatuurindicator" :!:
Zoals eerder gezegd heeft dat ding dat er uitziet als een meter drie standen.
Bij welke temperatuur hij de middenstand aanneemt weet ik niet, jij weet inmiddels dat het bij te koud voor een behoorlijke kachelwerking is.
Misschien ben ik nogal precies, maar ik meen zelfs bij de Puma de werking van de thermostaat te kunnen voelen in de kachel-warmte (en dat bij een dichte radiator-afdekking): gaat de thermostaat open dan zakt de kachel-temeratuur. De "Temperatuurindicator" blijft fier en onbewogen op warm staan. Heel misschien gaat ie iets omhoog als ik zelf ook doortrap op een lange helling, maar misschien is dat ook alleen maar de wens nog iets te zien.

Bij de Td5 heb je ook nog eens een krap bemeten kachel (met name de "heater-matrix" is wat klein, hij kan z'n warmte niet goed kwijt, daarom wordt het bij een hogere ventilatorstand alleen maar frisser als het buiten echt koud is), dus als de koelvloeistof-temperatuur te laag blijft merk je maar weinig van de kachel.

Groeten MarcS

PS Heb je wel gechecked of de visco-fan goed werkt? Als beide de thermostaat en de fan stuk zijn dan wordt alles nog beroerder (als de fan blijft draaien dan helpt een radiator-muff maar weinig, dan moet je de radiator zelf "dichtplakken").

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Mar 2017, 13:36

Het meest voorkomende defect aan een waterpomp is dat ie lekt, alhoewel het voor kan komen dat het schoepenwiel los raakt van het asje. Dan heb je geen circulatie meer van koelvloeistof (anders dan de niet zo geweldige natuurlijke circulatie) en heb je kans dat de motor gaat koken omdat die plaatselijk (te) heet wordt.

Overigens heb ik bij mijn 300 Tdi ook een keer de visco-fan defect gehad. Met draaiende motor de voorruit krabbend (ijs), begon na een halve minuut de visco-fan te draaien en dit was duidelijk hoorbaar naast de auto staand (ineens een brommend geluid). Maar met een goed werkende thermostaat komt de motor (en kachel) toch wel op temperatuur.

Groet,

Erik.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 24 Mar 2017, 08:49

Ik heb inmiddels de thermostaat vervangen. Deze bleek in koude toestand toch enigszins op te staan. Ik zag in de oude thermostaat ook enige afzetting van een beetje dab, licht van kleur en gel-achtig. Ik heb ook de temperatuursensor vervangen en ook waar was iets van die drab te zien. De kachel lijkt nu iets meer warmte te produceren. Ik denk er over om het koelcircuit te reinigen met reinigingsvloeitstof (weet iemand welk goedje dat is, fosforzuur of iets?). Ik heb geen zin om alles in de put te laten lopen, maar ik er zal wel een aardige hoeveelheid vloeistof vrijkomen die afgevoerd moet worden. Om dat te beperken denk ik met een pompje de motor leeg te zuigen, maar ik weet niet of dat gaat lukken. iemand ervaring mee? Er zit wel een aftapplug op het motorblok (A threaded coolant jacket plug is located at the front RH side of the cylinder block.) maar ik weet weer niet of dat ook het laagste punt is in het koelcircuit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mar 2017, 09:50

Gerard,

Voor net achter/onder de radiator zit een dikke slang ... ik weet het niet zeker maar die zit wellicht op het laagste punt.

Ik herinner me deze slang "iets beter" want klaarblijkelijk zat die bij mijn Td5 een tikje gedraaid gemonteerd en hij was bezig door te slijten tegen een nabije poulie (gelukkig zag een monteur dit tijdig).

Het lijkt mij in ieder geval beter het koelsysteem degelijk te "draineren" als er sprake is van vervuiling, en dus van doorspoelen. Met een pompje werken is mijns inziens niet de beste weg om alles eruit te krijgen.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 24 Mar 2017, 11:15

Slang bovenop motorblok lostrekken en onderop en dan de tuinslang erin. Lekker doorspoelen; is niet echt giftig spul dat koelvloeistof. Jaren geleden werd het gemengd met Oostenrijkse wijn voor de lekkere zoete smaak (was toen een schandaal). Maar niemand is er aan dood gegaan.

Onderop motorblok, achter dynamo, zit een opening, maar dan moet die dynamo er wel af. Helemaal leeg krijg je dat blok dus niet, vandaar spoelen met tuinslang. Daarna koelmiddel, onverdund, erin kieperen. Dat kan zich dan vermengen met het achtergebleven water.

Motor starten en ontluchten via vuldop/dopje op slang.

Terug naar “Techniek”