gloeien is echt nikswat ie blijft doen tot ie echt goed op temperatuur is, dat is 30 seconden of hooguit een paar minuten ofzo....
gloeistiften kun je eigenlijk maar op één manier goed conrtolleren....
uitbouwen, aansluiten op spanning en kijken of ie binnen enkele seconden alleen aan het uiteinde rood oranje opgloeit
Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig
-
Landmarcs
Re: Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig
Roger B. schreef:gloeien is echt nikswat ie blijft doen tot ie echt goed op temperatuur is, dat is 30 seconden of hooguit een paar minuten ofzo....
gloeistiften kun je eigenlijk maar op één manier goed conrtolleren....
uitbouwen, aansluiten op spanning en kijken of ie binnen enkele seconden alleen aan het uiteinde rood oranje opgloeit
Bovendien - dat was ook mijn eerst bedoelde boodschap - heeft een Td5 slecht 4 gloeistiften en is er dus altijd al één cilinder die gewoon koud moet meedoen, dus zelfs bij goed werkende gloeistiften heb je koud altijd een zekere onregelmatigheid.
Dus zelfs als alle gloeistiften het goed (genoeg) doen dan begint ie koud onregelmatig ... daarenboven kan natuurlijk een van de pompverstuivers niet helemaal lekker meelopen, dat ga je met koude ook eerder merken (zeker als het toevallig juist die 5e cilinder is die toch al niet wordt bijgewarmd).
Echter, nu ie warm wel goed en rustig ronddraait dan zullen de verstuiver-verschillen niet al te groot zijn.
Groeten MarcS
Nooit, maar dan ook nog nooit heb ik de Td5 ooit laten voorgloeien.
Bij de 130 vergeet ik het meestal ook maar die wil dan echt niet aanslaan en moet ik alsnog gloeien. Maar de Disco start altijd na een tik van de startmotor, ook bij min 12.

Bij de 130 vergeet ik het meestal ook maar die wil dan echt niet aanslaan en moet ik alsnog gloeien. Maar de Disco start altijd na een tik van de startmotor, ook bij min 12.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Nooit, maar dan ook nog nooit heb ik de Td5 ooit laten voorgloeien.![]()
![]()
Bij de 130 vergeet ik het meestal ook maar die wil dan echt niet aanslaan en moet ik alsnog gloeien. Maar de Disco start altijd na een tik van de startmotor, ook bij min 12.![]()
Ja, en koud loopt de Td5 in zekere zin regelmatiger, wel lawaaiiger, maar je hoort gewoon alle cilinders, en niet die ene van de vijf.
Mijn Puma start bij niet te koud ook zonder voorgloeien, bij min 10 min 15 ben ik altijd gewoon geduldig, de Puma "black-and-deckert" van zich zelf al genoeg.
Groeten MarcS
-
Roger B.
niet voorgloeien, dus gelijk doordraaien naar starten, wil niet zeggen dat de auto niet alsnog, tijdens het starten en het lopen de gloeipluggen van spanning voorziet....
gone
Roger B. schreef:niet voorgloeien, dus gelijk doordraaien naar starten, wil niet zeggen dat de auto niet alsnog, tijdens het starten en het lopen de gloeipluggen van spanning voorziet....
Neu, maar volgens een monteur bij een dealert in Eindhoven doet ie dat niet.......
Ik heb me er nooit in verdiept dus wie zal het zeggen....
Edward van Vugt
Mijn LaRo heeft een startknop: sleutel (kastje) erin, koppeling in en knop indrukken -> startmotor krijgt signaal.
Echter in de winter, na het indrukken van startknop gaan er wel lampjes branden maar gebeurt er een aantal seconden niets. Vervolgens slaat de motor alsnog aan. Ik heb eens begrepen dat dan de motor wordt voorgegloeid. Een lampje in dashboard ontbreekt... M'n vorige auto, een MINI Cooper D ook met een startknop, gaf wel een voorgloei symbool aan.
Nu met de nieuwe motor loopt deze de eerste kwartier onregelmatig. Staat stationair in de toeren te dansen om na enige tijd weer normaal vlak te draaien. Gloeistiften zijn reeds vervangen...
Echter in de winter, na het indrukken van startknop gaan er wel lampjes branden maar gebeurt er een aantal seconden niets. Vervolgens slaat de motor alsnog aan. Ik heb eens begrepen dat dan de motor wordt voorgegloeid. Een lampje in dashboard ontbreekt... M'n vorige auto, een MINI Cooper D ook met een startknop, gaf wel een voorgloei symbool aan.
Nu met de nieuwe motor loopt deze de eerste kwartier onregelmatig. Staat stationair in de toeren te dansen om na enige tijd weer normaal vlak te draaien. Gloeistiften zijn reeds vervangen...
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Ik heb een nanocom en dan kun je ze testen; alle 4 zijn goed, zegt de nanocom. Echter heb ik hetzelfde probleem als jij.
Is echt een rare klacht en ik sta niet te trappelen om de oplossing te zoeken, want na een paar honderd meter is het probleem opgelost. Nieuwe verstuivers, gloeiers, bekijk het maar
Dan maar borrelen, rammelen, roken en stampen die 1e paar honderd meter; ik sta 's ochtends ook niet gelijk stuiterend naast m'n bed.
Tis net een mens die Td5
Tis net een mens die Td5
-
Landmarcs
Tja, als ie na een paar honderd meter al lekker ronddraait dan zou ik daar niet wakker van liggen (denk eens terug aan die eerste diesel-golfjes ... daar startte een hele scheepswerf en warm had je altijd nog timmerfabriek over).
Maar goed, een heel ander spoor: De Td5 is niet echt nieuw meer ... misschien zijn de motor-rubbers bij sommigen inmiddels een beetje moe.
Als het motorblok dan bij de koude-start een beetje onregelmatig draait - en dat doet ie sowieso dankzij de 4 voorgloeiers - dan zal het met een of meer vermoeide motor-rubbers nog onrustiger als normaal in het vooronder zijn.
Het hoeft dus niet aan voorgloeiers en/of verstuivers te liggen maar kan ook iets tamelijk triviaals als die ophang-rubbers zijn.
Groeten MarcS
Maar goed, een heel ander spoor: De Td5 is niet echt nieuw meer ... misschien zijn de motor-rubbers bij sommigen inmiddels een beetje moe.
Als het motorblok dan bij de koude-start een beetje onregelmatig draait - en dat doet ie sowieso dankzij de 4 voorgloeiers - dan zal het met een of meer vermoeide motor-rubbers nog onrustiger als normaal in het vooronder zijn.
Het hoeft dus niet aan voorgloeiers en/of verstuivers te liggen maar kan ook iets tamelijk triviaals als die ophang-rubbers zijn.
Groeten MarcS
-
Paul Thijssen
Wat mij opvalt:
1) Bij een koude start loopt die inderdaad onregelmatig, en wanneer de motor op temperatuur is dat tot iets onder 2000 toeren goed loopt. Boven de 2000 tot +/- 2800 toeren loopt de motor (belast) niet mooi / regelmatig. ECU stekker is schoon en bekabeling is olie vrij, luchtmassa meter (MAF) en temperatuur sensor in luchtfilter schoongemaakt.
2) Het lijkt wel dat bij nat weer enz die slechter loopt. Dat duidt weer op de MAF, zou ik zeggen. Klopt?
Ik las in een andere discussie dat evt de stekker van de MAF los laten dan loopt de motor op standaard waarde. Maar ik weet niet of dit een goed idee is.
Welke sensoren beinvloeden de inspuiting / ECU nog meer?
1) Bij een koude start loopt die inderdaad onregelmatig, en wanneer de motor op temperatuur is dat tot iets onder 2000 toeren goed loopt. Boven de 2000 tot +/- 2800 toeren loopt de motor (belast) niet mooi / regelmatig. ECU stekker is schoon en bekabeling is olie vrij, luchtmassa meter (MAF) en temperatuur sensor in luchtfilter schoongemaakt.
2) Het lijkt wel dat bij nat weer enz die slechter loopt. Dat duidt weer op de MAF, zou ik zeggen. Klopt?
Ik las in een andere discussie dat evt de stekker van de MAF los laten dan loopt de motor op standaard waarde. Maar ik weet niet of dit een goed idee is.
Welke sensoren beinvloeden de inspuiting / ECU nog meer?