Gasinstallatie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ben119
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 Dec 2013, 19:41
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Gasinstallatie

Berichtdoor Ben119 » 30 Nov 2014, 16:14

Gisteren koelvloeistof in de radiateur gedaan (zat nog water in) maar niet goed ontlucht.
Na 5 min rijden op gas was alles bevroren en stopte hij er mee na een tijdje gestart op benzine en ontlucht.
Nou is mijn vraag zou ik ook weer gewoon op gas kunnen rijden of is er kans dat er iets kapot gevroren is.
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Gasinstallatie

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2014, 17:35

Ben119 schreef:Gisteren koelvloeistof in de radiateur gedaan (zat nog water in) maar niet goed ontlucht.
Na 5 min rijden op gas was alles bevroren en stopte hij er mee na een tijdje gestart op benzine en ontlucht.
Nou is mijn vraag zou ik ook weer gewoon op gas kunnen rijden of is er kans dat er iets kapot gevroren is.


De kans dat er iets stukgevroren is lijkt mij klein. Het "bevriezen" betreft het uitvriezen van vocht in de inlaatlucht daar waar de LPG verdampt (daar wordt het koud, net als bij een spuitbus -- het omgekeerde van het heet worden van de onderste helft van een fietspomp).

Als je de auto goed hebt ontlucht dan zit er nu ook koelvloeistof in het circuitje van de LPG-verdamper en dan wordt dat op temperatuur gehouden nadat in die eerste minuten de koelvloeistof is opgewarmd, en zoals je gemerkt hebt zonder is de verdamper na 5 minuten bevroren.

Geeft de auto niet (snel) genoeg genoeg warmte dan kan je ook nog denken aan een "motorvärme" (als je tenminste 's ochtends gewoonlijk een 220 aansluiting bij de auto kunt arrangeren).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Gasinstallatie

Berichtdoor JoostKenya » 30 Nov 2014, 19:59

Landmarcs schreef:De kans dat er iets stukgevroren is lijkt mij klein. Het "bevriezen" betreft het uitvriezen van vocht in de inlaatlucht daar waar de LPG verdampt (daar wordt het koud, net als bij een spuitbus -- het omgekeerde van het heet worden van de onderste helft van een fietspomp).


Niet in de inlaatlucht. Het lijkt me dat in dit geval de verdamper aan de buitenzijde ijs gevormd heeft. Voor het verdampen is energie nodig en wanneer dat niet uit het koelwater komt dan wordt de verdamper ijskoud en slaat condens uit de buitenlucht erop neer.

Dit is op zich niet erg, afgezien dat er niet voldoende gas meer de motor ingaat.
Mijn ervaring is dat de motor opeens afslaat en pas weer start nadat de verdamper opgewarmd is.

Ben119
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 Dec 2013, 19:41
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Gasinstallatie

Berichtdoor Ben119 » 01 Dec 2014, 09:50

Heb hem weer op gas gestart en hij loopt weer gewoon.
Bedankt voor het advies.
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten