Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor Roger B. » 26 Okt 2014, 10:14

nu is een 200Tdi carter (filmpje in de link van ppw) totaal anders dan een Td5 carter... maar niet makkelijker dan een Td5 carter...

het is een kwestie van goed kijken waar overal boutjes zitten, die allemaal verwijderen, dan valt ie al ongeveer naar benee (als nie een of andere knurft hem vastgekit heeft) de wagen even aan het chassis opbokken met wielen net van de grond voor max ruimte onder het carter en je pakt de pan er wel onderuit...

bij de Td5 zit er een rubber pakking tussen, doe jezelf een lol, zet er een nieuwe op (iets van rond de 25 euro meen ik bij de dealert) en kijk even naar de aanhaalmomenten voor de boutjes... Thuis op de stoep voor een beginner.....uur? hooooguit twee?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Okt 2014, 10:29

Roger B. schreef:nu is een 200Tdi carter (filmpje in de link van ppw) totaal anders dan een Td5 carter... maar niet makkelijker dan een Td5 carter...

het is een kwestie van goed kijken waar overal boutjes zitten, die allemaal verwijderen, dan valt ie al ongeveer naar benee (als nie een of andere knurft hem vastgekit heeft) de wagen even aan het chassis opbokken met wielen net van de grond voor max ruimte onder het carter en je pakt de pan er wel onderuit...

bij de Td5 zit er een rubber pakking tussen, doe jezelf een lol, zet er een nieuwe op (iets van rond de 25 euro meen ik bij de dealert) en kijk even naar de aanhaalmomenten voor de boutjes... Thuis op de stoep voor een beginner.....uur? hooooguit twee?

Hmm ... op de stoep in een uur .... dat lijkt mij wat optimistisch*. Ik heb zo hier en daar een assisterende hand geleend bij een olie-pomp-boutjes-controle en zelfs als je er goed bij kan, alles netjes schoon is etc. dan is het soms nog even pielen om de juiste boutjes juist in de daartoe bestemde gaten te krijgen, en dan mag je als twee-handige monteur blij zijn met zo hier en daar een helpende hand. In theorie is het pakking + carter op z'n plek en boutjes en klaar maar je werkt wel tegen de zwaartekracht in en je wilt bovendien graag dat het in een keer goed en recht zit.

Blijft verder natuurlijk wel waar dat een "nieuw" carter (gezien de prijs dus liever een nette tweede handse - misschien eentje van zo'n olie-boutjes-debacle) natuurlijk de eerste keuze is.

* Op een brug met alles bij de hand lijkt mij 2,5 uur ook wel weer wat pessimistisch: dan moet alles smerig zijn en alles wat mis kan gaan tegenzitten - bij mijn oude Td5 ging alles gewoon netjes los zoals het moet (en de Td5 is misschien een uitzondering op de LandRover-regel, maar de meesten markeren hun territorium niet langs het motor-carter).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Okt 2014, 10:40

links en rechts een boutje ongeveer halverwege de lengte en het blijft hangen, kun je verder met twee handen de rest van de boutjes plaatsen... en de boel vooraf fatsoenlijk schoonspuiten had ik niet bij de 1 a 2 uur gerekend....maar is voor mij wel een vanzelfsprekende voorbereiding van het werk.
gone

Peu

Berichtdoor Peu » 26 Okt 2014, 11:25

Bij mijn TD5 ook door de "dealer" gebeurt. Na tappen en andere plug bleef ook deze lekken. Hebben ze het met gastape "opgelost" :roll:
Bij andere "dealer" nu inmiddels een nieuwe Turbo laten monteren en 2 x nieuwe olie erin. Zij hebben opnieuw gerepareerd want de draad zat scheef vertelde men mij?! Ik heb al een andere pan liggen maar vanwege tijdgebrek van de garage is deze nog niet gemonteerd. Ik zou het graag weer origineel hebben (met het risico van opnieuw doldraaien)...
Is 23nm het juiste aanhaalkoppel?
Failing to prepare is preparing to fail!

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 26 Okt 2014, 11:31

Peu schreef:Is 23nm het juiste aanhaalkoppel?

Yes

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”