oneten '84 Bodylift?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: oneten '84 Bodylift?

Berichtdoor Landmarcs » 19 Nov 2014, 20:49

ToyRoverlander schreef:Het veranderd onderstel geometrie inderdaad, omdat de kont wat omhoog komt. Maar de veerkarakteristiek veranderd niet. Dus het is niet niet helemaal waar maar helemaal niet waar, nietwaar... :mrgreen:

Nu ja ... nu moet ik toch als de advocaat van de duivel (uhh pardon bouwvakker) in de pen klimmen.

Met alleen spacers achter staat de auto "op z'n neus" (en waarschijnlijk zijn de veren voor ook moe, die spacers achter waren waarschijnlijk de poor-mans-solution voor een doorhangende auto).
Anyway, met een auto die "op z'n neus" staat en een setje oververmoeide veren (en hoe staat het met de schokbrekers?), en dan een verkeersdrempel ... dan krijg je een onaangenaam effect, zowel de drempel op, als bij het eraf-duiken krijg je een diep in de voorveren duiken ... dus Tim ervaart weldegelijk een onaangenaam veergedrag ... maar het is wel duidelijk hoe dat komt.

Tim, probeer gewoon een setje NewTakeOff veren te scoren, en doe die spacers in de uitverkoop (of vermalen in de cake).

Groeten MarcS

PS Als je nu echt met plezier van die "sleeping-policemen" wilt gladstrijken ... koop dan een oude Renault 25 ... daar zijn de veren vast ook een beetje moe van, en achter wellicht iets meer als voor, en bij die Renault wordt het dan alleen maar beter ... gewoon gasgeven en gaan ... die drempels lijken ineens slechts een optische illusie.

tim

Berichtdoor tim » 19 Nov 2014, 20:50

:lol: :lol:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

ppw

Berichtdoor ppw » 19 Nov 2014, 21:04

Hmowkeee :D dus idd ontspoort :D :mrgreen:
Maar zie toch echt wel comp. lR's of "gewone" die hoger op hun pootjes staan... En daar ik een ' 84 er heb en geen bladveren is SPOA not an option :lol:
Dank voor de input... En terrein lezen kan ik best wel aardig. Dank ;) rij al een aantal jaartjes :mrgreen: :roll:
Maar wil " meer/verder"
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Nov 2014, 21:25

Zolang je hem maar in z'n geheel hoger zet, met spacers of andere veren, dan blijft hij gewoon rijden zoals ie nu doet. Het caster van je vooras veranderd iets maar zolang je bij 2" blijft is het geen enkel probleem. :D

Verder is het een kwestie van voorkeur en budget. Vandaag een setje Old Men Emu veren onder een 110 HCPU gestoken met Fox shocks met extern reservoir. Daarnaast ook hydraulische bumpstops. Ook meteen een verhogingsset onder de werk 110 HCPU gestoken zodat de trekhaken weer even hoog zitten en daar zitten nu Brittpart veren onder met Koni's.

Laatste set kost minder dan een derde van de eerste, maar het testparcour deden ze beiden even goed. :lol: :lol: (al kun je met die Fox's wel ongelooflijk hard over een verkeersdrempel heen knallen)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 19 Nov 2014, 21:44

Marc, ik weet het niet meer precies van tdt, weet alleen dat ik er toen nieuwe veren en scholdempers voor onder heb laten zetten, en ik meen nieuwe veren achter.
anaway, toen ron klaar was zag het er inderdaad niet uit; de 110 hing naar achteren, laat staan met lading/gereedschap erin..
Toen heb ik idd vanwege budgetredenen er maar voor gekozen om de goedkope oplossing te kiezen, te weten spacers.
Die nieuwe spullen waren op basis van 2 inch verhoging.
Sindsdien is het een latente hotrod, swah, het zij zo.
Wat wel een flinke verbetering is geweest, is de vervanging van de a frame kogel bij edward thuis, dat was een enorme sprong voorwaarts qwa klappen krijgen met name bij verkeersdrempels.
Maar ik blijf stellen, al dan niet zoals edward stelt, spacers alleen achter genereerd een duidelijke merbare stuggere verende auto, zeker weten.
Gevoelsmatig zeg ik dat je dan beter langere veren kunt nemen, ipv een standaard veer plius een 2 inch spacer.
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Nov 2014, 22:52

tim schreef:Marc, ik weet het niet meer precies van tdt, weet alleen dat ik er toen nieuwe veren en scholdempers voor onder heb laten zetten, en ik meen nieuwe veren achter.
anaway, toen ron klaar was zag het er inderdaad niet uit; de 110 hing naar achteren, laat staan met lading/gereedschap erin..
Toen heb ik idd vanwege budgetredenen er maar voor gekozen om de goedkope oplossing te kiezen, te weten spacers.
Die nieuwe spullen waren op basis van 2 inch verhoging.
Sindsdien is het een latente hotrod, swah, het zij zo.
Wat wel een flinke verbetering is geweest, is de vervanging van de a frame kogel bij edward thuis, dat was een enorme sprong voorwaarts qwa klappen krijgen met name bij verkeersdrempels.
Maar ik blijf stellen, al dan niet zoals edward stelt, spacers alleen achter genereerd een duidelijke merbare stuggere verende auto, zeker weten.
Gevoelsmatig zeg ik dat je dan beter langere veren kunt nemen, ipv een standaard veer plius een 2 inch spacer.

Tja, "gevoelsmatig" ... is niet voor niks  "matig"

Het is gewone basis-natuurkunde en het zijn gewone eenvoudige natuurkundige wetmatigheden. De veer-karakteristiek verandert niet wanneer je er een spacer op legt (of onder) dwz zolang het gewicht van die spacer verwaarloosbaar is.

Die + 2 inch spullen waren dus van het begin af aan al stierenpoep want niet + 2 inch. Dat je auto dan met nog eens extra spacers niet beter wordt is duidelijk.
Als je rondom goede (bijvoorbeeld nieuwe standaard) veren hebt -- en met goede bedoel ik niet alleen de kwaliteit van de veren maar ook de passende veer-karakteristiek -- dan rijdt ie best goed, dwz vlgs de compromis-opzet die al jaren voldoet. Staat met (nieuwe) standaardveren de auto toch niet naar je zin dan moet je zoeken naar hetzij passende langere veren (en niet naar hardere veren), of een en ander met een spacer oplossen. Met langere veren krijg je een langere veerweg ... die veren moeten dus langer en eventueel zelfs slapper zijn. Zwaardere, hardere veren geven ook een verhoging - zonder de bijpassende HD belading - maar hardere veren geven zowel 0,0 comfort alsook een belabberde wegligging. Zwaardere veren met de bijpassende belading geven - behalve als ze expliciet langer zijn - een normale hoogte en een "acceptabel" weggedrag bij die zware belading.

Of te wel: Zoek gewoon een setje NewTakeOff standaardveren (er zijn genoeg sukkels die de goede veren vervangen (door niet zelden beroerder).

Groeten MarcS

PS In Gouda heb je ook nog die spontane verkeersdrempels, dwz de putdeksels die, doordat de omringende grond inklinkt/oxideert, langzaam uit het wegdek lijken te groeien.

tim

Berichtdoor tim » 20 Nov 2014, 09:36

Marc, even snel dan;

als grond inklinkt, gaat alles wat erin zit ook mee,dus ook de pijperij van een afvoer.
derhalve is gouda armlastig, vanwege de eeuwig terug komende grondherstelkosten.
tenzij je die pijp onderheid,wat een flink prijskaartje kent.
aansluitingen van water en gas zijn mede om bovenstaande reden meen ik van kunstof gemaakt inmiddels ; flexibel.
ik ben geen grondmol, maar volgens mij valt het om bovenstaande reden wel mee met die " omhoogkomende " putdeksels.. :roll: ;)
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Nov 2014, 10:50

Floris-Tim,

Je hebt privé-mail, met enerzijds een Goudse blik en anderzijds een beschouwing over (schroef)veren, dit om het hier niet teveel te vervuilen.

Groeten MarcS

PS Wellicht zou het goed zijn als er op de techniek-pagina's een stukje "leerstof" m.b.t. veren zou komen (en wellicht ook een overzichtje van de tot nog toe bekende veren+karakteristieken)

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Nov 2014, 11:30

Landmarcs schreef:
, dit om het hier niet teveel te vervuilen.

PS Wellicht zou het goed zijn als er op de techniek-pagina's een stukje "leerstof" m.b.t. veren zou komen (en wellicht ook een overzichtje van de tot nog toe bekende veren+karakteristieken)

Te laat!

Wat houdt je tegen?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Nov 2014, 12:22

Edward schreef:
Landmarcs schreef:
, dit om het hier niet teveel te vervuilen.

Te laat!

Wat houdt je tegen?

Wat betreft dat laatste: Ik heb mijn kennis alleen uit de derde hand, d'r zijn hier mensen die het vlgs mij wel beter weten ... een stukje leerboek zou handig zijn en ik heb die leerboeken niet (ik vraag in voorkomende gevallen een vriendje die alles weet van de veren onder een trein :oops: en dan weet ik weer dat ik het maar so-so door heb).

Anyway: er wordt hier toch maar wat vaak naar veren gevraagd, en ook heel vaak de begrijpelijke fout gemaakt waarbij vermoeide ingezakte veren met "te slap" worden verward, en dan komt er ook nog een "van-de-weeromstuit momentje", en dan komt er de verwarring tussen hoger en heavy-duty.
Enige "goeie" is dat er dus relatief veel goeie nieuwe veren vervangen worden door veren die de auto niet beter maken: de nieuwe tweede-handsjes die daarbij overblijven zijn natuurlijk ideaal om een "vermoeide" vering weer op peil te brengen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”