Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rick91
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 Okt 2014, 13:01
Locatie: Koningsbosch

Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Rick91 » 25 Okt 2014, 17:00

Hallo Ik had een probleem met m´n 110( 2.25) die erg traag was.
Nu hebben we een probleem gevonden.
Ze hebben er een 123 ignition op gezet maar niet op de juiste manier afgesteld :!:
Nu is mijn vraag, weet iemand toevallig hoe die pot meter afgesteld moet worden of op welke stand hij moet staan :?:

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Eric Tol » 25 Okt 2014, 17:45

Rick, zet de schakelaar om te beginnen maar op curve C en dan met statisch 0 graden voorontsteking eens kijken hoe hij loopt.

Gebruiksaanwijzing en de verschillende curves van de 123 verdeler vind je hier.
http://www.123ignition.nl/downloads/manuals/123GB4RV.pdf

Groet,
Eric

Rick91
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 Okt 2014, 13:01
Locatie: Koningsbosch

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Rick91 » 25 Mar 2015, 12:43

Hey hallo allemaal ben ik weer :?

Had hem weer goed aan het lopen.
Nieuwe bougies en bougiekabels er op gezet.
Speciale bobine er op gezet wat bij die 123 igntion hoort enz.
Met de bobine merkte je het verschil heel goed, je kon hem heel zuiver afstellen met de stroboscooplamp.

Maar afgelopen wekend was de pret weer over. hij trekt nu helemaal niet meer in de 3 H
vol gas haal je net 60, als je geluk hebt 75 maar dan moet je weer stoppen voor z´n :twisted: rotonde.
Maar onderweg wou hij ook een paar keer afslaan. Nu was ik gestopt om te kijken.
Maakte de kap open en tot verbazing viel hij stil en begon de andere kant op te lopen :shock: :shock: , tot dat hij afsloeg net als de oude lanz bulldog vroeger deden, voor de duidelijk het is een 2.25 benzine

Heeft hier ervaring mee :?:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Roger B. » 25 Mar 2015, 16:05

ontstekingstijdstip verlopen?
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor RobStewart » 25 Mar 2015, 20:50

Eric Tol schreef:Rick, zet de schakelaar om te beginnen maar op curve C en dan met statisch 0 graden voorontsteking eens kijken hoe hij loopt.


... for me Curve C is too far retarded in the 2,000 rpm band and too far advanced in the 4,500 rpm band for the One-Ten version of the 2.25. I would go for Curve 6 which is closer to the timing figures given by Land Rover for both the Lucas 45D and Ducellier Distributors.

I would however point out that chucking a 123 Ignition set up onto a vehicle that is not 100% good with the standard setup will only amplify the underlying problems so it is important to get ignition timing and correct fuelling set before you replace the existing system.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rick91
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 Okt 2014, 13:01
Locatie: Koningsbosch

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Rick91 » 25 Mar 2015, 21:30

Bedankt voor jullie reactie.

Curve C had ik ook geprobeerd maar dan pakte hij traag op.
Uit eindelijk heb ik alle curve uit geprobeerd waar hij het beste op liep
heb hem nu op 0 staan daar kreeg ik hem het beste me afgesteld en liep hij het mooiste em pakte toen ook goed op met gas geven.

Zal morge even kijken als het droog is :x
Heb laatst nog een orginele ontsteking gekocht als rezerve, probeer ik het daar ook nog eens me.

Zal voor de zekerheid ook even de compressie meten.
Kan ik ook ergens een oliedruk meter aansluiten? dan heb ik dat ook gehad.

Kan het ook zijn dat m´n distributieketting opgerekt is? of een tand overgeslagen is :?: :?: :?:

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor RobStewart » 26 Mar 2015, 08:16

Rick91 schreef:heb hem nu op 0 staan daar kreeg ik hem het beste me afgesteld en liep hij het mooiste em pakte toen ook goed op met gas geven.


... so based on what you are saying it sounds like your static timing is already far too advanced. Curve 0 gives 10gr at 500rpm, 15gr at 2000rpm and 27gr at 4500rm.

Now you should be looking for 1gr at 300rpm, 19gr - 21gr at 2250rpm and 30gr to 35gr at 4500rm.

If your static timing is too far advanced, say advanced by say 3gr (which is the setting for a 7.0:1 CR 2.25) then that would explain your problem.

It is unlikely that you have skipped a tooth or the chain has stretched that far, it's more likely that you are 1 tooth out on the distributor drive cog.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rick91
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 Okt 2014, 13:01
Locatie: Koningsbosch

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Rick91 » 26 Mar 2015, 18:02

:( Denk dat ik het probleem gevonden heb.

Vanmorgen als eerste compressie gemeten toen hij nog koud was. Cilinder 1- 8 Bar. 2- 6,6 Bar. 3- 7,2. 4- 8 Bar.
Heb hem warm laten draaien nog wat met de ontsteking gespeelt hij stond goed en als ik hem op een andere Curve zat was het niet veel beter.
Daar na nog eens compressie gemeten en waren cilinder 2 en 3 wat hoger dan toen ze koud waren.

Uiteindelijk heb ik de cilinderkop er maar eens af geschroefd, nu snap ik ook waarom ze hijsogen op de kop hebben :shock: dat ding weegt wel een paar kilo :o

:cry: toen kwam ik het volgende tegen.
Koppakking rot lekte olie naar de twee achterste cilinders.
Uitlaat kleppen lichtelijk verbrand.
Voor dat ik de kleppen eruit heb gehaald had ik hem op de zij in de ontvetterbak gezet en de kanalen vol laten lopen met ontvetter, toen zag je dat bij de eerst cilinder de inlaat de vloeistof aardig snel zakte.

Kleppen er uit gehaald. :cry: de inlaatkleppen/zittingen rond in geslagen.
Uitlaatkleppen zijn allemaal de zittingen verkoold en verbrand.
Een uitlaatzitting is bijna weg gesleten, Bij deze is ook de klep gescheurd op meerdere plaatsen. :shock: :shock: :shock:

Nu snap ik ook dat hij niet goed meer van de plaats kwam en best wel moeite had met 3500kilo berg op te krijgen :D

Nu weet ik niet goed wat ik nu moet deze kop latten reviseren en wat zou zo iets gaan kosten :?: of kijken voor een andere kop :idea: :idea:

Iemand ervaring me. of tips of wat dan ook. :roll:

laroguz
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 Dec 2011, 17:55
Locatie: Buchten

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor laroguz » 28 Mar 2015, 16:53

Rick,

Bij Ramakers in Bunde kun je goed terecht met je cilinderkop.
http://www.mcrbunde.nl/#

Groeten
Wim Janssen

PS. vorig jaar ben je bij mij in Elsloo geweest.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover Series III 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Roger B. » 28 Mar 2015, 17:58

of Jetten in Schinnen, die weet ik zeker dat vaker Land Rover motoren zien
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten