sensoren als MAF en MAP beinvloeden niet op dusdanige wijze dat er een cilinder door zal overslaan, de regeling op basis van luchthoeveelheid (MAP, MAF en toerental) en gevraagd vermogen (gaspedaal) regelen niet zo abrubt dat dit per cilinderontsteking verschillen geeft die voelbaar/hoorbaar zijn aan de motor.
Ik denk dat je bij misfires toch moet zoeken in de aansturing vanuit de ECU die niet plaatsvindt (maar dat lijkt me alleen bij defecte ECU) of niet bij de verstuiver aan komt (slecht contact in bekabeling en stekkers) of een verstuiver die niet altijd naar behoren werkt
Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig
-
Paul Thijssen
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 Sep 2014, 22:27
Re: Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig
Roger,
Het is niet echt mis-fire maar onregelmatig lopen bij 2000 - 2800 toeren. Ik heb in verleden de ERG-klep verwijderd. Dat kan toch geen invloed hebben?
En waar zit de MAP sensor ? In inlaatspruitstuk?
Het is niet echt mis-fire maar onregelmatig lopen bij 2000 - 2800 toeren. Ik heb in verleden de ERG-klep verwijderd. Dat kan toch geen invloed hebben?
En waar zit de MAP sensor ? In inlaatspruitstuk?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig
wat bedoel je dan met onregelmatig lopen?
ik begrijp daaruit dat ie slagen mist, anders is het regelmatig elke cilinder op zijn beurt.....
een 5 cilinder loopt altijd wat minder gladjes dan een 4 of zelfs 6 of 8 cilinder, ondat de verdeling van de cilinders "verkeerd uitkomt" voor de 4takt (elke tweede omwenteling wordt de cilinder ontstoken)
MAP zit in het inlaatspruitstuk gemonteerd inderdaad.
de afwezigheid van de EGR zou dit ook niet veroorzaken lijkt me
ik begrijp daaruit dat ie slagen mist, anders is het regelmatig elke cilinder op zijn beurt.....
een 5 cilinder loopt altijd wat minder gladjes dan een 4 of zelfs 6 of 8 cilinder, ondat de verdeling van de cilinders "verkeerd uitkomt" voor de 4takt (elke tweede omwenteling wordt de cilinder ontstoken)
MAP zit in het inlaatspruitstuk gemonteerd inderdaad.
de afwezigheid van de EGR zou dit ook niet veroorzaken lijkt me
gone
Re: Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig
Je kunt rustig de stekker van de lmm los trekken, hoor. Wel met je contact af. Zonder die lmm gebruikt de ecu een standaard programma; als het nu geen verschil maakt, dan weet je dat je lmm kapot is, want hij loopt blijkbaar dus altijd op dat standaard programma en luistert helemaal niet naar die lmm. simpel. 
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig
Hallo Paul,
Eigenlijk hoort de motor, na het starten meteen goed rond te draaien. Als het koud is, draait de motor tijdelijk met een verhoogd toerental stationair. In tegenstelling tot andere gebruikers gloei ik altijd voor. Als dat niet hoeft, dan zat het er ook niet op, is mijn eenvoudige gedachte. Nu je zoveel kilometer gereden hebt, zou ik de slangen van- en naar de intercooler nakijken op lekkages. Verder zou ik de brandstofpomp (laten) controleren, en de brandstofdrukregelaar. Wellicht overbodig...maar check ook je brandstoffilter op verstopping.
Groet, Chrsi
Eigenlijk hoort de motor, na het starten meteen goed rond te draaien. Als het koud is, draait de motor tijdelijk met een verhoogd toerental stationair. In tegenstelling tot andere gebruikers gloei ik altijd voor. Als dat niet hoeft, dan zat het er ook niet op, is mijn eenvoudige gedachte. Nu je zoveel kilometer gereden hebt, zou ik de slangen van- en naar de intercooler nakijken op lekkages. Verder zou ik de brandstofpomp (laten) controleren, en de brandstofdrukregelaar. Wellicht overbodig...maar check ook je brandstoffilter op verstopping.
Groet, Chrsi
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Discovery 2 '?? TD5 loopt onregelmatig
het zit er op omdat Land Rover geen auto's voor elk klimaat anders wil maken..... en al helemaal niet wil, dat als het in bijvoorbeeld Nederland een keer wel 10 graden of meer vriest, iedereen begint te schelden dat die k#tlandrover weer niet wil starten.....
verder doet het gloeisysteem wat het zelf wil, het enige dat jij bepalen kunt is wanneer in het gloeitraject de startmotor ingeschakeld wordt.
het ding start bij temperaturen vanaf net onder het vriespunt gewoon voordat ie meer dan een keer rond geweest is.... erg noodzakelijk is dat gloeien dan niet (moet je eens bij +20 met een P38diesel proberen...starten zonder voorgloeien...... echt nie aan nie voordat ie door vele omwentelingen de boel warm genoeg heeft van de compressie
verder doet het gloeisysteem wat het zelf wil, het enige dat jij bepalen kunt is wanneer in het gloeitraject de startmotor ingeschakeld wordt.
het ding start bij temperaturen vanaf net onder het vriespunt gewoon voordat ie meer dan een keer rond geweest is.... erg noodzakelijk is dat gloeien dan niet (moet je eens bij +20 met een P38diesel proberen...starten zonder voorgloeien...... echt nie aan nie voordat ie door vele omwentelingen de boel warm genoeg heeft van de compressie
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten