Def, '89 3,5 V8 Dynamo defect?
Def, '89 3,5 V8 Dynamo defect?
Het controlelampje van de accu in mijn Defender brandt soms. De accu zelf is prima. Het probleem lijkt weg te komen bij de dynamo. Ik heb de D+ van de dynamo losgekoppeld en over deze pool meet ik maar 1,5V. Moet dit normaalgesproken ook geen 12V zijn? En zo ja, wat kan dan de oorzaak zijn?
Defender 110 3.5 V8, bj 1989
Re: Dynamo defect?
meet je accuspanning eens met draaiende motor.... 14+ volt? anders zou het zo maar een kaduuke accu kunnen zijn, of slechte polen/massa..... 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Dynamo defect?
Als het laadspanningscontrolelampje (zo heet dat ding, niet het accu lampje
) blijft branden, betreft het vrijwel altijd een probleem met de dynamo: defecte spanningsregelaar, versleten koolborstels, kapotte diode, of slechte contacten of slippende snaar. Als je slechte contacten en (massa)verbindingen etc. hebt uitgesloten, zou je het best de dynamo op de testbank bij een revisiebedrijfje kunnen laten nameten.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Dynamo defect?
Het 'laadspanningscontrolelampje'
brandt meestal. Soms gaat deze ook weer tijdelijk uit.
De accuspanning in onbelaste toestand is 12,8V. Bij starten valt deze terug naar 11,3V om daarna terug te komen op 12,6V. De accu lijkt me daarom prima en zou ik het probleem verwachten in de dynamo.
Kan een te lage spanning op de D+ pool van de dynamo ervoor zorgen dat de dynamo niet goed bijlaadt?
De accuspanning in onbelaste toestand is 12,8V. Bij starten valt deze terug naar 11,3V om daarna terug te komen op 12,6V. De accu lijkt me daarom prima en zou ik het probleem verwachten in de dynamo.
Kan een te lage spanning op de D+ pool van de dynamo ervoor zorgen dat de dynamo niet goed bijlaadt?
Defender 110 3.5 V8, bj 1989
Re: Dynamo defect?
Bij draaiende motor moet je ongeveer 14,3 V meten. Met 12,6 wordt de accu niet goed vol geladen. Ik zou je dynamo eens na laten kijken. Als je de accu langere tijd niet goed bij laadt kan hij daardoor slechter worden (platen gaan sulfateren) en dan heb je een probleem erbij.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Dynamo defect?
VeeTee schreef:Bij draaiende motor moet je ongeveer 14,3 V meten. Met 12,6 wordt de accu niet goed vol geladen. Ik zou je dynamo eens na laten kijken. Als je de accu langere tijd niet goed bij laadt kan hij daardoor slechter worden (platen gaan sulfateren) en dan heb je een probleem erbij.
Vooral nu het kouder wordt moet de accu goed bijgeladen worden ... 12,6 V is een keurige waarde, maar dan wel voor de accu in rust zonder draaiende dynamo, komt het met dynamo niet hoger dan wordt de accu hoegenaamd niet bijgeladen. Om echt goed bij te laden heb je 14 tot 14,4 V nodig (de dynamo's van vroeger haalde dat niet altijd).
Groeten MarcS
Re: Dynamo defect?
Als het een gewone loodaccu is, dan is de spanning bij volle accu 12,70 V na het laden en na 3 uur rust. Je meter wijkt waarschijnlijk wat af, waardoor je niet met zekerheid kan stellen dat de accu geheel vol is.
Aangenomen dat je meter een geringe afwijking heeft, kunnen we toch duidelijk stellen dat er van laden vrijwel geen sprake is bij de opgegeven spanning.
Het branden van het lampje lijkt er op te wijzen dat de D+ in orde is, maar er kan ook ergens een los contact zijn, wat de meting bij draaiende motor nog eens extra onduidelijk maakt.
Ik zou eerst allen bekabeling van de accu's en de dynamo nazien op slechte contactovergangen (oxide, los contact enz) schoonmaken en met vaseline opnieuw monteren. verder de verbindingen tussen de + naar het lampje toe en van daaraf naar de dynamo nazien / doormeten.
Aangenomen dat je meter een geringe afwijking heeft, kunnen we toch duidelijk stellen dat er van laden vrijwel geen sprake is bij de opgegeven spanning.
Het branden van het lampje lijkt er op te wijzen dat de D+ in orde is, maar er kan ook ergens een los contact zijn, wat de meting bij draaiende motor nog eens extra onduidelijk maakt.
Ik zou eerst allen bekabeling van de accu's en de dynamo nazien op slechte contactovergangen (oxide, los contact enz) schoonmaken en met vaseline opnieuw monteren. verder de verbindingen tussen de + naar het lampje toe en van daaraf naar de dynamo nazien / doormeten.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Def, '89 3,5 V8 Dynamo defect?
meet je die 1,5 volt op de D+ aansluiting van de dynamo, of op het draadje dat je er net vanaf gehaald hebt?
en doe je dat met contact aan, of contact uit? of met draaiende motor?
en doe je dat met contact aan, of contact uit? of met draaiende motor?
gone
Re: Def, '89 3,5 V8 Dynamo defect?
Dank voor alle antwoorden. Ik heb even een schema gemaakt met de gemeten spanning
Met de stuurdraad los van de D+ pool (sd = stuurdraad)
.................| D+ aarde | D+ B+ | sd aarde | sd B+
-----------------|-------------|--------|------------|----------
Contact uit...| 0...........| 12,8..| 0..........| 12,8
Contact aan..| 0...........| 12,7..| 7..........| 5,7
Draaiend......| 0,7........| 11,7...| 6,7.......| 5,8
Met de stuurdraad vast aan de D+ pool
.................| D+ aarde | D+ B+
-----------------|-------------|--------
Contact uit...| 0...........| 12,8
Contact aan..| 1,5........| 11,2
Draaiend......| 1,6........| 10,9
Met de stuurdraad los van de D+ pool (sd = stuurdraad)
.................| D+ aarde | D+ B+ | sd aarde | sd B+
-----------------|-------------|--------|------------|----------
Contact uit...| 0...........| 12,8..| 0..........| 12,8
Contact aan..| 0...........| 12,7..| 7..........| 5,7
Draaiend......| 0,7........| 11,7...| 6,7.......| 5,8
Met de stuurdraad vast aan de D+ pool
.................| D+ aarde | D+ B+
-----------------|-------------|--------
Contact uit...| 0...........| 12,8
Contact aan..| 1,5........| 11,2
Draaiend......| 1,6........| 10,9
Defender 110 3.5 V8, bj 1989
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Def, '89 3,5 V8 Dynamo defect?
rwigger schreef:Dank voor alle antwoorden. Ik heb even een schema gemaakt met de gemeten spanning
Met de stuurdraad los van de D+ pool (sd = stuurdraad)
.................| D+ aarde | D+ B+ | sd aarde | sd B+
-----------------|-------------|--------|------------|----------
Contact uit...| 0...........| 12,8..| 0..........| 12,8
Contact aan..| 0...........| 12,7..| 7..........| 5,7
Draaiend......| 0,7........| 11,7...| 6,7.......| 5,8
Met de stuurdraad vast aan de D+ pool
.................| D+ aarde | D+ B+
-----------------|-------------|--------
Contact uit...| 0...........| 12,8
Contact aan..| 1,5........| 11,2
Draaiend......| 1,6........| 10,9
Als ik het goed zie is de som steeds 12,5-12,8, wat er verder ook los of vast zit en of het allemaal uit/aan/draaiend gemeten wordt.
Oftewel: de dynamo doet niks, althans dat zou mijn conclusie zijn.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten