D2 '?? Td5 (automaat) Tussenbak reviseren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gvdkolk
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 Nov 2010, 10:17

D2 '?? Td5 (automaat) Tussenbak reviseren

Berichtdoor Gvdkolk » 03 Nov 2014, 20:44

Beste Forummers,

Wil mijn tussenbak laten reviseren. Waar kan ik dit het best laten doen omgeving Rotterdam Breda en wat mag zoiets kosten?

Vriendelijke groet,

Ger van de Kolk

Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

Re: Tussenbak reviseren Discovery TD5 automaat

Berichtdoor Everhard Mulder » 03 Nov 2014, 21:16

Je zou eens contact op kunnen nemen met nextgear@hotmail.com. Is goed en niet duur en niet al te ver bij je vandaan.
Ik heb er geen aandelen in......

Gebruikersavatar
Tata-D2
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 17:25
Locatie: Arnhem NL
Contact:

Re: Tussenbak reviseren Discovery TD5 automaat

Berichtdoor Tata-D2 » 04 Nov 2014, 18:43

Hoi,

Als mijn tussenbak het gaat begeven neem ik een ruil tussenbak van Ashcroft. Is naar zeggen de beste en de tussenbak wordt bovendien geupgrade/verbeterd.

Waar jij je eigen tussenbak het beste kunt laten reviseren weet ik niet, ik weet wel waar je niet moet zijn.
Stuur maar effe een PB voor meer info.
Groet, Willem
Tata-D2

Gvdkolk
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 Nov 2010, 10:17

Re: Tussenbak reviseren Discovery TD5 automaat

Berichtdoor Gvdkolk » 04 Nov 2014, 19:56

Hallo WIllem,
Heb een mailtje gestuurd naar Ashcroft voor mijn LT230.
Ze vragen wel wat zaken waar ik geen verstand van heb:

Sleeved casing?
ATB centre diff?
Heavy duty cross pin?
Please select your ratio?

Uiteraard wil ik de beste setup voor mijn LT230.

Misschien kun jij het mij uitleggen/

Hartelijke groet,
Ger

Gebruikersavatar
Tata-D2
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 17:25
Locatie: Arnhem NL
Contact:

Re: Tussenbak reviseren Discovery TD5 automaat

Berichtdoor Tata-D2 » 05 Nov 2014, 17:39

Hoi Ger,

Mijn technische kennis gaat niet zo ver dat ik je hierop een duidelijk antwoord kan geven.
Wat je kunt doen is op de site van Vis in Scheveningen kijken, daar staat veel technische info, of Vis bellen voor info.

Wellicht is op het forum iemand die je verder kan helpen?

Lijkt mij als je bouwjaar van je D2 doorgeeft en/of baknummer dat Ashcroft je verder kan helpen. Eventueel een dealer zou het toch ook moeten weten.

Ashcroft zit in de buurt van London. Als je 'smorgens je auto brengt is hij 'smiddags klaar.
Als je het regelen van een ruil-tussenbak bij Ashcroft en retour sturen van je kapotte tussenbak naar Ashcroft wilt uitbesteden kan ik je Andrew Coleville aanbevelen. Zit ook ergens in het zuiden van NL en is heel kundig met Landrovers. Google maar eens.

Succes.
Groet, Willem
Tata-D2

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Tussenbak reviseren Discovery TD5 automaat

Berichtdoor RobStewart » 05 Nov 2014, 22:45

Gvdkolk schreef:Sleeved casing?


... so the chaps at Ashcroft drill out the hole in the casing where the intermediate shaft runs through, they then press a steel bush into this hole and the shaft now sits in a steel bush rather than the aluminum casing. It is to prevent leakage

Gvdkolk schreef:ATB centre diff?


... the differential in the LT230 is a simple bit of kit and is either locked or unlocked, when it is unlocked it provides drive to either the front or rear depending upon the line of least resistance. Now in normal circumstances this is ok, however when one axle loses grip entirely the diff spins up very quickly and this, in extreme cases, can lead to damage if the diff is left unlocked. What the Automatic Torque Biasing diff does is a bit like a limited slip diff and will limit the amount of slip the front or rear axle can give, you can of course still lock the diff as normal.

Gvdkolk schreef:Heavy duty cross pin?


... the centre diff on the LT230 has 2 pins that overlap each other, at the end of these are the satellite gears for the diff, as the pins overlap then there is a potential weak spot so Ashcrofts have created a forged single piece cross pin which is virtually indestructible.

Gvdkolk schreef:Please select your ratio?


... this is the gear ratio for the output, now on a Discovery 2 it is 1:1.211

Now what you want for your diff is up to but I hope you now understand the questions.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Tussenbak reviseren Discovery TD5 automaat

Berichtdoor conny » 10 Nov 2014, 11:46

soooo da's een mooi antwoord van onze Rob :o Je zou bijna je niet kapotte tussenbak naar Ashcroft sturen; voor de TS; ik zou het wel weten 8-) 8-)

die expertise vind je niet in NL

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Tussenbak reviseren Discovery TD5 automaat

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2014, 12:56

RobStewart schreef:.....

Gvdkolk schreef:ATB centre diff?


... the differential in the LT230 is a simple bit of kit and is either locked or unlocked, when it is unlocked it provides drive to either the front or rear depending upon the line of least resistance. Now in normal circumstances this is ok, however when one axle loses grip entirely the diff spins up very quickly and this, in extreme cases, can lead to damage if the diff is left unlocked. What the Automatic Torque Biasing diff does is a bit like a limited slip diff and will limit the amount of slip the front or rear axle can give, you can of course still lock the diff as normal.

...


Ik vraag me af of een ATB centre diff. veel doet in combinatie met de ABS/ETC.
De ABS/ETC zal, zodra een wiel grip verliest en iets teveel verdraait t.o.v. de andere, de traction-control doen ingrijpen en daarmee de ATB weer vrijgeven ??

En verder kan 't natuurlijk ook nog zijn dat Ger een "gekastreerde" tussenbak heeft zonder DiffLock (dat was in de latere D2 Td5 een "optie" - dwz de standaard optie).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Tata-D2
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 17:25
Locatie: Arnhem NL
Contact:

Re: D2 '?? Td5 (automaat) Tussenbak reviseren

Berichtdoor Tata-D2 » 15 Nov 2014, 13:25

Hoi Ger,
Graag hoor ik van je wat precies de symptomen zijn dat jij je tussenbak wilt reviseren, en op welke kmstand je momenteel zit.
Ik zit momenteel op 340.000km nog met de eerste ongereviseerde tussenbak.
Wordt het trouwens Ashcroft?
Groet, Willem
Tata-D2

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: D2 '?? Td5 (automaat) Tussenbak reviseren

Berichtdoor RobStewart » 15 Nov 2014, 14:10

Landmarcs schreef:Ik vraag me af of een ATB centre diff. veel doet in combinatie met de ABS/ETC


.. that my friend is the system that we switch off as soon as we drive anywhere that requires a centre diff lock ... and strangely enough Land Rover have finally agreed after 16 years of production of the Defender fitted with ABS/ETC that now the 2015 Model Year vehicles now have a button on the dash to swich the bloody system off.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten