RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin

RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor Justin » 22 Okt 2014, 16:27

Goedemiddag allemaal,

Ik heb al langere tijd last van een lichte lekkage van de stuurbol aan de bestuurderskant (LHD). Er zitten wat kleine pitjes in dus vet lekt er uit. Inmiddels is de lekkage steeds erger aan het worden (wellicht keerring verder beschadigd) en begint het inmiddels echt tijd te worden om hem te vervangen.

Van de zomer heb ik een andere gladde stuurbol + steekas gekocht. helaas wel van een RHD. Er zit dus een extra steun aan de voorkant voor de stuurstang van een rechtsgestuurde wagen. In principe is verder alles hetzelfde dus zou hij erop moeten kunnen. Iemand die daar anders over denkt?

Verder; is het verstandig om de stuurbol inclusief de steekas te vervangen, of brengt dat risico's met zich mee omdat de 'nieuwe' steekas niet op dit differentieel is ingesleten? Als ik alleen de stuurbol zou vervangen moet ik van alles met shimmetjes gaan stellen begreep ik en weet niet of ik dat goed voor elkaar krijg.

Verder maakt hij sinds gisteren geluid bij het loslaten van het gas boven de 80km/h. Kwam er achter dat de stuurbol nauwelijjks meer lekt, misschien toch leeg geraakt. Zou het kunnen dat hierdoor dit geluid wordt veroorzaakt? Geen geluid bij sturen en nergens speling op.
Het lijkt alsof het geluid uit de bak komt, maar dat is erg moeilijk te zeggen natuurlijk (schakelt goed).

Bedankt alvast.

RobStewart

Re: Homokineet/stuurbol vervangen RRC 3.9EFI (1972)

Berichtdoor RobStewart » 22 Okt 2014, 20:11

... just so you get an idea of what is involved in replacing the swivel balls you may be interested in a couple of videos that Victoria and Marcel made a while back covering that very topic.

http://lrch.nl/kennisbank/vervanging-va ... gers-video

Yes the vehicle is a Landrover Ninety however it has Discovery 1 front and rear axles which are also the same as Range Rover and you'll get and idea of what is involved, there are some parts lists and instruction pdfs there too.

If no-one else jumps in I'll get back to you on the other items ;)

Rob

PS apologies for the Grey Haired old Fart but he insisted on being in the video ;)
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Justin

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor Justin » 22 Okt 2014, 23:46

Bedankt Rob!
Ideaal, was ik helemaal niet tegen gekomen in de kennisbank maar wat een enorm duidelijke uitleg. Ik ga er van de winter mee bezig (lukt pas over twee maanden) en kan dit zeker gebruiken. Misschien dat ik dan wel gewoon de oude steekas ga gebruiken in de nieuwe swivel. Hij komt er toch los uit en die zijn in ieder geval op elkaar ingesleten (als hij maar niet overmatige slijtage toont door de lekkage en slechtere smering).

Enige twijfel om misschien direct de wiellagers te vervangen omdat hij toch open ligt, maar eigenlijk ook een beetje onzin als er geen speling op het wiel zit. Wellicht wel verstandig om direct nieuwe keerringen te plaatsen.

Als ik dit stukje techniek zie lijkt het me sterk dat het geluid wat de wagen produceert bij het loslaten van gas boven de 80 km/h komt van een wat slechtere smering in deze swivel, maar wie weet.

Wacht nog even af inderdaad of er nog wat antwoorden zijn op mijn andere vragen, en dan ga ik er deze winter gewoon maar eens aan beginnen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2014, 16:16

een setje timken lagers is 45 euro per wiel.... ga je daar voor kloten en ouwe zooi terug zetten?

vwb inslijten in het diff van de steekas..... niks om je zorgen over te maken, as en satelliet zijn wel of niet ingesleten, maar niet afhankelijk van elkaar (zijn geen tandwielen of lagerschalen waar de slijtage zich verdeeld over het oppervlak.)

kortom, de beste as in je diff steken, ongeacht of dat je ouwe of die nieuwere is.

alles keerringen en pakkingen zet je uiteraard nieuw, niet alleen die in de naaf maar ook zie (voor zover in die as aanwezig) in je asstomp en in de as.

Zelf zou ik altijd de swivel uit elkaar halen, en de fuseelagertjes ook gelijk nieuw zetten en afstellen... dat is niet zo moeilijk, moet er alleen even een veerunstertje voor regelen.

