Roger B. schreef:denk dat dat ongeisoleerde schutbord het verschil maakt waarom mensen met een serie/defenderwel zo veel verschil merken, en ik in een D1 200tdi weinig tot niks
Ik denk dat het een som van de delen is. Bij de Defender-kachel t/m Td5 is de kachel nauwelijks toereikend (alleen bij niet te koud buiten en alleen bij een kachel in top-conditie), en dan helpen natuurlijk alle kleine beetjes. Een van de pluspunten is het mindere verlies naar de "buitenlucht": de kachel hangt nl in de motor-ruimte omspoeld door de motorruimte-lucht - blijft het onder de motorkap vriezen dan beginnen de warmteverliezen daar al aan te tikken (met radiator-muf blijft er tenminste wat warme lucht onder de motorkap staan).
Stap twee is het schutboord zelf dat dus ook iets warmer wordt/blijft en dus valt er niet zo'n koude tocht op je kuiten. (Er wordt ook wel gezegd dat je de lucht-kanalen moet isoleren, dan wordt het ook beter.)
En tenslotte heb je de winst waar het de radiator zelf betreft: Gaat de thermostaat open dan stroomt er zonder muf water van soms wel min 20 in het motorblok, voordat de thermostaat al weer dicht is is dat een hele plons. Heb je een radiatormuf en is de motor zover opgewarmd dat de thermostaat open gaat dan is de ergste kou ook onder de motorkap verjaagd: de eerste plons radiator-werking is misschien nog niet erg warm maar de tweede en derde zullen toch minstens een tikje richting lauw gaan. Met radiator-muf krijg je dus een iets gelijkmatiger koelvloeistof-temperatuur (de radiator is nu eenmaal ook geschikt om hartje zomer boven heet asfalt genoeg koeling te geven).
Ik merkte bij de Td5 - waarschijnlijk omdat de kachel sowieso marginaal verwarmt - wel degelijk een schommeling in de effectiviteit van die kachel, schommelingen die deels gelijk opgingen met (dwz na-ijlden op) de vermogensvraag, en daarnaast waren er onverklaarde schommelingen die eigenlijk door niets anders konden komen als de thermostaat.
Bij de Puma is de kachel gewoon effectief, dus de muf maakt daar weinig uit. Echter, qua ijsvorming onder de motorkap is de muf wel een aanwinst (maar dat geldt dus alleen bij aanhoudend meer sneeuw en ook aanhoudende vorst).
Groeten MarcS