rolkooi 130 CC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor JoostKenya » 14 Nov 2014, 06:44

Roger B. schreef:Een te sterke of op de verkeerde punten dragende kooi of een die op de lassen afbreekt is potentieel een extra gevaar lijkt me...

je kunt minder geluk hebben dan MarcS


Een kooi die niet goed aansluit op de auto is natuurlijk waardeloos. Maar in de regelementen voor autosport wordt niet gesproken over een maximale stijfheid.
De kooi moet gemaakt zijn van naadloos getrokken buis van een bepaalde kwaliteit en een bepaalde minimale diameter pijp. Daarnaast zijn er een aantal opties wat uitvoering van de kooi en zijn er een heel aantal voorgeschreven verstevigingsbuizen verplicht. Het heeft juist als doel een hele stijve en sterke kooi te maken. Een wedstrijd kooi is wel altijd intern dus het dak vervormt een beetje mee tijdens de roll.

Ik las hier eerder over whiplash doordat een kooi te stijf zou zijn. Beter dat dan wat ik op de foto van Roger zie :cry: :cry:

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor ToyRoverlander » 14 Nov 2014, 09:46

Zou de kooi in een rallyauto niet 'te stijf' zijn? :mrgreen:
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2014, 11:00

JoostKenya schreef:..... Beter dat dan wat ik op de foto van Roger zie :cry: :cry:


Tja, dat zijn dan weer van die momenten dat ik weer blij ben met de HardTop: Die HardTop vouwt toch weer net iets minder makkelijk plat, en de laadbak geeft ook weer net iets meer dwarse-basis-stabiliteit.

Duidelijk blijft dat een Defender niet tot de veiligste auto's behoort, althans niet als het misgaat (zie ook mijn eerdere opmerking mbt de relatieve "veiligheid" vanwege het lage aantal ongevallen). De oude 2CV was overigens nog heel veel minder "veilig", ook daar zie je het "veiligheidseffect" van het rustiger en behoedzamer rijden van de gemiddelde 2CV rijder ... maar een veilige auto is het niet (het had weinig gescheeld of 30 jaar terug was mijn kleine broertje al madeliefjes gaan opduwen: hij reed 's nachts in de flank van een kerende vrachtwaggel, het motorblok was door het vrachtwaggel-chassis afgeschaafd, maar gelukkig bleef het precies daarbij).

Groeten MarcS

def92
Berichten: 126
Lid geworden op: 26 Jan 2011, 18:33

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor def92 » 15 Nov 2014, 20:05

Ik ben ook aan het ovrwegen om mijn kooi zelf te maken.
Wat is de gangbare diameter en dikte van de buizen van safety devices? Welk type staal is dit(ik neem aan geen chroommolybdeen)?

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor JoostKenya » 15 Nov 2014, 20:41

Zie hier het document van de KNAF om inspiratie op te doen voor je eigen rollbar:
http://www.knaf.nl/media/48643/terreins ... t_2014.pdf
Vanaf pagina 25.

De minimum eis v oor wedstrijdgebruik is Koudgetrokken naadloos ongelegeerd koolstof staal met een maximum van 0.3% koolstof en een treksterkte van 350 N/mm2.
De hoofdbuizen zijn dan 45mm bij 2.5mm wanddikte.

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor ToyRoverlander » 15 Nov 2014, 21:14

48mm gasbuis werkt ook prima en kost niet zo idioot veel 8-)
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Roger B. » 15 Nov 2014, 21:28

ToyRoverlander schreef:48mm gasbuis werkt ook prima en kost niet zo idioot veel 8-)


tja da's dan dus weer een natte-vinger-opmerking die niet gefundeerd wordt door testen of berekeningen....

Ik neem aan dat er in de autosport veel ervaring en documentatie bestudeerd is om tot richtlijnen voor kooibouw te komen...

dan is er nog het verschil tussen een kooi in de sport, of een kooi in het dagelijkse verkeer .... wat voor impact kan zo'n kooi te verduren krijgen en wat zijn de effecten dan voor de inzittenden (die in de autosport in een heel ander soort gordel zitten en een helm dragen)

bij een zelfbouw is het al een gok of je net zo goed en veilig bouwt als een specialist (en of die dan wel zo veilig bouwt) ga je ook nog zomaar wat aan materiaal gebruiken wordt het wel heel erg natte vinger werk wat die kooi voor voor- of nadelen kan hebben in verschillende types ongeval....
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2014, 21:45

ToyRoverlander schreef:48mm gasbuis werkt ook prima en kost niet zo idioot veel 8-)


Hoeveel meter heb je bij benadering nodig ?

Gasbuis is ± 1 kilo per strekkende meter zwaarder.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor ToyRoverlander » 15 Nov 2014, 21:50

Het ligt er allemaal maar aan waar die voor gebruikt word.

Ik wilde een rolbeugel zodat ik niet plat werd mocht de auto ooit een keer op zijn kant gaan, en willen doorrollen. Wat dus hopelijk gestopt word door de beugel. Daar is gasbuis prima voor, 48mm diameter en 3.2 dik. Iets is iig altijd beter dan niets.




Hoeveel meter je nodig hebt ligt ook maar aan wat je wilt, meten is weten :mrgreen: . Stiekem gaat er meer in dan je zou denken.

Hier zit al rond de 16meter buis in verwerkt. Ik kon hem in mijn eentje erin tillen, was wel onhandig en zwaar, gok rond de 40-50kg zoiets.

Afbeelding
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Roger B. » 15 Nov 2014, 22:09

das best een gewicht.... meen dat een externe SD kooi iets van 80 kilo weegt.... sprak een kooibouwer in Duitsland die mijn D2 van me kocht en die bouwt FIAA approoved kooien voor een 110 die 30 kilo lichter zijn dan een SD externe kooi......

extra gewicht wil je beperken en zeker niet hoog boven het chassis uit hebben steken...

zo'n rolbeugel is natuurlijk minder direct in het gedrang bij een ongeval dan een (externe) rolkooi en dan is het gevaar van door de kooi meer letsel oplopen al iets beperkter.
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten