Defender '06 Td5: voorgloeiers defect?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
peter.breda

Defender '06 Td5: voorgloeiers defect?

Berichtdoor peter.breda » 16 Nov 2014, 20:16

Ik wil mijn defender TD5 bj2006 starten, maar motor slaat niet aan. Zie ook het voorgloeispriraal in dashbord niet oplichten.
betekent dit dat de voorgloeiers kapot zijn ?
kan ik deze eenvoudig zelf vervangen ?
kan de auto wel gestart worden met defecte gloeiers ?

Roger B.

Re: voorgloeiers defect

Berichtdoor Roger B. » 16 Nov 2014, 20:34

kan me slecht voortellen dat het niet werken van het gloeisysteem zorgt dat je auto niet gestart krijgt, hij zal hooguit een tikkie langer doorstarten dan met werkend gloeisysteem.

kijk even je zekeringen na, allemaal tegelijk stuk lijkt me vreemd en als eentje het nog doet zou je gloeilampje waarschijnlijk ook nog werken
gone

peter.breda

Berichtdoor peter.breda » 16 Nov 2014, 20:38

zal morgenochend zekeringen nakijken, maar overige controle lampjes op dashbord branden wel.........

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Nov 2014, 20:45

zou moeten kijken hoe het exact aangestuurd wordt, maar het gloeilampje zit niet in de "test"functie die bij contact aan alle andere lampjes aanzet

kan zijn dat ie het niet doet omdat de aansturing van het voorgloeirelais niet werkt, of dat er een ander deel van het elektrisch systeem uitgevallen is dat ook zorgt dat je motor niet aanslaat
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2014, 21:49

Peter,

Bij de huidige temperaturen moet een Td5 (als ie niet 1.000.0000 km gedraaid heeft) gewoon starten, ook zonder voorgloeien, je moet nauwelijks het merken, hoogstens een iets luidruchtiger gehakketak eerste minuut.

Als ie niet start zou het ook kunnen liggen aan de startblokkering (wellicht zelfs gewoon een vermoeid batterijtje of batterij-contactje), of aan een te lage accu-spanning (dat laatste is een Td5 erg gevoelig voor).

Groeten MarcS

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 16 Nov 2014, 22:18

Landmarcs schreef:Als ie niet start zou het ook kunnen liggen aan de startblokkering

Als dat zo is licht er een extra lampje op je dash op....
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

sketcher

Berichtdoor sketcher » 17 Nov 2014, 13:30

peter.breda schreef:Ik wil mijn defender TD5 bj2006 starten, maar motor slaat niet aan. Zie ook het voorgloeispriraal in dashbord niet oplichten.
betekent dit dat de voorgloeiers kapot zijn ?
kan ik deze eenvoudig zelf vervangen ?
kan de auto wel gestart worden met defecte gloeiers ?

Ik neem aan dat hij wel ronddraaid maar niet aanslaat. Klopt dat? Hoor je de brandstof pomp aangaan bij stand II? Rare geluiden? Idd zekeringen in de motorruimte en in het interieur nakijken. Best even een nanocom of vergelijkbaars er in steken om eventuele fout codes te kunnen zien. Wellicht iemand in je buurt?
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Nov 2014, 13:36

Weinig ervaring met startproblemen bij een Def, maar bij de Disco Td5 gaat er heulemaal niks branden op het dash als de blokkering blijft hangen. Dan kun je week starten maar hij slaat niet aan. Vergrendelen en weer opnieuw openen en hij start meteen. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2014, 14:05

Edward schreef:Weinig ervaring met startproblemen bij een Def, maar bij de Disco Td5 gaat er heulemaal niks branden op het dash als de blokkering blijft hangen. Dan kun je week starten maar hij slaat niet aan. Vergrendelen en weer opnieuw openen en hij start meteen. :shock: :shock:

Erg veel ervaring met start-problemen heb ik niet, en op zulke momenten neem je ook niet altijd even goed waar, maar ik herinner me ook niet altijd dezelfde lichtjes. Wellicht is een en ander afhankelijk van de volgorde van gebeurtenissen. Soms helpt overigens zelfs alleen ontgrendelen om de start-onderbreking weer terug bij af te krijgen.
Als het batterijtje "moe" is, of slecht contact maakt is een en ander "verrassend" qua gedragingen, en als je de auto langere tijd niet op alarm zet dan kan ie ook ineens doen alsof ie je niet meer kent (dan helpt "synchroniseren" dwz even een paar keer achter elkaar vergrendelen/ontgrendelen).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Nov 2014, 16:37

Het is sowieso een vaag klotesysteem. Bij onze Disco waren de sleutels ineens onvindbaar voor de ecu, waarschijnlijk de ontvanger, dus het hele alarm en onderbreker uitgezet met de Nanocom.

Start ik laatst de wagen slaat ie aan en meteen weer af. Dat is normaal te verhelpen met een keer ontgrendelen idd, maar hoe doe je dat zonder AB? Uitgestapt, hok op slot en weer open met de sleutel en daarna gewoon starten?? :shock: :shock:

Schiet mij maar lek.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”