Hallo allemaal,
Ik zit erover te denken een Range Rover aan te schaffen van voor 1999 (ivm bijtelling). Ik wil op LPG gaan rijden.
Ik heb ergens gelezen dat de 4 liter motor minder problemen heeft (met name scheuren in blok) dan de 4,6 liter. Daarom heeft de vier liter mijn voorkeur. Nu bracht ik dat op bij het bekijken van een 4,6 liter en toen wist de verkoper mij te vertellen dat de 4 liter lastig te repareren is ivm bereikbaarheid van de motor en dat de onderdelen lastig te krijgen zijn.
Is dit een verkooppraatje of delen jullie deze ervaring?
En wat vinden jullie van een 4l op lpg, goede keus of beter de 4,6l nemen.
Alvast bedankt voor jullie tips!
P38 V8 <'99 Aanschaf P38 op gas 4,0 of 4,6
-
willemdejong
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 Okt 2014, 14:54
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: aanschap P38 op gas
lekker voor een 4,6 gaan, maar niet om de redenen die jij noemt.....
een 4.0 blok is hetzelfde als een 4,6 blok, alleen krukas en drijfstangen zijn anders. (boring is gelijk) Dat scheuren van de blokken komt minder vaak voor dan je vanuit de verhalen op internet zou verwachten, en is 9 vd 10 keer het gevolg van oververhitting. Maar het fabeltje dat de cilinderwand dunner is bij de 4,6 omdat die opgeboord zou zijn is niet waar.
Dat een 4,0 lastiger te repareren is lijkt me onzin gezien de marginale verschillen tussen de 4,6 en de 4,0 motoren. je ziet ze wel minder dan de 4,6 (waardoor het absolute aantal met problemen ook lager zal zijn) Tweedehands zul je inderdaad wat lastiger aan de specifieke 4,0 parts kunnen komen. maar zoals gezegd is dat alleen spul dat je vrijwel nooit nodig hebt. Nieuwe onderdelen zijn volgens mij net zo goed of slecht verkrijgbaar.
het verbruik is bij beiden alles behalve zuinig, dus of je nu een 4,0 hebt die veel zuipt en weinig doet of een 4,6 die een tikkie meer veel zuipt en een tik minder weinig doet.... doe dan maar iets meer powerrrr.
Zelf heb ik een voorkeur voor een THOR V8 boven de GEMS, de Thor is er vanaf MJ 99 dus late 98érs hebben ook al een THOR.
Daarnaast is een 4,0 vaak minder luxe uitgevoerd dan een 4,6 (meen dat de HSE alleen in 4,6 geleverd is bijvoorbeeld)
een 4.0 blok is hetzelfde als een 4,6 blok, alleen krukas en drijfstangen zijn anders. (boring is gelijk) Dat scheuren van de blokken komt minder vaak voor dan je vanuit de verhalen op internet zou verwachten, en is 9 vd 10 keer het gevolg van oververhitting. Maar het fabeltje dat de cilinderwand dunner is bij de 4,6 omdat die opgeboord zou zijn is niet waar.
Dat een 4,0 lastiger te repareren is lijkt me onzin gezien de marginale verschillen tussen de 4,6 en de 4,0 motoren. je ziet ze wel minder dan de 4,6 (waardoor het absolute aantal met problemen ook lager zal zijn) Tweedehands zul je inderdaad wat lastiger aan de specifieke 4,0 parts kunnen komen. maar zoals gezegd is dat alleen spul dat je vrijwel nooit nodig hebt. Nieuwe onderdelen zijn volgens mij net zo goed of slecht verkrijgbaar.
het verbruik is bij beiden alles behalve zuinig, dus of je nu een 4,0 hebt die veel zuipt en weinig doet of een 4,6 die een tikkie meer veel zuipt en een tik minder weinig doet.... doe dan maar iets meer powerrrr.
Zelf heb ik een voorkeur voor een THOR V8 boven de GEMS, de Thor is er vanaf MJ 99 dus late 98érs hebben ook al een THOR.
Daarnaast is een 4,0 vaak minder luxe uitgevoerd dan een 4,6 (meen dat de HSE alleen in 4,6 geleverd is bijvoorbeeld)
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: P38 V8 <'99 Aanschaf P38 op gas 4,0 of 4,6
Willem,
Gezien de verbruikscijfers en de brandstofprijzen in binnen en buitenland* (waar LPG deels erg moeilijk te vinden is) is een diesel wellicht een serieus alternatief. * Rijd je 2000 vakantiekilometers op benzine dan telt dat fors door -- ga je veel en lang (want een tank diesel is niet gauw leeg) naar dure diesellanden dan is benzine misschien wel weer inetressanter.
Qua MRB is er weinig verschil, en qua kilometerkosten denkelijk ook niet: LPG is ± half zo duur als Diesel als het LPG verbruik tot het dubbele beperkt blijft is het om het even.
