S3 LWB extra brandstoftank, ervaring? (afgewerkt)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ToyRoverlander

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor ToyRoverlander » 15 Nov 2014, 12:51

Als ze op dezelfde hoogte zitten is dat inderdaad niet zo heel handig. Als de een een heel stuk boven de ander zit maakt het niet uit, dan moet de auto zowat ondersteboven liggen wil dat een probleem zijn, en als het zover komt heb je wel andere dingen aan je hoofd :lol:
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 20 Nov 2014, 10:57

RobStewart schreef:... now maybe I am missing something fundamental here but why not just fit a standard side fill under seat tank ?

You will need the following

552174 Fuel Tank
PM267 Fitting Kit
90560612 Sender Unit
543764 Fuel Neck Hose
277259 Filler Tube
NRC6905 Fuel Pick Up Pipe
ESR3277 Fuel Pick Up Pipe Gasket
526783 Two Way Fuel Tap
510267 Sender Switch (2 required)
526786 Fuel Tap and Switch Bracket
DA2019O Right Hand Fuel Tank Outrigger
330366 Fuel Filler Neck cowl

Now you will obviously have to make up a new pipe from the pump to the changeover tap and then a couple of pipes from the original rear tank and the new side tank to the changeover tap , you would also have to do the wiring to the fuel gauge using the new switches as the original items from the optional parts catalogue are difficult to obtain.

The fuel return can stay as it is going back to the main tank in the rear, it makes it simpler than having to split off the return, however it does mean that the main tank will fill while the "reserve" tank empties ;)

Using this method then it keeps it standard Land Rover and is a well tried and tested system used on all military vehicles and the preferred option of the overland expeditions of the 60's and 70's

Rob

Dankjewel Rob en anderen voor alle feedback.
Ik ga inderdaad voor zoveel mogelijk origineel ;) dus ik ga een under-seat-tank bestellen en een tweede vuldop aanbrengen achter de voordeur, Milady Landy is inderdaad een tweedeurs LWB met een tank achterin.
Enkele van mijn bovenstaande vragen zijn nog niet beantwoord, heeft iemand hierover nog ideeën?
- er moet een extra steun worden gelast aan de langsbalk van het chassis, bij laswerk door een vorige eigenaar werd de draadboom veel te heet en is in elkaar gesmolten, hoe voorkom ik dat?
- hoe hoog is eigenlijk die standaard voorste tank en is er dan nog ruimte onder de stoelen?
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 20 Nov 2014, 20:13

volgens mij ongeveer 2 cm tussen tank en de losse plaat onder de stoel.
niet veel dus.
de kabelboom zal onderin liggen dus zachtje water erin laten lopen met de tuin slang geeft mijn inziens voldoende koeling.
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Nov 2014, 21:38

dat vind ik een linke aanname...... zo'n kabelboom in niet supersoepel natuurlijk...... al zal het na vele jaren wel goed mogelijk zijn dat ie üitgezakt" is
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Nov 2014, 21:47

Roger B. schreef:dat vind ik een linke aanname...... zo'n kabelboom in niet supersoepel natuurlijk...... al zal het na vele jaren wel goed mogelijk zijn dat ie üitgezakt" is

Uitgezakt van watte? Hij ligt gewoon los door het chassis dus veel lager dan de bodem moet ie nie kunnen komen nie. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 20 Nov 2014, 21:53

Tenzij die bodem de drooggevallen bodem is van de beek die bij het waden door de chassisbalken stroomt, er kunnen zich zandbanken hebben afgezet ;-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Nov 2014, 12:18

zo'n kabelboom is als ie nieuw is geen soepel stukje touw dat gelijk vlak over de bodem van het chassis ligt, dus zal ie hier daar vast in een bochtje omhoog en tegen de zijkant van het chassis liggen... met uitzakken bedoe ik dat dat bochtige in de loop der tijd vast minder geworden isen ie meer over de bodem zal liggen..... maar of je met een laagje water in het chassis, ik neem aan dat er geen laag van centimeters dik in staat, de kabelboom dan met zekerheid beschermd.....ik zou het niet zo stellig adviseren... maar ik heb natuurlijk nog geen tig chassis gelast en weet werkelijk bijna niks van series
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 22 Nov 2014, 07:05

ik zou het niet zo stellig adviseren...

mijn inziens voldoende koeling.

roger b als je last heb van zeik op de greep heb ga dan thuis de kachel uit pissen

maar ik heb natuurlijk nog geen tig chassis gelast en weet werkelijk bijna niks van series

hoe ver jouw kennis strekt van diverse voertuigen weet ik niet.
wel weet ik dat je de kabel tepreratuur van de draadboom niet met een nanocom kan uitlezen :roll:
dus vandaar dat mijn advies gebaseert is op mijn ervaring en als de persoon in kwestie die het laswerk gaat doen het niet vertrouwt: meer water :lol:

@gertjanh als je wat maten wilt weten oid pb dan maar dan meet ik het voor je op.
groet jelle

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 22 Nov 2014, 18:00

Mijn nieuwe "kabelboom" is twee 7-aderige aanhangwagenkabels die ik in mantelbuisjes heb geleid door de balk, zie onderstaande foto:
Landy 2009-10-05_003.jpg
kabelboom achter

Landy 2009-10-05_004.jpg
kabelboom voor

Overigens denk ik dat het koelen met water van de langsbalk geen goed idee is tijdens het lassen, hierdoor zal de hechting van het lasmateriaal aan het staal negatief beïnvloed worden en kunnen er mogelijk krimpscheurtjes in de las ontstaan.
Ik denk dat ik de plaats naast het te lassen deel met natte doeken ga bedekken zodat de warmte snel afgevoerd wordt.

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 24 Nov 2014, 09:24

Dit weekend heb ik de materialen besteld voor de extra tank.
Ik zal foto's maken van mijn klus en in "Projecten" een verslag zetten.

Terug naar “Techniek”