Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Paul Thijssen

Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig

Berichtdoor Paul Thijssen » 21 Nov 2014, 08:29

Ik heb het volgende probleem: De motor van mijn Discovery TD5 (317.000 km gelopen) loopt onregelmatig, en dat wordt erger wanneer het kouder is. Vanochtend viel het me weer op (was een koude nacht geweest, moest voorruit krabben). Het lijkt alsof die op 4 ipv 5 cylinders loopt.

Kan het zijn dat er een temperatuurmeter in de lucht inlaat storing heeft, of een verstuiver o.i.d. ?

In ieder geval zal ik de stekker van de ECU controleren en evt schoonmaken. Maar heb in het voorjaar de kabelboom vervangen en sinds dien geen olie meer in de stekker.

Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?

mvg,

Paul Thijssen.

Gerard4t

Re: Discovery 2 TD5 loopt onregelmatig

Berichtdoor Gerard4t » 21 Nov 2014, 09:19

Vier in plaats van vijf doet mij toch in eerste instantie denken aan de harness, dus de kabelboom onder het kleppendeksel.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 21 Nov 2014, 09:38

Is het probleem bij het starten van een koude motor? -> lucht?, Injectors seals?, brandplaatjes?
Is er ook rookontwikkeling (wit/grijs)?

Of ook bij warme motor? -> olie in Kabelboom?

conny

Berichtdoor conny » 21 Nov 2014, 11:38

Doettie van mij ook; maar dan alleen de 1e paar honderd meter en daarna is iedereen weer wakker. Als hij het echter blijft doen, dan moet je toch verder gaan zoeken.

Paul Thijssen

Berichtdoor Paul Thijssen » 21 Nov 2014, 12:06

Allen, bedankt voor de reacties zover.

@ Conny: Ik had eerst ook het idee dat die dat alleen de eerste paar honderd meter deed, maar wordt steeds erger.

Zal de ECU en de kabelboom controleren op olie. Harness onder de kleppendeksel heb ik vervangen maar kan zijn dat er in de kabelboom vanaf de kop naar de ECU nog olie zit.

Zal jullie op de hoogte houden van de "vorderingen".

mvg,

Paul.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Nov 2014, 12:22

ook de eerste paar honderd meter hoort ie op alle cilinders te lopen, tenzij het heeeel koud is, dan heb je kans dat de cilinder zonder gloeier het minder doet
gone

sketcher

Berichtdoor sketcher » 21 Nov 2014, 13:13

Als ik je goed begrijp blijft hij onregelmatig lopen alleen is het erger bij koud? Klopt dat?

Verder Allemaal goede suggesties maar om iets nuttigs te kunnen zeggen zou je hem toch even moeten laten uitlezen.

Kan het zijn dat er een temperatuurmeter in de lucht inlaat storing heeft, of een verstuiver o.i.d. ?

Ja dat kan, het zou ook de MAF kunnen zijn (sensor net na lucht filter). Een kapotte verstuiver kan idd ook dat heb ik in augustus gehad (na dat ik te diep gewaad had) en dan loopt de motor erg grof. In mijn geval in elk geval schudde hij enorm bij stationair.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2014, 13:38

Roger B. schreef:ook de eerste paar honderd meter hoort ie op alle cilinders te lopen, tenzij het heeeel koud is, dan heb je kans dat de cilinder zonder gloeier het minder doet

D'r staat "alsof ie op 4 ipv 5 cylinders loopt" !!

Als je een Td5 start bij koud weer dan loopt ie niet direct mooi rond, voor een gevoelig oor is dit wellicht "alsof" ?
Het zou dus eenvoudig (na het vervangen van het wiring-harness) alleen dit overgevoelige oor kunnen zijn.

Het kan natuurlijk ook zijn dat een injector inmiddels een beetje moe is.

Sowieso kan het geen kwaad de motor-functies eens uit te lezen en het resultaat naast de normaal te verwachten waarden te houden.
Overigens het 4 van de 5 cylinders wijst niet direct op een algemeen gebrek zoals de MAF-sensor, of het zou dan moeten komen doordat de "zwakste injector" daardoor als eerste opspeelt (maar ook dan is het interessant of je bij het uitlezen ook ziet dat er eentje slecht presteert).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Nov 2014, 13:42

ALS een 5 cilinder op 4 poten loopt dan twijfel je daa echt nie aan hoor :shock: :shock:

Dan staat ie te bonken alsof ie ieder moment uit het motorruim wil springen!

Uitlezen is bij een Td5 meestal weggegooid geld, daar komt zelden iets bruikbaars uit......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 21 Nov 2014, 14:05

Edward schreef:Uitlezen is bij een Td5 meestal weggegooid geld, daar komt zelden iets bruikbaars uit......

Mee eens. Je moet niet verwachten dat een TD5 zelf detecteert dat een injector slecht is of dat ergens lucht zit. De TD5 is niet zo communicatief wat dat betreft.

Ook van die "Cylinder roughness" heb ik nog nooit een melding zien geven van "out of boundary" of zoiets.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 21 Nov 2014, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Techniek”