Hoe het verder met de kosten uitpakt kunnen anderen beter vertellen, gemiddeld is een dieselmotor duurzamer en kan daarmee een economisch interessantere optie worden. Je moet natuurlijk wel van dieselen houden.
Groeten MarcS
Gezien de verbruikscijfers en de brandstofprijzen in binnen en buitenland* (waar LPG deels erg moeilijk te vinden is) is een diesel wellicht een serieus alternatief. * Rijd je 2000 vakantiekilometers op benzine dan telt dat fors door -- ga je veel en lang (want een tank diesel is niet gauw leeg) naar dure diesellanden dan is benzine misschien wel weer inetressanter.
Qua MRB is er weinig verschil, en qua kilometerkosten denkelijk ook niet: LPG is ± half zo duur als Diesel als het LPG verbruik tot het dubbele beperkt blijft is het om het even.
Hoe het verder met de kosten uitpakt kunnen anderen beter vertellen, gemiddeld is een dieselmotor duurzamer en kan daarmee een economisch interessantere optie worden. Je moet natuurlijk wel van dieselen houden.
Groeten MarcS
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: P38 V8 <'99 Aanschaf P38 op gas 4,0 of 4,6
Ik heb ergens een artikel waarin het probleem met het scheuren van de blokken beschreven wordt. Het probleem doet zich alleen voor bij de 4.6 in de Range Rover. En de oorzaak schijnt de afstelling van het motormanagement te zijn in combinatie met het gebruik. De motor loopt vaak net iets te arm waardoor het blok locaal wat heter wordt. Met op de lange termijn scheuren tot gevolg.
Het zou kunnen zijn dat het probleem zich bij een Gems motor niet voordoet maar dan moet ik het artikel weer zien terug te vinden.
Het scheuren heeft niets te maken met een dunne cylinderwand. Zoals gezegd hebben de 4.6, de 4.0 en ook de oude 3.9 dezelfde boring. Het zou ook kunnen zijn dat auto's op lpg minder last hebben als het gas wat rijker afgesteld staat maar het omgekeerde kan natuurlijk ook. Ik weet niet wat de ervaring is in Nederland.
Mijn eigen 4 liter met Edelblock carburateur in mijn oude Defender heeft in iedergeval altijd probleemloos gefunctioneerd.
Het zou kunnen zijn dat het probleem zich bij een Gems motor niet voordoet maar dan moet ik het artikel weer zien terug te vinden.
Het scheuren heeft niets te maken met een dunne cylinderwand. Zoals gezegd hebben de 4.6, de 4.0 en ook de oude 3.9 dezelfde boring. Het zou ook kunnen zijn dat auto's op lpg minder last hebben als het gas wat rijker afgesteld staat maar het omgekeerde kan natuurlijk ook. Ik weet niet wat de ervaring is in Nederland.
Mijn eigen 4 liter met Edelblock carburateur in mijn oude Defender heeft in iedergeval altijd probleemloos gefunctioneerd.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: P38 V8 <'99 Aanschaf P38 op gas 4,0 of 4,6
waarom hebben Disco 2 rijders het dan ook? (en niet alleen NAS disco 2's die een 4,6 hebben)
en zowel bij GEMS management als bij THOR management komt het voor...
wat ik er van begrepen heb gebeurt het na te warm lopen van de motor, en ook dan niet altijd
en zowel bij GEMS management als bij THOR management komt het voor...
wat ik er van begrepen heb gebeurt het na te warm lopen van de motor, en ook dan niet altijd
gone
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: P38 V8 <'99 Aanschaf P38 op gas 4,0 of 4,6
Kijk, ik heb dit zelf niet bedacht en kan de vragen daardoor niet beantwoorden.
Ik zal wel proberen het artikel terug te vinden.
Ik zal wel proberen het artikel terug te vinden.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: P38 V8 <'99 Aanschaf P38 op gas 4,0 of 4,6
Hierbij het artikel dat ik bedoelde:
http://www.v8engines.com/Acrobat/LRO_May_small.PDF
http://www.v8engines.com/Acrobat/LRO_May_small.PDF
-
willemdejong
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 Okt 2014, 14:54
Re: P38 V8 <'99 Aanschaf P38 op gas 4,0 of 4,6
Dank voor alle tips!
Ik ga die artikelen eens goed doornemen. En wat proefritjes maken. Helaas is diesel geen optie voor mij, omdat ik dan Utrecht niet meer in mag.
Ik laat jullie nog wel weten wat t geworden is
Ik ga die artikelen eens goed doornemen. En wat proefritjes maken. Helaas is diesel geen optie voor mij, omdat ik dan Utrecht niet meer in mag.
Ik laat jullie nog wel weten wat t geworden is
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten