paul k schreef:Grappig wéér al die discussies..

.
Ik heb geen Rallye ambities oid, maar wil een veiligere constructie dan m'n huidige. De Defender heeft de constructie van een gemotoriseerde koektrommel.
Als ik iets maak zal het stevig genoeg zijn om een rol te kunnen weerstaan, althans beter dan nu.
Precies, de discussie gaat vaak dezelfde kant op.
De discussie gaat namelijk over de schijnveiligheid. Je wilt een veiliger constructie dan de huidige, en je zegt iets te maken dat stevig genoeg is om een rol te kunnen weerstaan, althans beter dan nu.
Het is dus de vraag of de constructie die je nastreeft wel tot een veiliger constructie leidt.
Zoals Edward al aangaf: Hoe stevig de rolkooi ook is, hij zit uiteindelijk aan een net-iets-steviger-als-peperkoek chassis. Landt je auto wat harder op zijn "gepoetste kant" dan geeft de montage aan het chassis de geest (behalve als je het chassis weer enorm verstevigt), je loopt dus een risico van een gedeukte carrosserie in een stijve maar wel vervormde (of minstens ten opzichte van de carrosserie verschoven) kooi, en dat betekent weer dat je dus zelf in een ongemakkelijke kooi zit. Moeten de reddingsdiensten dan de auto openknippen omdat er zorg is over whiplash of erger, dan verleng je de reddingstijd enorm met zo'n nauwelijks vervormbare kooi. Bedenk daarbij dat je als je werkelijk iets aan de "koektrommel" wilt doen minstens ook een diagonaal over het dak en ergens in het verticale vlak moet toepassen. (Wil je zien wat er allemaal mis kan gaan dan moet je maar eens kijken naar de wrakken die er bijv. uit Afganistan terugkwamen, en dat zijn dan auto's met een zekere rol-bescherming.)
Dit alles dus nog afgezien van het effect op de inzittenden: En kooi geeft met een toenemende onvervormbaarheid een toename van de G-krachten op de inzittenden, en die inzittenden die zijn echt niet veel steviger als ongekookte eieren.
Oftewel zoals ik al aangaf: Het is hangen of wurgen (of iets gecultiveerder/verhullender: Scylla of Charybdis).
Groeten MarcS