RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor Justin » 06 Jan 2015, 23:59

Mooi truucje, maar krijg je hem daarmee voldoende uitgelijnd om overmatige bandenslijtage tegen te gaan?

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jan 2015, 08:12

Uitlijnen is iets anders dan sporing afstellen. Achter heb je een starre as en als daar de wielen niet evenwijdig aan elkaar staan is de as krom en moet je die vervangen. Als de achteras iets scheef onder de auto staat dan volgen de achterwielen niet exact het spoor van de voorwielen, maar dit zorgt niet voor overmatige bandenslijtage. In principe kun je dit niet afstellen.
Veel moderne auto's hebben onafhankelijke wielophanging (en geen starre as) en daar moet je uitlijnen om te zorgen dat de wielen allemaal in dezelfde richting staan. Hiertoe heeft de autofabrikant afstelmogelijkheden ingebouwd (reactiearmen die in of uit gedraaid kunnen worden en/of excenterbouten die verdraaid kunnen worden).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor Justin » 24 Okt 2015, 01:20

Nou, eindelijk tijd om dit klusje mooi op te knappen. Heb een complete swivel housing met as etc tweedehands gekocht en daar vandaag de (nog prachtige) swivel uitgehaald. Nieuw setje seals en lagers binnen dus we kunnen aan de gang.

Ik heb nog één vraag voor ik begin aan de swivel van de auto; in het filmpje van Rob (geweldig uitgebreid gedaan, erg handig!) wordt over een kracht van ongeveer 4KG gesproken om de swivel/stuurbol te bewegen. In het werkplaatshandboek staat dat dit 1.16/1.46KG (2.6/3.2LB) moet zijn? Heeft dit ermee te maken dat de landrover in het filmpje ABS heeft waardoor deze waarden anders zijn? Hiervoor staan ook weer andere waarden in het boek namelijk.
Het is een as van voor 1990 zonder ABS met geventileerde schijven. Het kan wel weer 'gewoon' op gevoel natuurlijk, maar doe het normaal liever gelijk volgens de voorgeschreven waarden.
Benieuwd of iemand dit weet. Bedankt weer.

Groeten,
Justin

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor RobStewart » 24 Okt 2015, 07:48

Justin schreef:... in het filmpje van Rob (geweldig uitgebreid gedaan, erg handig!) wordt over een kracht van ongeveer 4KG gesproken om de swivel/stuurbol te bewegen. In het werkplaatshandboek staat dat dit 1.16/1.46KG (2.6/3.2LB) moet zijn? Heeft dit ermee te maken dat de landrover in het filmpje ABS heeft waardoor deze waarden anders zijn? Hiervoor staan ook weer andere waarden in het boek namelijk.


... Thanks for the compliment, we enjoy making the films and will be filming some more soon.

In the film we used the values, 4.6 - 4.5 Kg for an early Defender as that was the project vehicle, in the early Range Rover (1972) manual it states 1.2 - 1.3 Kg

They are all different so you should check what the workshop manual states, that said if you do the job enough times you get to feel what the initial resistance is and that the pull is smooth across the whole lock to lock.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor Justin » 24 Okt 2015, 10:36

Bedankt voor je snelle reactie Rob. Duidelijk, dan wordt het 1.2/1.3KG. Er is een kleine twijfel of de as niet uit 1987 is in plaats van 1972, maar zag geen verandering in deze waarden tot 1990 (zonder ABS) dus neem aan dat dit trekgewicht in beide gevallen hetzelfde zou zijn?

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor RobStewart » 24 Okt 2015, 14:46

... in the 1986 to 1989 Workshop Manual it states 1.16 to 1.46 Kg if you do it at about 1.25Kg then it will cover both options ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor Justin » 24 Okt 2015, 17:49

Doen we, thanks ;)

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor Justin » 26 Okt 2015, 22:37

Nou, klopt niet zoveel van m'n nieuwe onderdelen... ;) ..

Aantal dingen passen, maar aantal ook niet.

Originele as:
Lengte vertanding die in homokineet gaat: 26mm
Lengte as: 834mm
Diameter messing bus in stuurhuis: 7,9mm
Lengte vertanding die in diff. gaat: 48,9mm

Donoras (waar alle onderdelen wel op passen..):
Lengte vertanding die in homokineet gaat: 30mm
Lengte as: 837mm
Diameter messing bus in stuurhuis: 9,5mm
Lengte vertanding die in diff. gaat: 44,6mm

Verder blijkt de 12mm seal een 8mm seal te moeten zijn.
Diepte groef in originele as: 7,9mm
Diepte groef in donoras: 11,8mm

Verder is de originele (verroeste..) homokineet een stuk hoger dan de nieuwe en past de originele as dus niet op de nieuwe homokineet.

Dus; wat is hier misgegaan? :P Ik ben flink aan het zoeken naar de verschillen in bouwjaren etc inmiddels. Stuurbol is hetzelfde, net als de seal in de stuurbol waar de as doorheengaat en de lagers in de stuurbol.
Shimmetjes zijn dezelfde maat. Die zijn ook wel gemaakt zie ik na '86.

Goed dat hij uit elkaar ligt trouwens. Zo zaten er 10mm metrische bouten in de fuseepennen in de stuurbol ipv de engelse maat bouten etc etc..

Het lijkt me dat ik deze assen en homokineten niet zomaar kan uitwisselen ivm verschillende maten?

Misschien is er iemand die mij zo kan zeggen waar ik de verschillen in moet zoeken? Ik zoek zelf natuurlijk intussen ook even door. Heel de as van van een van de twee versies tussen 1987-1994 ipv '72?

Zover ik kan zien moet ik alleen het volgende opnieuw bestellen (en de rest maar terugsturen naar paddock):
RTC5843 - Homokineet vanaf EA305590 (vind niet terug welk bouwjaar dat is, vind ik dan wel weer interessant om te weten)
FTC3401 - Swivel housing seal 8mm
En zou de rest dus overeen moeten komen met de onderdelen tot begin van het Range Rover Classic tijdperk.

Al met al een interessant probleem, komt wel een beetje slecht uit maar oke ;)

Bedankt alvast.

EDIT: voor zover ik zelf kan bepalen is de as van een later model 1987/1994 en zijn alleen de volgende onderdelen anders dan van de onderdelen van alle range rovers vóór deze bouwjaren:
RTC5843 - Homokineet vanaf EA305590
FTC3401 - Swivel housing seal 8mm

Die gaan we dus maar bestellen

Als iemand zegt "die onderdelen kloppen niet bij elkaar", hoor ik het graag ;)

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: RRC 3.9EFI (1972) Homokineet/stuurbol vervangen

Berichtdoor Justin » 29 Okt 2015, 00:28

Even feedback:

Even snel nieuwe onderdelen besteld in Nederland voor een >'87 as. Alles zit weer piekfijn en fris in elkaar. Nog geen proefritje gemaakt (remklauw moet er nog op) maar moet goed komen.

Bedankt voor de informatie allemaal ;)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten