Als er al geen aansluiting op de tank zou zijn, die is er gewoon, dan kun je daar simpel een stukje tussen zetten met een aanzuigslang.
Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?
Re: Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?
Heeft iemand al eens ooit in de wielkast gekeken? Daar zie je de vulslang gewoon aan de tank zitten met een slang klem. Daarom is dat slot op die tankdop ook zo totaal nutteloos...
Als er al geen aansluiting op de tank zou zijn, die is er gewoon, dan kun je daar simpel een stukje tussen zetten met een aanzuigslang.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Edward schreef:Heeft iemand al eens ooit in de wielkast gekeken? Daar zie je de vulslang gewoon aan de tank zitten met een slang klem. Daarom is dat slot op die tankdop ook zo totaal nutteloos...
Als er al geen aansluiting op de tank zou zijn, die is er gewoon, dan kun je daar simpel een stukje tussen zetten met een aanzuigslang.![]()
In die richting had ik ook al zitten denken, maar dan in eerste instantie over de veel dunnere ontluchting slang.
Of het slot op de tankdop helemaal nutteloos is betwijfel ik, maar voor iemand die van "de hoed en de rand weet" wel.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Even een oud draadje gebruikt voor een nieuwe vraag over, ongeveer, hetzelfde onderwerp: Gisteren onderweg geweest, was vergeten de radiator af te dekken. Er kwam nu wel erg weinig warmte het interieur in, nog niet eens lauw, hooguit de kou er af
. De verwarming uit en de ventilatie dicht was nog warmer voor het gevoel dan met de verwarming aan den de ventilatie open op stand uit. Het lijkt er op dat de kachel niet veel meer doet. Ik vraag mij af of het zin heeft om de kachel schoon te maken. Kan die vreemde koektrommel open om lamellen schoon te maken? Kan het zijn dat de koelwaterleidingen aangekoekt zijn of verstopt? Ik denk dat de thermostaat goed werkt want de temperatuurindicator loopt na een koude start net zo snel op als vroeger.
Aan die temperatuurmeter heb je niet veel; loopt naar standaardpositie bij 55 gr en schiet naar rood bij 105 gr. Daartussen beweegt hij niet
Geeft rust voor de berijder, schijnt.
- Erik Peters
In mijn Td5 had ik het, afgelopen weekeind, lekker warm tijdens een wat langere rit, gewoon met de standaard kachel. En ik heb de radiateur niet afgedekt. Na zo'n 5 minuten komt er al wat warme lucht uit de verwarming. De kachelradiateur circuleert continue mee met het koelwater in de motor.
Het is mogelijk om de kachelradiateur naar boven toe uit die vreemde koektrommel te halen en dan kun je binnenin, via dat rechthoekige gat, ook wel wat schoonmaken. Ik heb ooit eens een lekke kachelradiateur (aluminium met kunststof bakken) vervangen (voor een koperen versie).
Groet,
Erik.
Het is mogelijk om de kachelradiateur naar boven toe uit die vreemde koektrommel te halen en dan kun je binnenin, via dat rechthoekige gat, ook wel wat schoonmaken. Ik heb ooit eens een lekke kachelradiateur (aluminium met kunststof bakken) vervangen (voor een koperen versie).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Werkt de klep naar behoren? als deze maar een beetje open gaat wordt het ook niet warm.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:Even een oud draadje gebruikt voor een nieuwe vraag over, ongeveer, hetzelfde onderwerp: Gisteren onderweg geweest, was vergeten de radiator af te dekken. Er kwam nu wel erg weinig warmte het interieur in, nog niet eens lauw, hooguit de kou er af. De verwarming uit en de ventilatie dicht was nog warmer voor het gevoel dan met de verwarming aan den de ventilatie open op stand uit. Het lijkt er op dat de kachel niet veel meer doet. Ik vraag mij af of het zin heeft om de kachel schoon te maken. Kan die vreemde koektrommel open om lamellen schoon te maken? Kan het zijn dat de koelwaterleidingen aangekoekt zijn of verstopt? Ik denk dat de thermostaat goed werkt want de temperatuurindicator loopt na een koude start net zo snel op als vroeger.
Het ken mijns inziens geen kwaad de radiator af te dekken. Doe je het afdekken met een "radiator muff" aan de buitenkant van de plastic-grill dan kan je zonder evidente gevaren voor oververhitting de afdekking laten zitten tot misschien wel 10º of warmer (zolang je geen zeer zware lasten trekt, de radiator zelf schoon is - dit alles zonder airco, mét heb ik geen ervaring).
Echter, als het gewoon niet warm wordt, en eerder kouder dan helpt een slabbetje niet.
Wellicht is de kachel vervuild etc. Maar als eerste controle / actie zou ik kijken naar de trek-duw-contructie om warm<=>koud te regelen. Is het buitenkabeltje wat verschoven dan heb je keuze uit koud en koud (don't ask me how I know this), en verder kan je de trek-duw-draad wat verstellen, ik verzette die draad vroeger wel wat extra richting warm of koud afhankelijk van de seizoenen.
Groeten MarcS
PS Is het zo koud in NL ? Ik ben even de deur uit, en hier bovengemiddeld warm.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:PS Is het zo koud in NL ? Ik ben even de deur uit, en hier bovengemiddeld warm.
Nee, dat valt erg mee, afgelopen nacht heeft het overigens wel wat gevroren, en daarom is het vreemd dat bij Gerard de kachel niet warm wordt.
Groet,
Erik.
Gerard4t schreef:Zou het zin hebben om de radiator in de winter gedeeltelijk af te dekken om zodoende wat eerder warmte van de kachel te krijgen? Het afdekken zou dan alleen de onderste helft betreffen om zo de intercooler vrij te houden.
Is niet nodig....gewoon even je buiten en binnen kabel afstelling goed afstellen zodat de kraan ook ècht helemaal open gaat. Bloedverziekend warm wordt ie hier in de TD5
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Landmarcs
Peu schreef:Gerard4t schreef:Zou het zin hebben om de radiator in de winter gedeeltelijk af te dekken om zodoende wat eerder warmte van de kachel te krijgen? Het afdekken zou dan alleen de onderste helft betreffen om zo de intercooler vrij te houden.
Is niet nodig....gewoon even je buiten en binnen kabel afstelling goed afstellen zodat de kraan ook ècht helemaal open gaat. Bloedverziekend warm wordt ie hier in de TD5
Als het serieus koud is verbetert de werking van de kachel weldegelijk, de motor wordt iets vlotter warm, en je hebt dan ook minder ijs onder de motorkap, en iets minder warmte verlies via het "main-bulkhead".
Groeten MarcS