Defender Td5 2003 olie in kabelboom, deel eindeloos verhaal

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

Defender Td5 2003 olie in kabelboom, deel eindeloos verhaal

Berichtdoor Roger » 10 Nov 2014, 13:55

zinloze actie, dat vervangen van een kabelboom in een TD5.

heb het nu twee keer gedaan, de laatste keer zelfs de stekkers in het blok voorzien van een speciale siliconenkit, maar de kabel blijft olie lekken en de rode stekker op mn ecu blijft zeiknat van de olie zelfs na 3000x met remreiniger en perslucht droogspuiten. ook de stekkerdoorvoer in de kop 500x gereinigd.

blijf het ongelooflijk vinden dat dit kan. de olie dringt zich capilair door de kabel, ok, maar zelfs van de ene stekker in de andere vind ik een prestatie.

ben ervan overtuigd dat dit (mede) de veroorzaker is van een zeer sponzig gaspedaal dat slecht reageert en waardoor ik het gevoel heb op 3 cilinders te rijden.
zodra ik de stekker nl heb losgehaald en drooggeblazen, reageert de TD5 weer als een dolle op een lichte aanraking van het gaspedaal.
nieuwe kable kopen is m.i. dan ook zonde geld.
ik haal de kabel nu maar gewoon iedere 100 km los van de ecu en blaas droog.
in ieder geval roest t niet, maar blijkbaar remt of hindert het wel op een of andere manier de stroomdoorvoer naar de ecu

:oops:
Laatst gewijzigd door Roger op 10 Nov 2014, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

fenix2

Re: olie in kabelboom deel 8599. ;)

Berichtdoor fenix2 » 10 Nov 2014, 14:08

Ergens op internet heb ik wel eens gelezen over een procedure om zo'n kabelboom olie dicht te krijgen.

Wat ik er van begreep, kruipt de olie (capilaire werking?) langs de koperdraadjes in de kabel van de cilinderkop naar de ecu en de procedure was om de kabels zelf intern olie afsluitend te maken. De details heb ik niet meer paraat (heb geen td5) en zo snel kan ik er geen link bij vinden. maar er staat me bij dat het met krimpkous met lijmlaag werd gedaan.

Met dergelijke krimpkous heb ik wel eens gespeeld en die lijmlaag op de binnenkant van die krimpkous, vloeit erg mooi bij verhitten, dus wellicht is dat een idee.

Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2014, 14:37

't Is gek, maar mijn Td5 had 10 jaar lang geen probleem, dus er zijn ook gelukvogels.
(Of zijn er individuele verschillen in drukopbouw rond het wiring-harness?)

Ik heb een paar keer gelezen over truuks met siliconen-rubber (misschien is MS-polymeer nog beter) en ook de gedachte dat het dichtsolderen van de koperdraad zou moeten kunnen helpen. Wellicht is netjes een glad "bolletje" tin in de kabel en dat dan goed dichtkrimpen toch de beste aanpak. En als deze "stopper" buiten de kop zit zou je zelfs kunnen denken aan een "perforatie" van de mantel bovenstrooms zodat er geen olie-druk kan opbouwen.

Maar ... als er nog steeds olie bij de ECU uitkomt ... is dat dan niet olie die al veel langer onderweg is, dus in de "hoofd-kabelboom" en niet in het wiring-harness ?

Groeten MarcS

sketcher

Berichtdoor sketcher » 10 Nov 2014, 15:01

Roger schreef:zinloze actie, dat vervangen van een kabelboom in een TD5.

heb het nu twee keer gedaan, de laatste keer zelfs de stekkers in het blok voorzien van een speciale siliconenkit, maar de kabel blijft olie lekken en de rode stekker op mn ecu blijft zeiknat van de olie zelfs na 3000x met remreiniger en perslucht droogspuiten. ook de stekkerdoorvoer in de kop 500x gereinigd.

blijf het ongelooflijk vinden dat dit kan. de olie dringt zich capilair door de kabel, ok, maar zelfs van de ene stekker in de andere vind ik een prestatie.

ben ervan overtuigd dat dit (mede) de veroorzaker is van een zeer sponzig gaspedaal dat slecht reageert en waardoor ik het gevoel heb op 3 cilinders te rijden.
zodra ik de stekker nl heb losgehaald en drooggeblazen, reageert de TD5 weer als een dolle op een lichte aanraking van het gaspedaal.
nieuwe kable kopen is m.i. dan ook zonde geld.
ik haal de kabel nu maar gewoon iedere 100 km los van de ecu en blaas droog.
in ieder geval roest t niet, maar blijkbaar remt of hindert het wel op een of andere manier de stroomdoorvoer naar de ecu

:oops:

Ik lees nergens dat je naast de kabelboom ook de injector loom/harness hebt vervangen. Dat is waar de olie immers naar buiten lekt. Het is zinloos de kableboom (van blok naar ECU) te vervangen of schoon te maken als je de bron niet aanpakt. Ik vervang elk jaar mijn Injector harness preventief.

Heb je de injector harness ook vervangen?

http://www.discovery2.co.uk/Injector_harness.html
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 10 Nov 2014, 15:10

Ik heb een keer de harness onder het kleppendeksel moeten vervangen, maar dat was het dan ook, tot nu toe (180.000km).
De connector/doorvoer in het blok is de beste plek om de olie teen te houden. De afzonderlijke draden in de kabelboom olie-dicht maken is dan niet nodig en ook erg moeilijk om te doen, daar de olie tussen de koperdraadjes door kruipt, dus ook krimpkous gaat het niet verhelpen.
Het is aan te raden de 2 blauwe O-ringen die voor de afdichting moeten zorgen te vervangen door nieuwe.

Roger

Berichtdoor Roger » 10 Nov 2014, 15:24

ja sorry is mijn fout in de omschrijving eigenlijk. ik heb het injector loom harness vervangen en niet de kabelboom zelf inderdaad. alleen het gedeelte onder het kleppendeksel, waar het eigenlijke lekken begint.

heb inderdaad ook gedacht aan een bolletje soldeertin en vervolgens krimpkous en gek genoeg inderdaad ook aan een soort van drainagesysteem met wellicht een soort van katoenen draad om de olie af te voeren.

beetje zotte oplossing maar goed. als het daarmee het probleem van slecht contact oplost,....

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

conny

Berichtdoor conny » 10 Nov 2014, 15:52

Mijn ervaring is, dat je sowieso eens in de 100.000 km dat draadboompje onder het kleppendeksel moet vervangen. Want het wordt na verloop van tijd keihard en het plastic gaat ook scheuren.

Heb een keer ergens een oplossing gezien met een "loop' . Dat was bij de stekker waar de bedrading uit de kop komt. Alle draadjes verlengen en in een lus laten hangen, dan aan de onderkant iets van mantel open maken en zo de olie eruit laten lopen. Beetje rommel oplossing, maar het kan je laatste hoop zijn. :D

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2014, 16:15

Mijn ervaring is dat dit een hoax is. :lol: :lol: :lol: :lol:

285.000 kilometer en de originele zit er nog steeds is en geen enkel probleem. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2014, 16:31

Edward schreef:Mijn ervaring is dat dit een hoax is. :lol: :lol: :lol: :lol:

285.000 kilometer en de originele zit er nog steeds is en geen enkel probleem. :D :D

Precies, voor jou en mij een Hoax ... maar voor anderen een terugkerend probleem.

Ik zou zeggen, dat er twee goede verklaringen zijn:
1º  De meeste wiring harnesses deugen niet, echter d'r zijn uitzonderingen op de regel: heb je eenmaal zo'n uitzondering dan heb je geluk in deze loterij. Dan hoef je m'n dus niet te vervangen en denk je dat het een hoax is (en dan dus beslist niet luisteren naar het advies om 'm preventief te vervangen, want dan ga je ook aan de loterij meedoen). Is deze eerste verklaring de goede dan moet je met terugkerende olielekkage dus geduldig mee blijven spelen in de loterij totdat je een niet lekkend wiring harness hebt.
2º  Bij sommigen is de drukopbouw onder het kleppendeksel hoger als bij anderen. Bij die "drukke types" kan je dan aan de lopende band de wiring harnesses vervangen en ze blijven lekken. Is deze tweede verklaring de goede dan helpt het vervangen van het wiring harness slechts tijdelijk, en kan je beter kijken waarom die drukken hoger zijn en/of een olie-drain maken als symptoombestrijding.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 10 Nov 2014, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger

Re: Defender '?? Td5: olie in kabelboom deel 8599. ;)

Berichtdoor Roger » 10 Nov 2014, 16:32

draadjes in n loop en isolatie weghalen werkt niet.
de olie blijft dan capilair in de kabels lopen.

nou ja, zal het er gewoon mee moeten doen. denk inderdaad soldeertin en isolatie onderbreken kan werken.

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”