Inderdaad het rubber flapje aan de onderkant van het luchtfilter. Ik weet niet hoe dit bij een Td5 zit, maar op vorige versies werd oliedamp onder de kleppendeksel afgezogen en via een cycloon terug gevoerd naar het carter. Als dit cycloon niet goed werkt zuigt de luchtinlaat olie via het cycloon uit het carter in het luchtfilter. Zelf heb ik dit probleem 1 keer gehad, stond ik stil bij Veendam met een halve liter olie in het luchtfilter. Makkelijk te verhelpen probleem, maar wel lastig.
Kleine kans dat dit ook hier het probleem is, maar zou toch even het luchtfilter controleren. Aan de foto's te zien moet de (motor)olie toch ergens van voren komen, en redelijk lekken.
D2 '04 Td5 Olie lekkage(s)
Re: D2 '04 Td5 Olie lekkage(s)
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 '04 Td5 Olie lekkage(s)
de oliedampen komen in de slang tussen luchtfilter en turbo bij de aangezogen inlaatlucht, die luchtstroom (bij een 2,5 liter motor bij 800RPM stationair al theoretisch 1000 liter per minuut) staat oliedampen echt niet toe dat ze terug richting filter gaan, laat staan bij hogere toeren als er nog meer lucht langs komt.
Als je olie in je luchtfilterhuis krijgt is er echt iets goed mis.... (wel HEEL erg hoge carterdruk ofzo??) maar dan loopt ie ook niet meer normaal lijkt me.
Als je olie in je luchtfilterhuis krijgt is er echt iets goed mis.... (wel HEEL erg hoge carterdruk ofzo??) maar dan loopt ie ook niet meer normaal lijkt me.
gone
Re: D2 '04 Td5 Olie lekkage(s)
Heel herkenbaar, mijn Discovery 1 lekt ook op diverse punten. Lastig af te gaan op foto's en dus kan je geen objectief uitsluitsel bieden. Maar aan de hand van mijn eigen ervaringen probeer ik een inschatting te maken. Het stuurhuis lekt bij jullie in mijn optiek en daar heb je speciale revisiesets voor in Engeland. Je kunt ook een gereviseerd stuurhuis kopen, wat misschien de beste optie is, maar het is naar mijn bescheiden mening hier een kwestie van lekkende keerringen. Vis Land Rover specialist werkt met een ruilsysteem voor stuurhuizen. Ook krijg ik het idee dat de keerringen van de overgang versnellingsbak naar tussenbak lekken, dit probleem heb ik ook, waardeloos en het geeft een zooi op je pad. Lekkage voorzijde lijkt bij één van de leidingen, misschien zijn deze wat poreus geworden, maar kan ook uit een hele ander hoek komen. In mijn geval lekte een jaar geleden de pakking van de carterpan, Ik heb nu weer eenzelfde lekkage, maar bij mij is het nu de krukaskeering. Kortom...... met het vorderen van de kilometers krijg je automatisch te maken met dit soort slijtages. Met een Duitse auto zijn dit soort lekkages een zeldzaamheid, maar die hebben beduidend minder charme en dus neem ik het op de koop toe 
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D2 '04 Td5 Olie lekkage(s)
tjonge ik vind dat zo'n onzin he,dat een landrover "hoort" te lekken....
als ie lekt moet je iets repareren of vervangen en dan lekt ie niet meer... kwestie van onderhoud dus.....
mijn D2 met 368.000 op de teller was niet droog, maar meer dan vochtig stof/modderzweem was het niet....(had hem sinds 265.000 ofzo en eigenlijk ook nooit veel aan lekkages hoeven doen) dus NEE lekken is NIET normaal...
en ik weet niet of je de gemiddelde golf van een jaar of 10-15 al eens van onder bekeken hebt....maar die zijn ook vaker nat dan droog
als ie lekt moet je iets repareren of vervangen en dan lekt ie niet meer... kwestie van onderhoud dus.....
mijn D2 met 368.000 op de teller was niet droog, maar meer dan vochtig stof/modderzweem was het niet....(had hem sinds 265.000 ofzo en eigenlijk ook nooit veel aan lekkages hoeven doen) dus NEE lekken is NIET normaal...
en ik weet niet of je de gemiddelde golf van een jaar of 10-15 al eens van onder bekeken hebt....maar die zijn ook vaker nat dan droog
gone
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: D2 '04 Td5 Olie lekkage(s)
Kisjes schreef:Heel herkenbaar, mijn Discovery 1 lekt ook op diverse punten. Ook krijg ik het idee dat de keerringen van de overgang versnellingsbak naar tussenbak lekken, dit probleem heb ik ook, waardeloos en het geeft een zooi op je pad.
Dat kan, maar het kan ook heel goed de (voorste) o-ring om de hulpas in de tussenbak zijn. Deze o-ring heb ik bij mijn 300 Tdi vervangen. Eerst dacht ik ook dat er keerringen versleten waren, maar dit bleek niet zo te zijn (wel uit voorzorg vervangen omdat de tussenbak er toch af moest).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- p38rangerover
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 18 Jul 2014, 21:37
- Locatie: Klazienaveen
Re: D2 '04 Td5 Olie lekkage(s)
De lekkages van deze Td5 zijn opgelost... hoe dan, het blok is overleden
zie dit draadje:
viewtopic.php?f=14&t=7939
Inmiddels heb ik tijdens de uitbouw van dit Td5 blok ontdekt wat de grootste oorzaak was van deze lekkages.
Het olie slangetje van de vacuüm pomp was half doorgescheurd. Tja niet te zien totdat je het in je handen hebt.
De achterste keerring van de krukas was lek, daar kan je ook niet bij zonder een volledige uitbouw van Td5 blok.
viewtopic.php?f=14&t=7939
Inmiddels heb ik tijdens de uitbouw van dit Td5 blok ontdekt wat de grootste oorzaak was van deze lekkages.
Het olie slangetje van de vacuüm pomp was half doorgescheurd. Tja niet te zien totdat je het in je handen hebt.
De achterste keerring van de krukas was lek, daar kan je ook niet bij zonder een volledige uitbouw van Td5 blok.
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten