Effe checken:
Ik wil de achterklep van mijn 130 verwijderen en dacht simpelweg de bouten te verwijderen waarmee de klep aan de onderzijde van de laadbak vastgeschroefd zit. Maar nu zag ik laatst een 130 waarbij de onderste helf van de scharnieren waren blijven zitten en het leek alsof alleen de pennen er uit geslagen waren.
Welke optie is het beste, of maakt het niets uit? Als de onderste scharnierhelften zouden blijven zitten, zitten ze me niet in de weg.
Krijg je die pennen er weer makkelijk terug in, of juist niet?
En die bouten van de scharnieren, daar zit toch niets anders mee vast dan alleen de scharnieren?
Ik bedoel: het lijkt me zoveel makkelijker om alleen die bouten los te draaien, maar toch had die kerel dat niet gedaan. Ik vraag me af waarom...
DEF 130 Td5 MY2000: achterklep HCPU-bak verwijderen
DEF 130 Td5 MY2000: achterklep HCPU-bak verwijderen
130 HCPU TD5 MY2000
Re: DEF 130 Td5 MY2000: achterklep HCPU-bak verwijderen
Draai de bouten van de scharnieren aan de klep los. Sleuteltje 10 en 12 geloof ik. Niet die van de scharnieren aan de bak want die breken heul graag.
Vergeet het draadje niet van de kentekenplaat verlichting.
De pennen eruit slaan kun je volgens mij redelijk vergeten, lijkt me nie dat da makkelijk zal gaan.
Vergeet het draadje niet van de kentekenplaat verlichting.
De pennen eruit slaan kun je volgens mij redelijk vergeten, lijkt me nie dat da makkelijk zal gaan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: DEF 130 Td5 MY2000: achterklep HCPU-bak verwijderen
Ja maar, ja maar...
...ik wil geen bungelend scharnier!!!
Nou ja: zo soepel zijn ze nu ook weer niet, dus het zal wel meevallen met bungelen. En mijn nummerbordverlichting doet het toch al niet
En thanks Edward, wist niet dat die scharnieren breekbaar waren.
Hier trouwens een plaatje van waar ik het gezien had, zie de witte scharnierhelften:

...ik wil geen bungelend scharnier!!!
Nou ja: zo soepel zijn ze nu ook weer niet, dus het zal wel meevallen met bungelen. En mijn nummerbordverlichting doet het toch al niet
En thanks Edward, wist niet dat die scharnieren breekbaar waren.
Hier trouwens een plaatje van waar ik het gezien had, zie de witte scharnierhelften:

130 HCPU TD5 MY2000
Re: DEF 130 Td5 MY2000: achterklep HCPU-bak verwijderen
Ter aanvulling: ik had de indruk dat die kerel zijn auto ook gewoon met laadklep gebruikt, dus óf die pennen gaan weer makkelijk terug, óf hij heeft een andere oplossing (bijv. hij draait er gewoon een bout-moer in o.i.d. als wegneembare (-borg)pen)?
130 HCPU TD5 MY2000
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: DEF 130 Td5 MY2000: achterklep HCPU-bak verwijderen
als het scharnier aan de klep blijft en van de bak afgeschroefd wordt, heb je ook geen bungelend scharnier aan je auto. zijn dat op die foto wel de standaard scharnieren?
gone
Re: DEF 130 Td5 MY2000: achterklep HCPU-bak verwijderen
Roger B. schreef:als het scharnier aan de klep blijft en van de bak afgeschroefd wordt, heb je ook geen bungelend scharnier aan je auto. zijn dat op die foto wel de standaard scharnieren?
Ja, maar dat raadde ik hem dus af omdat de bouten in de bak nogal graag afbreken.
Dat zijn m8 boutjes met een platte grote kop van 2mm dik oid. Maar voorzichtig proberen kan geen kwaad natuurlijk.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten