D1 Dakar 300tdi Zender brandstoftank

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dakie

D1 Dakar 300tdi Zender brandstoftank

Berichtdoor dakie » 05 Nov 2014, 09:15

Zoals in het voorstel topic aangegeven zitten er in de dakar nog wat probleempjes.
Het eerste wat ik aan wil pakken is de brandstof zender.
Er zit een orginele zender in de tank gebouwd, dog deze werkt niet en is zonder slijptol niet te berijken.
Doordat het een zelfbouw tank is moet ik er dus een universele zender in gaan maken die zo,n 70 cm lang is.
Deze zijn volop te vinden, enkel krijg ik niet de gegevens van de meter in het dachboard gevonden.
Deze heb ik dus wel nodig om een match te kunnen maken tussen meter en zender.
Groetjes Rob en de doggie,s

conny

Re: D1 Dakar 300tdi Zender brandstoftank

Berichtdoor conny » 10 Nov 2014, 11:42

Misschien kun je een ultrasone meter gebruiken; die plak je aan de buitenkant en dan hoef je niets open te slijpen. Vraag me niet hoe het werkt, maar ik denk dat Conrad ze heeft.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2014, 11:49

alsof dat het probleem oplost dat ie niet weet met welke waarden de meter welke hoeveelheid in de tank aangeeft op zijn dashboardmetertje......
gone

conny

Berichtdoor conny » 10 Nov 2014, 12:35

Bijbehorend metertje gebruiken. :D

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2014, 12:44

dat kan met elke zenderunit.. maar ik lees het toch echt als " ik wil de meter in mijn dash gebruiken en zoek een zender die daar bij past en in mijn tank "
gone

conny

Berichtdoor conny » 10 Nov 2014, 15:54

Van zender naar metertje kan ik het wel doormeten (ohm), maar vanaf het metertje naar de zender wordt moeilijk. Of je moet met een testopstelling gaan werken. :roll:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2014, 16:16

conny schreef:Van zender naar metertje kan ik het wel doormeten (ohm), maar vanaf het metertje naar de zender wordt moeilijk. Of je moet met een testopstelling gaan werken. :roll:

Metertje pakken, stroomkring met een (zender) potmeter maken, en kijken bij welke ohmse waarden je welke uitslag hebt, en
klaar is Conny en/of Dakie

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2014, 16:40

en dan??? 40 zenders kopen tot je er een hebt die ook nog enigszins reële waarden tussen leeg en vol geeft?

zenders met een lineair verloop van de weerstand met het hoogte verschil van de vlotter werken alleen in tanks waar hoogte en liters over het hele bereik evenredig aan elkaar zijn.... een tank met een schuine kant, een deuk of anderszins varierende oppervlakte bij verschillende hoogte moet een aangepast verloop van de weerstand hebben als je wil dat ie niet alleen vol en leeg enigszins betrouwbaar aangeeft..

ik heb in de watersportwereld wel zenders gezien die bestonden uit een buis met daarin een strip "printplaat" met allemaal weerstandjes en reed-contactjes. De vlotter was een drijvende ring met magneet er in. door het sluiten van zo'n reedcontact werd er een andere weerstand gekozen en varieerde de aanduiding op het metertje dus... bij zoeen kun je door insolderen van andere weerstandjes je meter wel aanpassen aan het werkelijke tankvolume
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2014, 16:55

Roger B. schreef:en dan??? 40 zenders kopen tot je er een hebt die ook nog enigszins reële waarden tussen leeg en vol geeft?

zenders met een lineair verloop van de weerstand met het hoogte verschil van de vlotter werken alleen in tanks waar hoogte en liters over het hele bereik evenredig aan elkaar zijn.... een tank met een schuine kant, een deuk of anderszins varierende oppervlakte bij verschillende hoogte moet een aangepast verloop van de weerstand hebben als je wil dat ie niet alleen vol en leeg enigszins betrouwbaar aangeeft..

ik heb in de watersportwereld wel zenders gezien die bestonden uit een buis met daarin een strip "printplaat" met allemaal weerstandjes en reed-contactjes. De vlotter was een drijvende ring met magneet er in. door het sluiten van zo'n reedcontact werd er een andere weerstand gekozen en varieerde de aanduiding op het metertje dus... bij zoeen kun je door insolderen van andere weerstandjes je meter wel aanpassen aan het werkelijke tankvolume

Ik neem aan dat Dakie graag heeft dat de meter vol aangeeft bij een volle tank en leeg bij een (bijna) lege.

Grappig genoeg is er een soort standaard afwijking in de brandstof-meters zoals ze standaard in de auto's geleverd worden: Bij alle auto's die ik tot nog toe had reed ik meer kilometers op de eerste helft van de (schijnbare) tankinhoud als op de tweede. Dat is - zo denk ik een psychologische truuk - die eerste "helft" denk je: "Nou hij rijdt toch leuk ver op een liter", en dan in die tweede helft komt er dan vanzelf "Nu ja, zo zuinig als die eerste helft was toch wel buitengewoon, dat kon niet waar zijn, toch maar tanken voor ie echt leeg is", en dan is ie overigens nog niet echt leeg als ie op leeg staat, dus dan valt het weer mee. Ik heb 'm nog niet echt leeg gereden, maar ik vermoed dat er tussen leeg en echt leeg minstens 10 liter zit.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2014, 17:03

Landmarcs schreef:Ik neem aan dat Dakie graag heeft dat de meter vol aangeeft bij een volle tank en leeg bij een (bijna) lege.
Groeten MarcS

vol bij vol is van ondergeschikt belang, als je nog niet veel gereden hebt na voltanken is ie vast nog vol...

leeg bij bijna leeg is van belang... maar ook enigszins reële waarden tussendoor die je een idee geven hoe ver je de tank al leeg hebt (en daarmee wat je er nog ongeveer mee kunt voor ie leeg is) vind ik na "leeg" de belangrijke informatiepunten op je brandstofmeter
gone

Terug naar “Techniek”