Voor wat betreft je vraag over die stuurarm... er zijn landrovers waar ze standaard aan beide kanten zitten, en eentje dus niet in gebruik is... kan dus geen kwaad... maar waarom zou je niet je eigen fuseehuis gebruiken...alles schoonmaken en vers gemonteerd weer in elkaar zetten.. mooier kan nie.

over dat geluid is weinig te zeggen... wat voor geluid?? klapperen, janken, knakken , ratelen, kan zo veel zijn, zelfs als je het goed omschrijft is het lastig omdat jouw interpretatie van klapperen anders kan zijn dan die van ons.. geluiden diagnostisern op afstand is lastig... maar een lege swivel betekent geen smering voor je homokineet en die vind da nie leuk nie nee
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 30 Okt 2014, 16:13

Mooie en duidelijke uitleg in de video Rob. heb het even gekeken in voorbereiding op iets wat wij nog een keer moeten doen, maar dit was heel verhelderend.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 31 Okt 2014, 00:29

Zijn je kruiskoppelingen gevet? Als die droog staan maken ze soms rare geluiden!

Justin

Berichtdoor Justin » 01 Nov 2014, 16:48

Goedemiddag heren, excuus voor de late reactie. Ben zeevarende dus niet altijd beschikking over internet.

Kruiskoppelingen worden bijgehouden. Goed gevet dus. Een geluid beoordelen zonder het te horen is inderdaad bijna niet te doen. Het is voor mij een soort geklapper uit de bak. Klinkt alsof er bij gas loslaten een as wordt aangedreven in plaats van aandrijft en dat niet zo leuk vind.

Maargoed, kan dus de beste steekas gebruiken en hoef me geen zorgen te maken dat het niet op elkaar is ingereden. Kan dus proberen de nieuwe stuurbol in mijn oude stuurbolhuis te plaatsen.
Wiellagers moet ik nog even zien, ik vervang ook graag preventief wanneer nuttig, maar wanneer ze gewoon in goede staat zijn enigszins zonde van de centen. Keerringen wel natuurlijk. Welke keering op de as heb je het over Roger B.? Degene waar de steekas doorheenzit achter de stuurbol?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Nov 2014, 18:58

sommige assen hebben een iets andere bouw dan andere, maar er kunnen keerringen in de as tussen diff en fuseebol maar ook in de asstomp waar je wiellagers op zitten... overal waar een keerrring zit en je de as uit de keerring demonteert zul je nieuwe moeten plaatsen
gone

Justin

Berichtdoor Justin » 25 Dec 2014, 15:30

Allright, gaan we doen. (excuus voor de late reactie weer, net weer terug van zee..)

Ik ga bij het vervangen toch ook gelijk de wiellagers vervangen. 30 euro voor een setje en dan zeker dat het goed is (ook al zit er geen merkbare speling op).
Ik gebruik het swivel-house van de rechtsgestuurde die ik dit jaar heb gekocht, verder alle oude onderdelen (behalve pakkingen/keeringen etc).
Aan de hand van Rob z'n machtige filmpje, wat common sense en een veerurnster moet dat toch lukken ;)

Direct even de rubbers en bussen van de stabilisatorstangen/panhardstangen vervangen, aangezien hij toch wel uitgelijnd zal moeten worden na vervangen van de stuurbol en deze rubbers niet meer van gisteren zijn. De adresjes hier in de buurt konden hem niet uitlijnen, even nog iemand zoeken dus.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Dec 2014, 20:16

Justin schreef:Direct even de rubbers en bussen van de stabilisatorstangen/panhardstangen vervangen, aangezien hij toch wel uitgelijnd zal moeten worden na vervangen van de stuurbol en deze rubbers niet meer van gisteren zijn. De adresjes hier in de buurt konden hem niet uitlijnen, even nog iemand zoeken dus.

Er valt niet veel aan uit te lijnen. Je kunt alleen de spoorstang afstellen en er moet heel iets uitspoor zijn (0 - 1,5 mm uitspoor). (En eventueel de stuurstang afstellen, mocht het stuur iets scheef staan).
Ik controleer de sporing met twee stukken buis die in elkaar kunnen schuiven. Door de buizen licht ovaal te tikken kun je de binnenbuis (uitschuiven en) klem draaien in de buitenbuis tussen de banden (aan de achterkant) door vervolgens aan de voorkant te kijken of er aan een kant minimaal speling is tussen buis en band kun je kijken of het uitspoor klopt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”