Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?

Berichtdoor Erik Peters » 05 Dec 2014, 13:24

steefklei schreef:Ook ooit een muffler gekocht, maar later bleek dat de thermostaat niet meer werkte dus voor niets in de kou gezeten ;)

Zo ontdekte ik ook dat de thermostaat defect was van mijn 300 Tdi: het duurde te lang voordat de kachel warmte af begon te geven (pas na een kwartier).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2014, 13:27

Roger B. schreef:denk dat dat ongeisoleerde schutbord het verschil maakt waarom mensen met een serie/defenderwel zo veel verschil merken, en ik in een D1 200tdi weinig tot niks

Ik denk dat het een som van de delen is. Bij de Defender-kachel t/m Td5 is de kachel nauwelijks toereikend (alleen bij niet te koud buiten en alleen bij een kachel in top-conditie), en dan helpen natuurlijk alle kleine beetjes. Een van de pluspunten is het mindere verlies naar de "buitenlucht": de kachel hangt nl in de motor-ruimte omspoeld door de motorruimte-lucht - blijft het onder de motorkap vriezen dan beginnen de warmteverliezen daar al aan te tikken (met radiator-muf blijft er tenminste wat warme lucht onder de motorkap staan).
Stap twee is het schutboord zelf dat dus ook iets warmer wordt/blijft en dus valt er niet zo'n koude tocht op je kuiten. (Er wordt ook wel gezegd dat je de lucht-kanalen moet isoleren, dan wordt het ook beter.)
En tenslotte heb je de winst waar het de radiator zelf betreft: Gaat de thermostaat open dan stroomt er zonder muf water van soms wel min 20 in het motorblok, voordat de thermostaat al weer dicht is is dat een hele plons. Heb je een radiatormuf en is de motor zover opgewarmd dat de thermostaat open gaat dan is de ergste kou ook onder de motorkap verjaagd: de eerste plons radiator-werking is misschien nog niet erg warm maar de tweede en derde zullen toch minstens een tikje richting lauw gaan. Met radiator-muf krijg je dus een iets gelijkmatiger koelvloeistof-temperatuur (de radiator is nu eenmaal ook geschikt om hartje zomer boven heet asfalt genoeg koeling te geven).
Ik merkte bij de Td5 - waarschijnlijk omdat de kachel sowieso marginaal verwarmt - wel degelijk een schommeling in de effectiviteit van die kachel, schommelingen die deels gelijk opgingen met (dwz na-ijlden op) de vermogensvraag, en daarnaast waren er onverklaarde schommelingen die eigenlijk door niets anders konden komen als de thermostaat.
Bij de Puma is de kachel gewoon effectief, dus de muf maakt daar weinig uit. Echter, qua ijsvorming onder de motorkap is de muf wel een aanwinst (maar dat geldt dus alleen bij aanhoudend meer sneeuw en ook aanhoudende vorst).

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2014, 13:31

Erik Peters schreef:
steefklei schreef:Ook ooit een muffler gekocht, maar later bleek dat de thermostaat niet meer werkte dus voor niets in de kou gezeten.

Zo ontdekte ik ook dat de thermostaat defect was van mijn 300 Tdi: het duurde te lang voordat de kachel warmte af begon te geven (pas na een kwartier).

Erik,

Het is nog maar kort iets kouder, anders zou je inmiddels weten dat een kwartier opwarmtijd bij de Td5 de normaalste zaak van de wereld is.
Ik zie jou vroeger of later ook nog wel aan een slabbetje gaan.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 05 Dec 2014, 13:54

Gerard4t schreef:Zou het zin hebben om de radiator in de winter gedeeltelijk af te dekken om zodoende wat eerder warmte van de kachel te krijgen? Het afdekken zou dan alleen de onderste helft betreffen om zo de intercooler vrij te houden.

Echt heel ouderwets, vandaag aan de dag regelt een goede thermostaat uitstekend de motortemperatuur. De Land Rovers worden overal in de wereld in standaarduitvoering gebruikt. Het zou allemaal goed moeten werken, en afdekflapjes zouden eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2014, 14:46

Waterrover schreef:Echt heel ouderwets, vandaag aan de dag regelt een goede thermostaat uitstekend de motortemperatuur. De Land Rovers worden overal in de wereld in standaarduitvoering gebruikt. Het zou allemaal goed moeten werken, en afdekflapjes zouden eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Chris,

Ouderwets of niet, een ding is zeker: het geeft een beter comfort (en minder ijs-ophoping).
Verder is het nog maar de vraag of "vandaag aan de dag regelt een goede thermostaat uitstekend de motortemperatuur" wel waar is.
De thermostaat "moduleert" niet (zoals bijv. een moderne CV-ketel wel doet), het is dus open of dicht.
En dat LandRovers overal in de wereld in standaarduitvoering worden gebruikt is ook maar de vraag: Er zijn voor verschillende markten (bescheiden) verschillen in de uitvoering, en zelfs al is de basis standaard dan nog wil dat niet zeggen dat de basis overal optimaal functioneert.
Opvallend genoeg blijkt dat bijv de hier te lande standaard Puma met airco bij warm weer en zwaardere lasten last heeft van kortstondige oververhittingsverschijnselen, ik heb nog niet gehoord dat verder gelijke auto's zonder airco deze kwaal vertonen.

Anyaway: Een slabbetje kan, het kan helpen, en in veel gevallen hoef je het er 's zomers niet eens af te halen en is omhoog rollen (of anderszins open zetten) al genoeg -- waarschijnlijk moet je dit niet doen bij een Puma met airco.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 05 Dec 2014, 15:41

Marc,

Het blijft toch maar wat behelpen vind ik. Mijn vader had vroeger een Morris Minor, en daar had je standaard een flap die je binnen met een kettinkje al naar gelang de kou kon bewegen en vastzetten. En dat is een auto van net na de oorlog... :o Een thermostaat heeft zoals je zegt geen echte regelwerking, het is open of dicht. Maar..een klein beetje open of dicht kan m.i. ook gelijkmatig werken. In mijn oude Mercedes W123 had ik 's-winters een echte winterthermostaat zitten. Van standaard 88 naar 92 graden. Het verschil zat m ook in de nauwere doorstroming van de winterthermostaat i.c.m. de hogere openingswaarde. Als ik iets zou overwegen in plaats van het flapje, dan is het een winterthermostaat. De motor komt veel sneller op temperatuur, en binnen geeft de kachel meer warmte af. Het plaatsen van een zomerthermostaat indien noodzakelijk, geeft het omgekeerde effect. Een grote doorstroomopening bij een eerdere opening, waarde 82 graden.

Chris

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 05 Dec 2014, 15:46

Landmarcs schreef:De thermostaat "moduleert" niet (zoals bijv. een moderne CV-ketel wel doet), het is dus open of dicht.

Dan is mijne zeker uniek in zijn soort, openingstemp is 82graden, en hij pas vol open bij 95 graden.... Hij werkt dus niet als een open/dicht klep.

Mijne blijft met dit weer op 80graden hangen...
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

ppw

Berichtdoor ppw » 05 Dec 2014, 16:01

mijne ook, zo rond de 77 graden, alleen bij trappen en terreinrijden gaat het richting 85 gr. en gooi ik de kenlowe aan.
m'n kachel doet het btw wel enorm goed, sterker nog, gewoon vol aan en dan met raam open rijden :mrgreen: :mrgreen:
en ik heb een sensor/meter op de slang richting radiator zitten, dus stroomrichting van thermostaat naar radiator, en digitaal. ;)
omdat ik m'n gewone temp.meter niet vertrouwde (Maar sinds ik het juiste expansievat hebt klopt het gewoon weer ;) )
en m'n 200tditje is al na 5 min behaaglijk, allen nog stoelverwarming op m'n lijstje :roll: ( en raam en spiegel :? )
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2014, 16:11

Landmarcs schreef:De thermostaat "moduleert" niet (zoals bijv. een moderne CV-ketel wel doet), het is dus open of dicht.

nee, hij moduleert niet, maar het is ook geen klep die ineens vol open klapt.... misschien moet je je theorie er nog maar eens op na slaan.....of eens zorgen voor praktijk kennis ;)

een thermostaat gaat open omdat een waspatroon uitzet, dit uitzetten gaat niet plotseling, maar gelijkmatig.... dus het klepje begint te openen, en dan komt dat water van -20 waar jij zo'n probleem van wil maken langs het klepje stromen (in kleine hoeveelheid want het klepje staat maar een klein beetje open) die koude water vermengt met het hete water en er is dus geen plotseling ijskoud water in de motor. Echter door dit koude water dat langs de thermostaat de motor in gaat, koelt de thermostaat weer en zal het klepje niet verder openen, of zelfs sluiten, waarna ie weer warmer wordt door de temperatuur van het water in de motor (en heb je uiteindelijk toch en soort van modulerende werking) naarmate het water in de radiateur minder koud is, zal deze modulerende werking minder zijn omdat de thermostaat minder gekoeld wordt (maar dat is dan ook nodig omdat er minder koud water bijgemengd wordt.......
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2014, 17:46

ToyRoverlander schreef:

Dan is mijne zeker uniek in zijn soort, openingstemp is 82graden, en hij pas vol open bij 95 graden.... Hij werkt dus niet als een open/dicht klep.

Mijne blijft met dit weer op 80graden hangen...

ToyRoverLander,

Je hebt een punt, mijn beschrijving was een beetje kort door de bocht, er is een zeker open-dicht-traject.
Toch werkt het in de praktijk (bij echt koud weer) niet zo subtiel. Bij echt koud weer zou de thermostaat veel "voorzichtiger" moeten beginnen.
(Dus als zo'n moderne lerende-modulerende kachel: de CV-ketel+thermostaat "leert" van de energie-vraag en dus - net omgekeerd van die auto radiator - wordt er meer warmte geleverd bij een koudere omgeving.)
Bij het auto-koelsysteem mist er dus de "slimme" terugkoppeling, pas als de koelvloeistof temperatuur bij de thermostaat daalt gaat die weer (een beetje) dicht.
Uiteindelijk zorgt dat er voor - in ieder geval bij een Td5 - dat bij een niet te groot afgenomen vermogen samen met echt koud buiten dat de motortemperatuur aan de lage kant blijft en kennelijk regelmatig eronderuit zakt. Dat is althans wat ik meende waar te nemen.

Ook al heeft meneer LandRover z'n best gedaan:
    Td5 uses a bottom hose-mounted thermostat design, protected by two Rover patents. One relates to the positioning of the thermostat to achieve ambient temperate sensing, and the to the pressure relief arrangement which helps to prevent early opening of the thermostat or multiple open/shut cycles by balancing the pump pressure against itself.

This arrangement is designed to encourage faster warm-up, and especially to provide warm water to the heater as soon as possible after a cold start.

Toch blijf je merken dat er onder echt koude omstandigheden bij het eerste openen van de thermostaat een plons koude koelvloeistof door het systeem gaat. Het totaal volume aan koelvloeistof is zo'n 13 liter en kennelijk produceert bij een bescheiden vermogensafname de Td5 te weinig warmte om bij min 15-20 tot een goed evenwicht te komen. Hoeveel koude vloeistof er uit de radiator stroomt bij een eerste opening weet ik niet, maar als dat 10% van het totaal volume is dat zakt de temperatuur ± 10 º !! (vlgs de ODAVES methode)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”