Hallo,
ondanks de vele posts over problemen met series remmen kom ik er nog niet uit.
Ik heb een series 2a (109) voorzien van een defender servo, met daarop een single-line remcilinder (pn 569339) gemonteerd. Alle leidingen, slangen en wielcilinders zijn vernieuwd, alle remvoeringen vervangen.
Inmiddels anderhalve liter olie erdoor gepompt (en met een vacuumpomp erdoor gezogen) maar ik krijg het pedaal goed, moet 2 keer blijven pompen om een beetje druk erop te krijgen. Heb daarbij nog steeds het idee dat er lucht in zit. Op een bepaald moment had ik de remschoenen zo strak in de trommel staan dat de wielen met moeite konden draaien voordat het pedaal niet meer tot de bodem ingetrapt kon worden. Ik vraag me daarom af of het misschien aan de remcilinder kan liggen. Weet iemand of er een (groot) verschil in volume zit tussen de originele onbekrachtigde remcilinder (90569128) en degene die er nu op zit? Zou het kunnen helpen als ik een dual line cilinder erop zet, heeft die meer capaciteit? Iemand ervaring daarmee? Kan ik er zomaar een defender remcilinder opzetten, of werkt dat niet met trommels?
Blijft nog wel het 'lucht' probleem. Enige dat ik nog niet heb geprobeerd is de check met het dichtklemmen van de slangen. Ik heb GR slangen met metalen mantel gemonteerd, en twijfel of die er tegen kunnen als ze dichtgeknepen worden..
Alvast bedankt voor de suggesties!
Hiddo
series 2a 109 '63 2.25 benz: Remmen ontluchten lukt niet
series 2a 109 '63 2.25 benz: Remmen ontluchten lukt niet
Laatst gewijzigd door Hiddo op 25 Nov 2014, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- ToyRoverlander
Re: series 2a 109 '?? ??: Remmen ontluchten lukt niet
Komt door de hoofdremcylinder. Die is bedoeld voor gebruik met schijfremmen voor, niet met trommels. Met trommels houdt ie een klein beetje druk in het systeem, tenminste, dat is wat ik ervan begrepen heb. Waarom zit er een van een defender op?
Die slangen moet je niet dichtknijpen, dan kun je ze weggooien.
Die slangen moet je niet dichtknijpen, dan kun je ze weggooien.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
- RobStewart
Re: series 2a 109 '?? ??: Remmen ontluchten lukt niet
... so the rem cylinder you have mounted (569339) is the correct one for a servo fitted to the Series IIa or Series III with a single line system and not a Defender rem cylinder, the other one (90569128) is for the Series IIa or III 109 or late Series III 88 with 11inch drums without servo.
The problem I have is the fact you are using a Defender Servo to push the plunger on a Series master cylinder and the length of throw on the rod is totally different. So I would first be looking at replacing the servo with a Series III item 569338.
Now this was superceded to AEU1046 and then STC1816 but this was at the time that the system was upgraded to dual line using Master Cylinder NRC6096.
However upgrading to dual line is something that needs to be thought out carefully and will require the pressure differential warning actuator NRC4282 for the system to work correctly.
The other question I have is what pedal box and pedal are you using and there are significant differences between Non Servo, Servo and Defender.
Rob
The problem I have is the fact you are using a Defender Servo to push the plunger on a Series master cylinder and the length of throw on the rod is totally different. So I would first be looking at replacing the servo with a Series III item 569338.
Now this was superceded to AEU1046 and then STC1816 but this was at the time that the system was upgraded to dual line using Master Cylinder NRC6096.
However upgrading to dual line is something that needs to be thought out carefully and will require the pressure differential warning actuator NRC4282 for the system to work correctly.
The other question I have is what pedal box and pedal are you using and there are significant differences between Non Servo, Servo and Defender.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: series 2a 109 '63 2.25 benz: Remmen ontluchten lukt niet
Dat maakt het al wat duidelijker.
Reden om een defender servo en pedaalbox te installeren was het feit dat ik die op een gegeven moment vond op MP.. En (wat naief) dacht dat het zou passen, of passend gemaakt kon worden.
Ik was er inderdaad achter gekomen dat de positie van de zuiger tov het montagevlak van de verschillende cylinders niet overeen kwam.. Heb dat verschil voor het gebruik van de servo/pedaal combinatie opgevuld, maar me daarbij niet gerealiseerd dat de pedaalslag anders zou kunnen zijn en daarmee de hoeveelheid olie die verplaatst wordt..
Hiddo
Reden om een defender servo en pedaalbox te installeren was het feit dat ik die op een gegeven moment vond op MP.. En (wat naief) dacht dat het zou passen, of passend gemaakt kon worden.
Ik was er inderdaad achter gekomen dat de positie van de zuiger tov het montagevlak van de verschillende cylinders niet overeen kwam.. Heb dat verschil voor het gebruik van de servo/pedaal combinatie opgevuld, maar me daarbij niet gerealiseerd dat de pedaalslag anders zou kunnen zijn en daarmee de hoeveelheid olie die verplaatst wordt..
Hiddo