Gisteren koelvloeistof in de radiateur gedaan (zat nog water in) maar niet goed ontlucht.
Na 5 min rijden op gas was alles bevroren en stopte hij er mee na een tijdje gestart op benzine en ontlucht.
Nou is mijn vraag zou ik ook weer gewoon op gas kunnen rijden of is er kans dat er iets kapot gevroren is.
Gasinstallatie
Gasinstallatie
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
-
Landmarcs
Re: Gasinstallatie
Ben119 schreef:Gisteren koelvloeistof in de radiateur gedaan (zat nog water in) maar niet goed ontlucht.
Na 5 min rijden op gas was alles bevroren en stopte hij er mee na een tijdje gestart op benzine en ontlucht.
Nou is mijn vraag zou ik ook weer gewoon op gas kunnen rijden of is er kans dat er iets kapot gevroren is.
De kans dat er iets stukgevroren is lijkt mij klein. Het "bevriezen" betreft het uitvriezen van vocht in de inlaatlucht daar waar de LPG verdampt (daar wordt het koud, net als bij een spuitbus -- het omgekeerde van het heet worden van de onderste helft van een fietspomp).
Als je de auto goed hebt ontlucht dan zit er nu ook koelvloeistof in het circuitje van de LPG-verdamper en dan wordt dat op temperatuur gehouden nadat in die eerste minuten de koelvloeistof is opgewarmd, en zoals je gemerkt hebt zonder is de verdamper na 5 minuten bevroren.
Geeft de auto niet (snel) genoeg genoeg warmte dan kan je ook nog denken aan een "motorvärme" (als je tenminste 's ochtends gewoonlijk een 220 aansluiting bij de auto kunt arrangeren).
Groeten MarcS
- JoostKenya
Landmarcs schreef:De kans dat er iets stukgevroren is lijkt mij klein. Het "bevriezen" betreft het uitvriezen van vocht in de inlaatlucht daar waar de LPG verdampt (daar wordt het koud, net als bij een spuitbus -- het omgekeerde van het heet worden van de onderste helft van een fietspomp).
Niet in de inlaatlucht. Het lijkt me dat in dit geval de verdamper aan de buitenzijde ijs gevormd heeft. Voor het verdampen is energie nodig en wanneer dat niet uit het koelwater komt dan wordt de verdamper ijskoud en slaat condens uit de buitenlucht erop neer.
Dit is op zich niet erg, afgezien dat er niet voldoende gas meer de motor ingaat.
Mijn ervaring is dat de motor opeens afslaat en pas weer start nadat de verdamper opgewarmd is.
Heb hem weer op gas gestart en hij loopt weer gewoon.
Bedankt voor het advies.
Bedankt voor het advies.
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI